Banská Bystrica - Práva pacienta ovláda menej ako polovica, teda len okolo 15 tisíc, slovenských zdravotných sestier, ale lepšie na tom údajne nie sú ani lekári. K najčastejšiemu porušovaniu práv pacienta dochádza pri platbách v ambulanciách primárnej starostlivosti. Stavovské organizácie radia - treba si vypýtať cenník, sťažovať sa u vedúceho lekára samosprávneho kraja, alebo informovať priamo kanceláriu ministra Zajaca.
Prezidentka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek Magdaléna Hadačová na ospravedlnenie dodáva, že sestry nie vždy môžu uplatňovať práva pacientov, často totiž narážajú na odpor zamestnávateľov. Významnú úlohu hrá aj strach zo straty zamestnania. "Sestra má byť advokát pacienta. Pri ich momentálnom počte na oddeleniach však môžu poskytovať starostlivosť najviac na úrovni 50. rokov minulého storočia," hovorí Hadačová.
Stavovská organizácia nepovažuje situáciu za dobrú a vedenie sa snaží, aby zdravotné sestry ovládali práva pacienta a najmä, aby ich uplatňovali v praxi. V Banskej Bystrici minulý týždeň absolvovalo školenie o právach asi 500 zdravotných sestier. Konečný cieľ je, aby ich poznalo všetkých asi 36 tisíc sestier. "Sestra musí chrániť pacienta, aj keby mala ísť proti lekárovi," tvrdí Hadačová.
Na práva pacienta dohliada Jednotka na ochranu práv pacienta pri ministerstve zdravotníctva. Šéfka jednotky Sylvia Chrenková vôbec nie je spokojná s dodržiavaním práv pacienta na Slovensku. "Podnety klientov za rok už dávno presiahli tritisíc a väčšinu sme vyriešili úspešne," tvrdí. Podľa Chrenkovej majú pacienti najväčší problém s tým, že v ambulanciách od nich vyberajú poplatky aj v prípadoch, keď by platiť nemali. Šéfka jednotky tvrdí, že najhoršia situácia je u stomatológov. Chrenková dokonca musela riešiť prípad onkologického pacienta, ktorému lekárka účtovala 150 korún, hoci išlo o bezplatný úkon. "Po preverení chcela poplatok znížiť na 50 korún a to je vrchol. Chyba bola, že pacient nemal doklad," hovorí vedúca jednotky na ochranu práv. Chrenková upozorňuje, že sa denne stretáva s tým, že v ambulanciách nedávajú pacientom doklady o zaplatení.
Situácia je vážna a ministerstvo sa rozhodlo v najbližšom čase poskytnúť pacientom informačné letáky, kde sa presne dozvedia kedy platiť a kedy nie.
Daniel Vražda