Banská Bystrica - "Je to zavádzanie. Niekoľkokrát opakujú, že už-už vyhráte a nakoniec nič," posťažoval sa na praktiky niektorých firiem, vykonávajúcich zásielkový predaj, dôchodca Vojtech Itcze z Banskej Bystrice. "Je to ako sľubotechna. Stále len sľubujú a hoci ponúkajú predražený tovar, ľudia si ho objednajú, lebo čakajú "istú" výhru. Ale tá nikdy nepríde..."
Ba predsa! O tom, že výnimka potvrdzuje pravidlo, sa presvedčil aj náš čitateľ. Pred časom vyhral hodinky, vraj celkom pekné. "Išli niekoľko týždňov, potom zastali. Išiel som do opravy, aby mi vymenili batériu, a tam mi povedali, že hodinky sú jednorázové. To teda bola výhra!" spomína "šťastný" výherca. A čo mu na praktikách dvoch bratislavských firiem prekáža najviac? "Nemôžem povedať, že by ma okradli, ale správajú sa neseriózne. Vadí a otravuje ma najmä to, že textová časť ich ponuky je široká a tak komplikovane napísaná, aby sa do nej dalo voľačo skryť. Pritom pravda je jednoduchá," povedal V. Itcze. Podľa neho nejde rovno o klamstvo, ale o akési zahmlievanie a zavádzanie ľudí, ktoré ich zbytočne otravuje. V tomto duchu už firmám aj napísal a pohrozil, že ak s podobnými manierami neprestanú, prestane mať záujem o ich produkty, ktoré si napriek všetkému občas objedná.
Okrem spomínaného prípadu s hodinkami, sa zásielkové firmy prejavili aj ďalšími pozoruhodnými krokmi. Jedna mu poslala knihu, ktorú si vôbec neobjednal a keď jej ju posielal naspäť, musel na pošte zaplatiť viac ako päťdesiat korún. Druhá zase tak komplikovane opísala výherné číslo, že ho úplne poplietala, hoci k matematike má veľmi blízko.
Riaditeľka Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Banskobystrický kraj Božena Debnárová nás v tejto súvislosti informovala, že SOI sa bude podobnými prípadmi zaoberať ak od občanov dostane podnet. Dodala, že by mohlo ísť o porušenie ustanovenia zákona na ochranu spotrebiteľa, ktoré hovorí o zákaze klamania spotrebiteľa. Okrem iného sa v ňom uvádza: "Nikto nesmie klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné, dvojzmyselné alebo prehnané údaje..."
Milan Kelemen
Foto - autor
Pán Itcze považuje praktiky zásielkových firiem za zavádzajúce a otravné.