Badín- Základná škola v Badíne patrí medzi prvé školy v regióne, na pôde ktorej začína pôsobiť školský psychológ. Napriek nie práve lichotivému imidžu pozície školského psychológa je riaditeľka základnej školy Eva Solivajová presvedčená, že jeho pôsobenie môže byť prínosom hlavne pri riešení osobných problémov, o ktorých žiaci neradi hovoria dokonca aj s vlastnými rodičmi.
Myšlienka pôsobenia psychológa na základnej škole skrsla v mysli jedného z rodičov, ktorého dieťa navštevuje túto školu. „Angažovať psychológa na pôde školy považujem za dobrú myšlienku, ktorá môže pomôcť zodpovedať otázku, ako lepšie pomôcť deťom, ktorých rodičia sú pracovne natoľko vyťažení, že im nemôžu venovať dostatok času. Tento problém vidím ako aktuálny hlavne v prípade mojej dcéry, ktorá sa práve nachádza v puberte,“ vysvetľuje Anna Oslancová. Jej názor si osvojila aj riaditeľka, ktorá si uvedomuje, že absencia psychológa na škole by sa mohla v niektorých prípadoch podpísať až pod extrémne reakcie žiakov. „Psychológa vnímam ako lekára detskej duše. Myslím si, že na škole je potrebný práve v tomto období, kedy celosvetovo pozorujeme rastúci trend počtu samovrážd medzi deťmi, ktoré nezvládajú svoje problémy.“
Podľa učiteľov základnej školy sa však pôsobenie psychológa neobmedzuje iba na prevenciu pred extrémnym riešením vzniknutých problémov, ale ide o celkovú prípravu detí na život, ktorý prináša aj ťažké životné situácie. „Ak si všimneme štatistické tabuľky vidíme, ako stúpa počet psychicky narušených ľudí. Keby tieto deti boli podchytené v zárodkoch riešenia svojich problémov, neskoršie by sa vedeli vysporiadať aj s ťažkými životnými skúškami, ktoré prináša bežný život a táto doba,“ dopĺňa riaditeľka Solivajová.
Pôsobenie školského psychológa sa v dedinskom prostredí stretáva s veľkými predsudkami. „Na dedinských školách je psychológ akési tabu. Na triednických hodinách, ale aj na rodičovských stretnutiach, sme sa snažili žiakom a rodičom vysvetliť, že ak dieťa komunikuje so psychológom neznamená to, že je narušené,“ vysvetľuje Solivajová. „Bolo by zavádzajúce keby sme vnímali pôsobenie psychológa iba v orientácii na deti s problémami. Jeho pôsobenie môže byť veľkým obohatením aj pre nadané a talentované deti, ktoré majú mnohokrát problém v tom, že sa vymykajú z normálu,“ dopĺňa riaditeľku pani Oslancová.
Na základnej škole v Badíne bude školský psychológ pôsobiť hlavne v rámci triednických hodín, kde by mal deti nabádať k tomu, aby dokázali hovoriť o tom čo ich teší, ale aj trápi. Poobede bude mať vyčlenenú prijímaciu miestnosť, v ktorej ho budú môcť deti, po súhlase rodičov, osobne navštíviť.
Prítomnosť psychológa žiaci badínskej základnej školy vítajú, poukazujú však na viaceré riziká, ktoré môžu jeho pôsobenie priniesť. Na jednej strane, podľa ich názoru, môže psychológ nahradiť rodiča alebo blízkeho človeka, ale jeho pôsobenie môže byť ohrozené predsudkami a nedôverou. „Žiak by mal ísť za psychológom. Myslím si však, že takýchto prípadov bude málo, pretože žiaci sa budú báť, aby ich kolektív za tento postoj neodsúdil,“ hovorí deviatak Martin. Aby mohol byť psychológ úspešný musí byť podľa žiakov komunikatívny, musí mať prirodzenú autoritu a hlavne si musí získať ich dôveru.
Od februára nastúpila na post školského psychológa Lucia Šusteková, ktorá sa bude so žiakmi stretávať raz týždenne.
Ján Krempaský