Banská Bystrica - Hoci pravidelná letecká linka Praha - Sliač a späť, ktorú po desiatich rokoch obnovili koncom vlaňajšieho júla, po polroku vykázala stratu, je životaschopná. České aerolínie, ktoré sú hlavným akcionárom prevádzkovateľa Tatra Air, o jej zrušení preto neuvažujú. Konštatovali to minulý týždeň v Banskej Bystrici zástupcovia spoločnosti Tatra Air, ako aj riaditeľ útvaru riadenia Českých aerolínií Václav Honek. Naopak, uvažujú o možnosti rozšíriť ju o druhú linku, ktorá by mala odlet zo Sliača skoro ráno a prílet z Prahy späť večer.
Pôvodne sa očakávalo, že od augusta do konca minulého roka prepraví letecká linka okolo 5000 pasažierov, bolo ich však asi 3400. Tržby za letenky, ktoré zahrňovali aj transfery do ďalších európských a svetových miest, tvorili zhruba 100 miliónov korún. O využívanie linky, ktorá lieta denne, prejavila záujem najmä klientela zo stredného Slovenska, ktorá si zakúpila asi štvrtinu leteniek, zvyšok českí a zahraniční klienti. Jej priemerná vyťaženosť bola v prvých troch mesiacoch asi 35-percentná, najmä v decembri, vďaka českým turistom, ktorí cestovali na dovolenky a sviatky do slovenských hôr sa zvyšila skoro na 50 percent. Práve tieto množstvá pasažierov by zabezpečili nulovú stratu. Aj keď základná cena letenky predstavuje 1990 korún plus letiskové poplatky, zhruba dvesto ľudí bolo ochotných za ňu zaplatiť aj 10 000 korún v drahšej triede.
Podľa zástupcov Českých aerolínií a Tatra Air, strata na tejto linke nepresiahla výšku, ktorú očakávali pred jej spustením. Až na jeseň, po skončení tohtoročnej hlavnej sezóny zhodnotia výsledky a rozhodnú o jej budúcnosti. Obidve spoločnosti si delia zisky a straty na polovicu. V akciovej spoločnosti Tatra Air má 36-percentný podiel samospráva - Banskobystrický samosprávny kraj, mestá Banská Bystrica, Zvolen a Sliač. Zvyšok v nej majú súkromné firmy a organizácie.
Erika Krčová
Foto - Ján Krošlák