Brezno/ Rohožná - Na trati Brezno -Tisovec, tesne pri zastávke Rohožná je železničné priecestie bez závor, chránené iba svetelným a zvukovým signalizačným zariadením. Pretína ho pomerne frekventovaná cestná komunikácia, známa aj ako kratšia spojnica s východom republiky. Jazdia po nej desiatky autobusov , množstvo zásobovacích vozidiel a kamiónov. O zhustenej premávke osobných áut pred víkendom , v období sviatkov, či školských prázdnin ani nehovoriac. Po jednokoľajke prejde za 24 hodín z Brezna do Tisovca a späť spolu šestnásť spojov, čo značí, že si pred priecestím v Rohožnej treba dať veľký pozor. Kto tento úsek dôverne pozná určite vie prečo. Horšie sú na tom vodiči- prvojazdci a zahraniční turisti. Nevedia, že spomenuté svetelné a zvukové signalizačné zariadenie upozorňujúce na vlaky z oboch strán zvykne zlyhávať. Naposledy nefungovalo dokonca týždeň ! Dobre čítate: Od 2. januára do 8. jaunára2004 ( !) , keď ho v ranných hodinách opäť opravili. Napriek prvoradej povinnosti vodičov rešpektovať dopravné predpisy a značky pred priecestiami, človeku sa automaticky zježia vlasy, ak si predstaví, čo všetko sa mohlo stať. O odpoveď na otázku, prečo trvalo tak dlho kým poruchu na signalizačnom zariadení odstránili, sme požiadali Jána Štulajtera, návestného majstra udržiavacieho okrsku Brezno, návestný obvod Zvolen. Predovšetkým upresnil že prvý výpadok zaregistroval a promptne opravili ešte 30. decembra uplynulého roku. Už druhého januára ale signalizácia opäť vypadla z prevádzky. A nastal problém. Súkromná firma, ktorá pre železnicu opravuje súčiastky, začala totiž tohoto roku pracovať až dvanásteho januára. „Naši vo Zvolene sa snažili kompetentným hneď zatelefonovať a opravu vybaviť. Záležitosť sa pohla, až keď firma stiahla z dovolenky jedného zo svojich servisných pracovníkov. Ten zreparovanú súčiastku v stredu 7. januára doviezol do B. Bystrice, ja som ju bol osobne prevziať vlastným autom, aby bola na mieste čo najskôr,“ povedal nám J. Štulajter. Za podstatnú príčinou častých porúch na signalizácii označil tamojší rozvod siete." Pri včerajšej kontrole som namiesto 220 woltov elektrického napätia nameral až 252. Preto to zhorelo. Súčiastky konštruované na 220, až takúto toleranciu neznesú a ani ich už nikto nevyrába. Skrátka, signalizačné zariadenie je zastaralé. Čiže, ak som chcel, aby sa to znovu nespieklo, musel som napájanie upraviť."
Kedže je isté, že takýto stav nemôže vyhovovať ani samotným železničiarom, pokúšali sme sa zistiť, čo bude s poruchovou signalizáciou ďalej. Museli sme sa uspokojiť s krátkou odpoveďou prednostu sekcie oznamovacej a zabezpečovacej techniky Oblastného riaditeľstva ŽSR Zvolen Ing. Jána Jelínka: „Zariadenia opravujeme a vymieňame na základe plánu opráv a investícií po jeho schválení a pridelení potrebných finančných prostriedkov."
Allžbeta Kyselová
Foto :autorka