CHVATIMECH - Desať miliónov korún z dotácie slovensko-švajčiarskeho revolvingového fondu umožnilo obnovu dvojkilometrového úseku úzkorozchodnej trate, známej ako Čiernohronská železnica, medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky. Rekonštrukcia trate až do Chvatimechu umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vláčik jazdil len medzi Hroncom - Čiernym Balogom a Vydrovom, čo je okolo 12 kilometrov.
Preložka polkilometrovej trate v Hronci začala už v jeseni minulého roku a pokračovala obnovou trojnásobne dlhého úseku v Chvatimechu. Podľa pôvodných úvah mal byť projekt hotový už máji, ale kvôli financiám ho posunuli o 4 mesiace.
V rámci projektu Ekologizácie dopravy v mikroregióne Čierny Hron by časom v Chvatimechu mala pribudnúť štandardná stanica s parkoviskom a informačným centrom. Projekt by mal po dokončení umožniť celoročnú osobnú dopravu z Čierneho Balogu do Podbrezovej.
Projekt ekologizácie predpokladá, že v mikroregióne budú jazdiť na normálnej trati Tisovec - Pohronská Polhora aj ozubnicové vozidlá. Ozubnica vznikla kvôli Podbrezovským železiarniam, ale po zmene technológie stratila opodstatnenie. Je to vlastne posledná veľmi dobre zachovaná ozubnicová trať v Európe. Dva staré parné ozubnicové rušne za 1,5 milióna sa podarilo na poslednú chvíľu zachrániť z Rumunska pred zošrotovaním. Rušne sú už na Slovensku a radia tisovskú trať medzi európske rarity.
Čiernohronská železnica je technická pamiatka zapísaná v štátnom zozname kultúrnych pamiatok. Dĺžka bývalej Hroneckej štátnej lesnej železnice bola 132 kilometrov. Od roku 1992 je prevádzkovaná ako turistická atrakcia. V tomto roku Čiernohronská železnica od mája do septembra prepravila asi 70 tisíc cestujúcich. Po prepojení do Chvatimechu budú dva pravidelné spoje premávať v sobotu počas celého roku.
DANIEL VRAŽDA
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK