Banská Bystrica – Obavy z návrhu rozpočtu na budúci rok, ktorý Banskobystrickému samosprávnemu kraju (BBSK) vyčleňuje nepostačujúci balík financií, vyjadrilo v uplynulých dňoch vedenie regionálnej samosprávy. Nedostatok finančných prostriedkov spôsobí problémy v zabezpečení jednotlivých zariadení a ich prevádzky. Návrh štátneho rozpočtu na rok 2004 je spracovaný podľa legislatívy, ktorá je v pripomienkovom konaní, respektíve novely zákonov ešte neboli ani predložené na pripomienkové konanie.
Samosprávny kraj vyčíslil svoju budúcoročnú reálnu potrebu v celkovej výške 3,5 miliárd korún (vrátane vlastných príjmov). Ministerstvo financií však oznámilo dotáciu na kapitálové výdavky vo výške necelých 376 miliónov korún, lenže reálna potreba je niečo vyše 853 miliónov, a tak kraju chýba viac ako 477 miliónov Sk. Na bežné výdavky je zo štátneho rozpočtu vyčlenených 2, 3 miliardy, reálne však kraj potrebuje o 325 miliónov korún viac, teda asi 2, 6 miliardy. Podľa vedenia BBSK tento deficit finančných prostriedkov sa prejaví najmä pri úhradách faktúr za dodávku energií, nebudú vykryté výdavky napríklad na zákonné revízie, opravy budov a kotolní, rozostavaných stavieb a pod. „Prístup štátu k otázke financovania samosprávnych krajov považujeme za nesystémový a dlhodobo finančne poddimenzovaný,“ tvrdí regionálna samospráva.
Okrem rezortov zdravotníctva, školstva či kultúry je ohrozená aj oblasť dopravy. V tomto roku sú zo štátneho rozpočtu na pravidelnú autobusovú dopravu pridelené prostriedky vo výške 152,6 milióna korún. Rozdiel dotácie oproti preukázanej potrebe predstavuje už za prvý polrok tohto roku mínus 35 miliónov. Navrhovaná výška dotácie na budúci rok je pritom rovnaká ako v tomto roku, čo absolútne nemôže postačovať. Vôbec totiž nezohľadňuje nárast DPH, nárast spotrebných daní z palív a mazív a ani žiadnu údržbu technického parku.
Podľa vedúceho odboru dopravy Úradu BBSK Milana Ozdinca je na zabezpečenie verejnej pravidelnej autobusovej dopravy a na pokrytie úbytku tržieb z titulu poskytovania zliav cestovného, ako aj na zabezpečenie obslužnosti územia, potrebných na rok 2004 takmer 230 miliónov korún. V porovnaní s tohtoročnou dotáciou a návrhom ministerstva financií na budúci rok to predstavuje nárast o vyše 76 miliónov Sk. V opačnom prípade nie je BBSK schopný zabezpečiť dopravu podľa súčasných cestovných poriadkov. Dopravcovia sú už aj dnes nútení znášať záväzky štátu a opatrenia v cenovej a daňovej oblasti na úkor rozvoja technickej základne a vlastnej podnikateľskej činnosti.
Erika Krčová