Banská Bystrica - Podľa novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách, by sa od 15. novembra do 15. marca mali na motorových vozidlách používať len pneumatiky so zimným dezénom s označením M+S, M/S alebo MS. Podrobnosti má ustanoviť vykonávací predpis. "Kedy však bude vydaný, to v tejto chvíli ešte neviem," povedal dopravný námestník SAD Banskobystrickej dopravnej spoločnosti Ing. Ján Žambor. "Na niektoré typy vozidiel, najmä Karosy, slovenský výrobca Matador pneumatiky s týmto označením vo svojom katalógu na rok 2003 ani neponúka."
Ak by v BBDS museli prezúvať všetkých vyše 250 vozidiel, išlo by o výmenu asi 1700 pneumatík. Pri priemernej cene 7900-8000 korún bez DPH za kus, by výmena len asi 80 percent pneumatík vyšla na približne desať miliónov. Náklady však budú závisieť aj od zvolenej technológie, najmä od toho, či každá pneumatika bude na samostatnom disku. Ten stojí ďalších tritisíc korún. "Zatiaľ by som to však nechcel postaviť do takej jednoznačnej pozície. Uvidíme, či ešte nedôjde k zmene zákona tak, ako to avizovali poslanci, ktorí túto novelu predkladali," uviedol J. Žambor a dodal, že na diaľkových, najmä zahraničných linkách do Česka, Nemecka a Rakúska ako i na autobusoch, vykonávajúcich nepravidelnú zájazdovú dopravu do zahraničia, zimné pneumatiky používali aj doteraz.
Väčšinu vozidlového parku, ktorý v BBDS tvoria najmä trolejbusy a autobusy MHD a prímestskej dopravy, doteraz obúvali protektorovanými pneumatikami s celoročným dezénom. Ak bude možnosť, budú ich dopravári pri týchto vozidlách, ktoré jazdia menšou priemernou rýchlosťou a na krátke vzdialenosti, používať aj naďalej.
Môže novela zákona nariaďujúca povinné používanie zimných pneumatík ovplyvniť aj výšku cestovného? "Je to len jeden z faktorov. Ďalším je cena pohonných hmôt, ktorá stúpla od 1. augusta a zmena sadzby DPH od 1. januára 2004. V súvislosti s rastom pohonných hmôt naša spoločnosť v tomto roku o zmene cestovného v MHD neuvažovala. V prímestskej doprave je cestovné regulované štátom a diaľková doprava je na komerčnej báze. Tam sa musíme pohybovať na takej cenovej úrovni, ako nám umožňuje konkurenčné prostredie," povedal J. Žambor.
Milan Kelemen
Foto - autor