Brezno - Rekonštrukcia breznianskej železničnej stanice je prerušená. Ľudia, ktorí
cestujú za prácou z Brezna, alebo naopak a pravidelne vystupujú z vlakov v tomto okresnom meste, už strácajú trpezlivosť. Na stavenisku sa už dlhší čas nič nedeje. Podľa zdroja, ktorý nemusel zdôrazňovať, že na všetko, čo sa týka akcie je
kompetentný odpovedať iba hovorca generálneho riaditeľstva Železníc SR, dôvod je jednoduchý. Podnik nemá peniaze. Stavba totiž nie je finančne krytá priamou štátnou dotáciou.
Z núdzového rozpočtu na tento rok v čiastke 20 miliónov korún zatiaľ v Brezne nevideli ani korunu. Stavba je zastrešená iba do polovice. Nie je dokončené ústredné kúrenie. Ešte nejaký čas to azda nebude na zúfanie, ale aj to príde, keď nastane pravá horehronská zima. Vlaky, samozrejme premávajú. Možno nie na chlp presne, ale denne, čo značí, že cestujúci z breznianskej stanice musia prechádzať po rozbitom teréne, bokom od staničnej haly. Z cestovného poriadku sa dá vyčítať, že je to počas celého dňa spolu 56 osobných vlakových súprav. Keby do každého nastúpilo, alebo vystúpilo v Brezne len desať ľudí, násobok rizika, že ktosi podbehne na nesprávnom mieste a naposledy, je značný. Pre ilustráciu, rekonštrukcia objektov, vrátane staničnej haly je v takom stave, že okrem nevyhnutného zabezpečenia prevádzky nefunguje prakticky nič. Celý komplex sú jedny holé múry, kus nadstavby, prievan a prach.
Poučení, že u prednostu stanice v žiadnom prípade nepochodíme, požiadali sme o
stanovisko tlačového hovorcu generálneho riaditeľstva Železníc SR Jána Keresteša. „Vyzerá to tak, že stavby, ktoré nie sú finančne kryté, budú skutočne tento rok pozastavené,“ povedal. Na otázku, čo s otvorenou breznianskou strechou a vôbec, aké šance postup rekonštrukcie má, hovorca uviedol: „Analyzuje sa koľko chýba na dokončenie jednotlivých akcií, analyzujú sa zmluvy s dodávateľmi, z ktorých plynú nároky na ušlý zisk. Pokiaľ sa nerozhodne, nemôžem povedať nič konkrétne. Iba to, že nie sú peniaze.“
Podľa informácií zverejnených v médiách, dá sa dedukovať, že povestná bratislavská „železničná jama“ je vlastne lukratívna nehnuteľnosť. Kupec existuje, zrejme za ňu zaplatí firma, ktorá ju vyhĺbila. Sto miliónov korún je pekný peniaz. Bez ohľadu nato, koľko sa riaditeľstvu Železníc a Železničnej spoločnosti z investovaného vráti, prípadne či získa aj niečo navyše, Brezňania sa môžu o podiel na svoju stanicu
bez mihnutia oka aspoň opýtať. Všetko okolo terajšieho predmetu obchodu sa
predsa dialo dlhší čas. A rovno pod oknami vlády, parlamentu i príslušného
ministerstva.
Alžbeta Kyselová
Foto - archív