Banská Bystrica - Po desiatich rokoch obnovuje novozaložená banskobystrická spoločnosť Tatra Air pravidelnú osobnú leteckú dopravu na letisku Sliač a vracia mu tak základnú funkciu - zabezpečiť dopravnú infraštruktúru tohto regiónu. Ako minulý piatok informovali zástupcovia Banskobystrického samosprávneho kraja a Európskeho klubu, ktorí sú tiež akcionári, spoločnosť Tatra Air v najbližších týždňoch podpíše zmluvu s Českými aerolíniami o obnovení pravidelnej leteckej linky Sliač-Praha-svet. Prvý, a teda inauguračný let je plánovaný 28. júla.
Linka sa už objavila v rezervačnom systéme na celom svete, kde okrem Prahy a Sliača figurujú aj mestá Banská Bystrica a Zvolen. Keďže podľa prieskumov 90 percent cestujúcich na tejto linke má záujem pokračovať z Prahy ďalej, prispôsobili tomu aj letový poriadok. Päťkrát do týždňa, od pondelka do piatku, bude z Prahy letieť 45-miestne lietadlo o 12.30 hod. s príletom na Sliač krátko pred 14. hodinou. Zo Sliača odletí o 14.25 hod., čím cestujúci chytia kompletnú popoludňajšiu odletovú špičku do ďalších destinácií. Ceny leteniek sa pre začiatok podarilo českému prepravcovi stlačiť na úroveň linky Bratislava - Praha.
Spoločnosť Tatra Air chce tiež poskytovať doplnkové služby a ponúka lety deväťmiestnym VIP lietadlom na cesty úradu vlády, prezidentskej kancelárie, biznismanov a pod. Let do Bruselu a naspäť by týmto lietadlom vyšiel na osemtisíc euro, čo je menej ako vládnym špeciálom. Keďže Slovenská pošta údajne vypovedala železniciam od začiatku budúceho roka zmluvu o preprave zásielok, pokúsi sa spoločnosť za pomoci regiónu získať aj túto lukratívnu zákazku.
V Tatra Air, a. s., má 43-percentný podiel samospráva (Banskobystrický samosprávny kraj má 15-percentný podiel, mesto Banská Bystrica 14 percent, zvyšok mestá Sliač a Zvolen). Zisky alebo straty si český letecký prepravca bude deliť s Tatra Air na polovicu. Slovenská správa letísk, pod ktorú patrí aj letisko Sliač, prechádza v súčasnosti transformáciou. Z letísk vzniknú akciové spoločnosti, pričom Sliač to čaká na budúci rok. Hlavným spoluzakladateľom by mal byť aj vyšší územný celok, takže jeho dnešná garancia nad obnovením pravidelnej leteckej linky je podľa viacerých ten najsprávnejší krok.
Erika Krčová