Banská Bystrica - Poslanci krajského parlamentu Banskobystrického samosprávneho kraja sa na svojom poslednom zasadnutí zaoberali aj situáciou v železničnej osobnej doprave. Zrušenie piatich regionálnych tratí nepovažujú za správne riešenie a aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Milan Marčok sa vyslovil za zachovanie osobnej prepravy na všetkých zrušených regionálnych tratiach v kraji. Kvôli chýbajúcej legislatíve však na to regionálna samospráva nemá reálny dosah.
Ako v tejto súvislosti konštatoval šéf Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Milan Mráz, v súčasnosti nie je pripravená legislatíva, ani vyčlenené finančné zdroje a zo strany ministerstva dopravy nie je spracovaný ani systém, akým spôsobom by prešli trate pod správu VUC-iek. Podľa neho je teda na ťahu vláda, repsektíve ministerstvo dopravy. Hoci v Bratislave sa poslanci rozhodli osloviť podnikateľskú sféru, ktorá by určité náklady na prevádzku zrušenej lokálnej trate hradila, podľa M. Mráza však ide o najmenej finančne nákladnú trať Lozorno. Ako zdôraznil, dôležité je, že ak už trate prejdú pod regionálne samosprávy, je nutné, aby prešli aj s majetkom, a teda budovami a pod. Rovnako, aby pod ne neprešla len osobná preprava, ale aj nákladná, ktorá vie vykrýť určité nákladové položky.
V súčasnosti náhradná autobusová doprava zabezpečovaná SAD Lučenec na štyroch železničných tratiach v kraji mesačne odjazdí v priemere deväťtisíc kilometrov s nákladmi od 19 až 23 korún na kilometer. Lučenecká SAD-ka žiada preto o navýšenie investičnej dotácie na nákup šiestich autobusov. Pri súčasnom rozpočte sa poslanci rozhodli aspoň prehodnotiť kalkulačný vzorec a rozdeľovanie prevádzkových dotácií medzi SAD Banská Bystrica, Lučenec a Zvolen. Samosprávny kraj dostal na tento rok dotáciu na dopravu pre ne vo výške 165 miliónov korún v celom kraji.
Na ostatnom zasadnutí krajskí poslanci tiež podporili stanovisko Európskeho parlamentu, ktorý vyzval slovenskú vládu prehodnotiť infraštrukturálne projekty vrátane dopravnej infraštruktúry v súlade s cieľmi regionálnej politiky Európskej únie. Krajský parlament za obrátil na ekonomických ministrov, aby sa pri rozhodovaní o investíciách do dopravnej infraštruktúry v rámci Aktualizácie nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest podriadili medzinárodne rešpektovaným ekonomickým štandardom a schválili investície len do úsekov, kde spomínané ukazovatele návratnosti dosahujú najvýhodnejšie hodnoty.
Erika Krčová