Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Škola, v ktorej si deti uvedomia, že sloboda je niečo, čo môžu krásnym spôsobom využívať

Škola u Filipa. Založili ju dvaja učitelia a s nimi traja rodičia, ktorých deti sa učili v ich škole a boli spokojní a šťastní. Ako v každej inej škole aj v Škole u Filipa sa nový školský rok začne v septembri. Táto škola, i keď s bežnými základnými školami má všeličo spoločné, je rozhodne "iná". Na jeseň tohto roku Škola u Filipa privíta prvých prváčikov. Privíta ich v triede s tabuľou farby mora a s modrým nebom nad hlavou. Slnko. Zelená džungľa i piesková púšť. Vodopády... To všetko a ešte viac namiesto fádnych bielych stien čaká prvákov v ich novej škole. Farby tvoria samostatnú kvalitu vo výpočte odlišností od zabehaného školského stereotypu. V čom ešte je Škola u Filipa iná, o tom, ale aj o všeličom inom, sme sa porozprávali s jej zriaďovateľom Ing. Jurajom Droppom a učiteľom Mgr. Alešom Šteskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Od iných súkromných škôl sa odlišujete tým, že ste súkromnou školou bez poplatkov. Rodičov zrejme bude zaujímať, z čoho budete školu financovať.

J. Droppa: "Do dôsledkov využívame ustanovenie zákona o financovaní škôl, podľa ktorého súkromné školy dostanú príspevok zo štátneho rozpočtu v rovnakej výške ako štátne školy, pravdaže za predpokladu, že splnia isté podmienky. Z nich dve hlavné sú, že nevyberajú školné a napĺňajú učebné osnovy ako štátne školy. A to my spĺňame. Naša škola dostane na žiaka toľko finančných prostriedkov ako každá iná základná škola. Z nich sme schopní pokryť prevádzku školy a mzdy zamestnancov."

V septembri začínate s jednou triedou prvákov. Koľko detí v nej bude?

A. Štesko: "Naša spodná hranica je dvanásť a najvyššia, v záujme zachovania kvality výučby, dvadsať žiakov v triede. Kvalita je to, čo si chceme dôsledne strážiť. Sme síce základná škola od prvej po deviatu triedu, ale budeme mať najviac jednu triedu na ročník."

Skryť Vypnúť reklamu

A čo sa týka učiteľov?

A. Štesko: "Učiteľom som ja. Zatiaľ sám. Budem však pracovať s tímom ľudí, so študentmi pedagogickej fakulty a učiteľmi, ktorí by sa radi na našu školu dostali, pretože ponúkame niečo, čo iné školy neponúkajú - slobodu a možnosť sebarealizácie. Učiteľov si chceme vychovať a školiť dlhodobo predtým, ako ich zamestnáme."

Už sme naznačili, že vaša škola ponúka slobodu a možnosť sebarealizácie. Je to zrejme filozofia školy. V čom ste teda odlišní? Iní?

A. Štesko: "Chceme deti pripravovať na život a úspech v živote tak, že ich budeme trénovať v kľúčových schopnostiach, ktoré o tom rozhodujú. Postupujeme podľa najmodernejších poznatkov pedagogiky, psychológie. Je to vlastne koncepcia Davida Golemanna. Koncepcia emociálnej inteligencie, schopností, ktoré podmieňujú úspech človeka v osobnom aj pracovnom živote. Sebauvedomenie, sebadôvera, schopnosť efektívne komunikovať s ľuďmi, empatia, schopnosť viesť ľudí..."

Skryť Vypnúť reklamu

Čo to znamená prakticky? Aké vyučovacie metódy budete používať?

A. Štesko: "Metódy, to je ďalšia veľká odlišnosť od bežných škôl. Deti pri nich získajú nielen vedomosti, ale aj spomenuté schopnosti. Tieto metódy sú síce náročnejšie pre učiteľa, ale zábavnejšie pre dieťa. A keď sa dieťa cíti dobre a robí, čo ho baví, odvedie oveľa viac práce, ako keď ho to nebaví. Aspoň v krátkosti konkrétne. Samozrejme, používame aj bežné, klasické metódy vyučovania a dopĺňame ich napríklad učením so zaujímavými, poučnými príbehmi a námetmi aktivít. Každá aktivita v rámci dňa alebo týždňa bude motivovaná jednou myšlienkou, príbehom, ktorý spája preberané učivo s praktickým životom detí v triede. Ďalšia metóda, ktorá dopĺňa učenie cez príbeh, je učenie tvorivým divadlom, v ktorom sú všetci hercami. Deti tu majú možnosť odskúšať si samy seba v rôznych situáciách, ktoré prináša život. Ďalej je to tvorenie učebných obrazov a textov, vytváranie poučných príbehov a práca s nimi a učenie a práca so zdrojmi informácií. V triede bude počítač a takisto tu máme množstvo encyklopédií, ktoré dopĺňajú učebnice. Deti sa naučia, ako si robiť poznámky, ako premýšľať nad nimi, dávať si získané informácie do súvislostí a zapamätať si ich. Učenie spoluprácou a učenie hrou sú tiež netradičné učebné postupy, ktorými sa učí v našej škole."

Učenie hrou znamená, že deti sa celý deň v škole "iba" hrajú?

A.Štesko: "Učenie hrou je veľmi dôležitá učebná metóda. Keď si deti myslia, že je to hra, sú schopné urobiť oveľa viac práce. Preto v deťoch budeme vzbudzovať dojem, že sa hrajú. A k tomu netreba veľa."

J. Droppa: "Každý deň, ako sme už hovorili, má nejakú myšlienku. Napríklad, deti sa hrajú "na poštu". V rámci toho sa naučia čítať, písať, počítať, komunikovať, pretože to všetko na pošte potrebujú.

Aká bude organizácia dňa v Škole u Filipa?

A.Štesko: "V škole budem od štvrť na osem - vyučovanie sa začína o ôsmej, do štvrtej popoludní. Prípadnú potrebu dlhšej prevádzky školy budeme riešiť po dohode s rodičmi. Budem s deťmi celý deň, aj cez prestávky, cez obed. Organizácia dňa je o plánovaní a časovaní aktivít. Keď vidím, že deti začínajú byť nepozorné, zaradím aktivitu, ktorá je pohybovo viac náročná. Zhrnul by som to takto, stále rezonuje pojem sloboda a navyše aj zodpovednosť. U nás platí, že dieťa má slobodu dovtedy, kým pracuje veľmi efektívne, tak ako má. Znamená to, že dieťa v konečnom dôsledku je viac disciplinované, ako v iných druhoch škôl. Chce byť disciplinované. Uvedomuje si totiž, že tá sloboda je niečo, čo môže krásnym spôsobom využívať."

Deti a rodičov prekvapí a určite i poteší skutočnosť, že v Škole u Filipa sa neznámkuje číslami, ale slovami.

A.Štesko: "Podľa ministerstva školstva oficiálne existujú dve formy hodnotenia. My budeme na konci školského roka dávať oficiálne slovné hodnotenie. Vychádza to z našej koncepcie. Ak máme dieťa viesť k tomu, aby v živote bolo úspešné a pracovalo efektívne, musí si v prvom rade dôverovať. A známkové hodnotenie, ktoré je vlastne súťaž, sebadôveru detí potláča. Slovné hodnotenie, samozrejme, ak je urobené dobre, dokáže sebadôveru zdvihnúť."

J. Droppa: "Nielen vysvedčenie, ale celý komplex hodnotenia je iný ako na bežných školách. Deti sa neporovnávajú jedno s druhým, ale samy so sebou. A to je veľmi pozitívna motivácia. A chcel by som ešte dodať, že nielen deťom, ale aj rodičom ponúkame slobodu. Slobodu výberu školy. Alternatívu, ktorá v našom meste zatiaľ nie je. Súkromnú školu bez poplatkov. Školu aj pre tých rodičov, ktorí by si spoplatnenú súkromnú školu nemohli dovoliť."

Zápis do Školy u Filipa bol minulý týždeň.

Anna Gudzová

Ilustračné foto - autorka

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 235
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 331
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 219
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 330
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 315
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 992
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 034
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 876
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 811
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Tóth už ma limit vo vrecku, čerešničkou najlepší výkon roka

Olympijský šampión v chôdzi na 50 km z brazílskeho Ria de Janeiro 2016 Matej Tóth triumfoval na sobotňajšom 39. ročníku Dudinskej päťdesiatky.

Matej Tóth v cieli Dudinskej päťdesiatky.

Pribudlo 2 890 nakazených, rastie aj počet úmrtí

Medzi 25 potvrdenými úmrtiami sú aj prípady z nemocníc v Banskej Bystrici a Brezne.

Oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny v UNLP Košice.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Banskobystrická župa zatvára pre verejnosť všetky kultúrne inštitúcie

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) uzatvára pre verejnosť všetky kultúrne inštitúcie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

Knižnica pre mládež mesta Košice pozýva cez leto malých aj veľkých na tri výstavy. Dostupné budú do konca augusta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?