Škola u Filipa. Založili ju dvaja učitelia a s nimi traja rodičia, ktorých deti sa učili v ich škole a boli spokojní a šťastní. Ako v každej inej škole aj v Škole u Filipa sa nový školský rok začne v septembri. Táto škola, i keď s bežnými základnými školami má všeličo spoločné, je rozhodne "iná". Na jeseň tohto roku Škola u Filipa privíta prvých prváčikov. Privíta ich v triede s tabuľou farby mora a s modrým nebom nad hlavou. Slnko. Zelená džungľa i piesková púšť. Vodopády... To všetko a ešte viac namiesto fádnych bielych stien čaká prvákov v ich novej škole. Farby tvoria samostatnú kvalitu vo výpočte odlišností od zabehaného školského stereotypu. V čom ešte je Škola u Filipa iná, o tom, ale aj o všeličom inom, sme sa porozprávali s jej zriaďovateľom Ing. Jurajom Droppom a učiteľom Mgr. Alešom Šteskom.
Od iných súkromných škôl sa odlišujete tým, že ste súkromnou školou bez poplatkov. Rodičov zrejme bude zaujímať, z čoho budete školu financovať.
J. Droppa: "Do dôsledkov využívame ustanovenie zákona o financovaní škôl, podľa ktorého súkromné školy dostanú príspevok zo štátneho rozpočtu v rovnakej výške ako štátne školy, pravdaže za predpokladu, že splnia isté podmienky. Z nich dve hlavné sú, že nevyberajú školné a napĺňajú učebné osnovy ako štátne školy. A to my spĺňame. Naša škola dostane na žiaka toľko finančných prostriedkov ako každá iná základná škola. Z nich sme schopní pokryť prevádzku školy a mzdy zamestnancov."
V septembri začínate s jednou triedou prvákov. Koľko detí v nej bude?
A. Štesko: "Naša spodná hranica je dvanásť a najvyššia, v záujme zachovania kvality výučby, dvadsať žiakov v triede. Kvalita je to, čo si chceme dôsledne strážiť. Sme síce základná škola od prvej po deviatu triedu, ale budeme mať najviac jednu triedu na ročník."
A čo sa týka učiteľov?
A. Štesko: "Učiteľom som ja. Zatiaľ sám. Budem však pracovať s tímom ľudí, so študentmi pedagogickej fakulty a učiteľmi, ktorí by sa radi na našu školu dostali, pretože ponúkame niečo, čo iné školy neponúkajú - slobodu a možnosť sebarealizácie. Učiteľov si chceme vychovať a školiť dlhodobo predtým, ako ich zamestnáme."
Už sme naznačili, že vaša škola ponúka slobodu a možnosť sebarealizácie. Je to zrejme filozofia školy. V čom ste teda odlišní? Iní?
A. Štesko: "Chceme deti pripravovať na život a úspech v živote tak, že ich budeme trénovať v kľúčových schopnostiach, ktoré o tom rozhodujú. Postupujeme podľa najmodernejších poznatkov pedagogiky, psychológie. Je to vlastne koncepcia Davida Golemanna. Koncepcia emociálnej inteligencie, schopností, ktoré podmieňujú úspech človeka v osobnom aj pracovnom živote. Sebauvedomenie, sebadôvera, schopnosť efektívne komunikovať s ľuďmi, empatia, schopnosť viesť ľudí..."
Čo to znamená prakticky? Aké vyučovacie metódy budete používať?
A. Štesko: "Metódy, to je ďalšia veľká odlišnosť od bežných škôl. Deti pri nich získajú nielen vedomosti, ale aj spomenuté schopnosti. Tieto metódy sú síce náročnejšie pre učiteľa, ale zábavnejšie pre dieťa. A keď sa dieťa cíti dobre a robí, čo ho baví, odvedie oveľa viac práce, ako keď ho to nebaví. Aspoň v krátkosti konkrétne. Samozrejme, používame aj bežné, klasické metódy vyučovania a dopĺňame ich napríklad učením so zaujímavými, poučnými príbehmi a námetmi aktivít. Každá aktivita v rámci dňa alebo týždňa bude motivovaná jednou myšlienkou, príbehom, ktorý spája preberané učivo s praktickým životom detí v triede. Ďalšia metóda, ktorá dopĺňa učenie cez príbeh, je učenie tvorivým divadlom, v ktorom sú všetci hercami. Deti tu majú možnosť odskúšať si samy seba v rôznych situáciách, ktoré prináša život. Ďalej je to tvorenie učebných obrazov a textov, vytváranie poučných príbehov a práca s nimi a učenie a práca so zdrojmi informácií. V triede bude počítač a takisto tu máme množstvo encyklopédií, ktoré dopĺňajú učebnice. Deti sa naučia, ako si robiť poznámky, ako premýšľať nad nimi, dávať si získané informácie do súvislostí a zapamätať si ich. Učenie spoluprácou a učenie hrou sú tiež netradičné učebné postupy, ktorými sa učí v našej škole."
Učenie hrou znamená, že deti sa celý deň v škole "iba" hrajú?
A.Štesko: "Učenie hrou je veľmi dôležitá učebná metóda. Keď si deti myslia, že je to hra, sú schopné urobiť oveľa viac práce. Preto v deťoch budeme vzbudzovať dojem, že sa hrajú. A k tomu netreba veľa."
J. Droppa: "Každý deň, ako sme už hovorili, má nejakú myšlienku. Napríklad, deti sa hrajú "na poštu". V rámci toho sa naučia čítať, písať, počítať, komunikovať, pretože to všetko na pošte potrebujú.
Aká bude organizácia dňa v Škole u Filipa?
A.Štesko: "V škole budem od štvrť na osem - vyučovanie sa začína o ôsmej, do štvrtej popoludní. Prípadnú potrebu dlhšej prevádzky školy budeme riešiť po dohode s rodičmi. Budem s deťmi celý deň, aj cez prestávky, cez obed. Organizácia dňa je o plánovaní a časovaní aktivít. Keď vidím, že deti začínajú byť nepozorné, zaradím aktivitu, ktorá je pohybovo viac náročná. Zhrnul by som to takto, stále rezonuje pojem sloboda a navyše aj zodpovednosť. U nás platí, že dieťa má slobodu dovtedy, kým pracuje veľmi efektívne, tak ako má. Znamená to, že dieťa v konečnom dôsledku je viac disciplinované, ako v iných druhoch škôl. Chce byť disciplinované. Uvedomuje si totiž, že tá sloboda je niečo, čo môže krásnym spôsobom využívať."
Deti a rodičov prekvapí a určite i poteší skutočnosť, že v Škole u Filipa sa neznámkuje číslami, ale slovami.
A.Štesko: "Podľa ministerstva školstva oficiálne existujú dve formy hodnotenia. My budeme na konci školského roka dávať oficiálne slovné hodnotenie. Vychádza to z našej koncepcie. Ak máme dieťa viesť k tomu, aby v živote bolo úspešné a pracovalo efektívne, musí si v prvom rade dôverovať. A známkové hodnotenie, ktoré je vlastne súťaž, sebadôveru detí potláča. Slovné hodnotenie, samozrejme, ak je urobené dobre, dokáže sebadôveru zdvihnúť."
J. Droppa: "Nielen vysvedčenie, ale celý komplex hodnotenia je iný ako na bežných školách. Deti sa neporovnávajú jedno s druhým, ale samy so sebou. A to je veľmi pozitívna motivácia. A chcel by som ešte dodať, že nielen deťom, ale aj rodičom ponúkame slobodu. Slobodu výberu školy. Alternatívu, ktorá v našom meste zatiaľ nie je. Súkromnú školu bez poplatkov. Školu aj pre tých rodičov, ktorí by si spoplatnenú súkromnú školu nemohli dovoliť."
Zápis do Školy u Filipa bol minulý týždeň.
Anna Gudzová
Ilustračné foto - autorka