Banská Bystrica - Od apríla, respektíve mája by sa mohla obnoviť pravidelná letecká linka Sliač - Praha, o ktorej v posledných mesiacoch vedú intenzívne rokovania podnikatelia banskobystrického regiónu a leteckí prepravcovia. Minulý týžden zorganizovalo vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), Správa slovenských letísk - letisko Sliač a Európsky klub v B. Bystrici stretnutie s podnikateľmi z tohto kraja, primátormi miest, poslancami parlamentu ako aj ďalšími.
Podnikatelia sa zhodli, že o letecké spojenie je záujem, pritom vyzdvihli význam spojenia pre obchod, prílev investícií či rozvoj turistiky. Ich účasť na projekte však závisí od podnikateľského zámeru, ktorý má predložiť BBSK. Ako konštatoval predseda BBSK M. Marčok ich pripomienky zohľadnia v pripravovanom projekte. Leteckú linku Sliač - Praha by mali prevádzkovať buď iba České aerolínie alebo spoločne so slovenským prepravcom SKY Europe Airlines. Predbežné analýzy udávajú, že linka by mala byť z 90 percent využívaná na tranzit z pražského letiska do celého sveta. Na to, aby táto letecká linka bola rentabilná a dosiahla minimálny zisk stačí 28 cestujúcich pri piatich letoch týždenne. Ceny by sa nemali odlišovať od cien z Prahy či Bratislavy.
Ako zdôvodnil riaditeľ letiska Sliač Peter Ťapuška, na rozdiel od Viedne je Praha výhodnejšia v tom, že letiskové poplatky sú nižšie a sú ponúkané lepšie obchodné časy. Letisko Sliač ročne niekedy využívalo okolo 40 tisíc ľudí a zhruba ten istý počet ak nie vyšší v súčasnosti využíva na dopravu letiská Viedeň a Budapešť. Práve týchto klientov by mala osloviť pravidelná linka Sliač - Praha. Jedným z nich by rozhodne mohla byť spoločnosť Železiarne Podbrezová, ktorá ako sa vyjadril jej generálny riaditeľ Vladimír Soták, ročne investuje do leteniek asi sedem miliónov korún. V súvislosti s uvažovaným personálnym obsadením v projekte, však na stretnutí zdôraznil, že ak uvedený projekt budú spravovať poslanci krajského parlamentu bude mať vážne obavy. Projekt podporia, ale nie turistiku bystrických referentov.
Pre región Banská Bystrica a Zvolen by dobudovanie letiska, ktoré je nevyhnutné pri obnovení pravidelnej civilnej prepravy na Sliači, mohlo mať aj iný efekt. V súvislosti so vstupom Slovenska do NATO by sa Sliač mohol stať perspektívne predsunutým letiskom NATO. "V takom prípade by bola dobudovaná ďalšia pristávacia dráha, takže jedna by slúžila vojenským a druhá civilným účelom. Pri investíciách do vojenskej časti sa určite bude rozvíjať aj civilná," konštatoval poslanec banskobystrického mestského zastupiteľstva Miroslav Toman.
Erika Krčová
Foto - Ján Krošlák