Banská Bystrica - Vlastné zdroje Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja by podľa vyjadrenia riaditeľa Milana Mráza nestačili ani na financovanie jednej železničnej stanice, nie to ešte na prevádzku regionálnych železničných tratí, ktoré by mali byť zrušené od februára. Rovnaká situácia by nastala aj pri úvahách o spolufinancovaní autobusovej dopravy v týchto oblastiach.
Aj napriek zložitej situácii je Mráz optimista a tvrdí, že medializované informácie o rušení konkrétnych tratí nie sú definitívne uzavreté. "Na stretnutí s ministrom Prokopovičom sme sa dozvedeli, že vyjadrenia o zrušení konkrétnych tratí boli nešťastné. Vláda to ešte neschválila, len zobrala návrh železníc na vedomie," konštatoval riaditeľ Mráz.
Avizované zrušenie osobnej železničnej dopravy na vyše 20 regionálnych tratiach je podľa riaditeľa úradu nešťastný krok, ktorý sa negatívne dotkne už dosť ekonomicky zaostalých regiónov v Banskobystrickom kraji.
"Dúfam, že ministerstvo dopravy spolu s vládou ešte prehodnotí rušenie tratí," dodal. Konkrétneho výberu nerentabilných tratí by sa mali okrem železničiarov zúčastniť aj predstavitelia samosprávnych krajov. Predsedovia regionálnych samospráv sa stretnú tento týždeň a k situácii zaujmú definitívne stanovisko. Mráz však nepochybuje o tom, že bude zamietavé, pretože zdrojmi na financovanie zrušených tratí úrady nedisponujú.
Návrh železníc počíta v regióne so zrušením štyroch tratí, a to Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, Breznička - Katarínska Huta, Lučenec - Kalonda a Poltár - Rimavská Sobota. Obyvateľov tohto kraja sa dotkne aj zánik trate medzi Muráňom a Plešivcom v Košickom a Zvolen - Čata v Nitrianskom kraji. Iba na poslednej z nich by železničnú dopravu mala nahradiť autobusová. Podľa Mráza je likvidácia Trate mládeže, ktorá je do istej miery srdcová záležitosť množstva ľudí na Slovensku, mimoriadne nešťastný krok.
Daniel Vražda