Banská Bystrica - Zrušenie osobnej dopravy na vybraných regionálnych železničných tratiach pravdepodobne odporuje zákonu o dráhach. Ten totiž umožňuje obmedzenie prevádzky len v presne definovaných prípadoch ako sú živelná pohroma, nespôsobilosť či strategická potreba. Uviedol vedúci odboru dopravy Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Milan Ozdinec. Tiež upozornil, že pre plánovanú náhradnú autobusovú dopravu na linkách zrušených spojov musí mať Železničná spoločnosť (ŽS) licenciu, ktorú zatiaľ nemá, pretože pôjde o prepravu trvalú, a nie dočasnú ako v prípadoch výluk. Ozdinec spochybnil efektívnosť zrušenia tratí a poukázal na celospoločenské náklady, ktoré budú mať inštitúcie a občania kvôli úsporám ŽS. Ide predovšetkým o zvýšenie sociálnych podpôr pre prepustených železničiarov, ako aj celkové zvýšenie nákladov na náhradnú dopravu. Pozastavil sa nad stratégiou rozvoja železníc SR, ktoré napríklad v minulom roku uvažovali o automatických predajniach lístkov pre miestne trate a teraz na nich osobnú prepravu rušia. Podľa neho chýba koncepcia dopravnej obslužnosti územia, stratégia verejnej dopravy, štátna dopravná politika a definovanie verejného záujmu v doprave. Konštatoval, že štát a Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ovládali všetky nástroje pre riešenie dopravy - legislatívu, financie, cenovú reguláciu, investície a teraz v priebehu týždňov prenášajú túto úlohu na samosprávu, ktorá nedisponuje legislatívou, peniazmi, cenotvorbou a má prevádzkovať technicky a stavebne zanedbané trate. Nazdáva sa, že samospráva a podnikateľské subjekty môžu prevziať prevádzku, ale musia sa na to včas pripraviť a mať pre to od štátu vytvorené podmienky.
(SITA)