Banská Bystrica - Šéf armádneho strediska Dukla B. Bystrica Ľubomír Roško si mohol na piatkovom privítaní troch úspešných športovcov klubu spokojne mädliť ruky, lebo športovci-vojaci získali v tomto roku už 29 medailí. Zatiaľ posledné pripojili Marián Jung (majster Európy vo vodnom motorizme kategórie OSY 400) a Marek Matiaško (majstrer sveta v letnom biatlone-šprinte). Jedným dychom k úspechom zaradil Roško aj tretie miesto Milana Haboráka vo finále atletickej Grand Prix v Paríži.
Haboráková úspešná sezóna
Končiacu sezónu môže 29-ročný vrhač hodnotiť vysoko pozitívne. Podarilo sa mu utvoriť prvý slovenský rekord výkonom 20,82, na armádnych majstrovstvách sveta CISM v talianskom Tivoli získal bronz a pri 24 letných a 11 halových štartoch na rôznych mítingoch sa osemnásťkrát dostal za 20 metrov. ,,Dvadsiatku už mám tak povediac v rukách, škoda, že mi aspoň jeden pokus neuletel za 21 metrov. Vydarená sezóna mi však pomohla psychicky. Vážim si každý výkon za 20 metrov a každý vydolovaný bod v Grand Prix," povedal M. Haborák.
Prípravu na ďalší rok začne 14. októbra sústredením na Šírave, kde chce začať zdvíhať fyzickú silu. ,,Milan sa približuje k ideálnej technike a popracujeme viac na sile. Samozrejme opatrne, aby sme nepokazili techniku," dodal Haborákov tréner Jozef Hanušovský. Niektorí športovci si pod pojmom zbieranie sily predstavujú nedovolené prostriedky. ,,V tomto roku som absolvoval 9 dopingových kontrol a doma dve prepadovky. Nemám s tým žiadne problémy, naopak ma veľmi teší, že svet sa očisťuje. Na druhej strane mi v Dukle chýba kvalitnejšie biochemické zabezpečenie povolenými prostriedkami, ktoré majú konkurenti normálne k dispozícii," povedal M, Haborák.
Haborákovci čakajú prírastok do rodiny a aj preto ešte Milan odďaľuje sťahovanie zo Želiezoviec do Banskej Bystrice, ale vraj príde ten čas.
Upchaté dutiny Matiaška
Na Mareka Matiaška si znovu počkali tradičné zdravotné problémy s upchatými dutinami, ktoré ho tlačia každý rok.
"Veľa som toho od MS v Jablonci nenatrénoval, po problémoch s dutinami a dýchacími cestami som nešiel teraz ani na sústredenie na Smrekovicu, kde je už teraz poriadne zima."
Úspech na letných majstrovstvách sveta, zlato zo šprintu a bronz zo stíhacích pretekov i štafiet, Marek nepreceňuje. "Letný biatlon som vždy viac považoval za prípravu, teraz som mu pridal viac vážnosti. Navyše mi pribudla ďalšia skúsenosť, keď som pri záverečnom hecovaní trénerov zaťal zuby a zo štvrtého miesta poskočil na prvé," dodal M. Matiaško, ktorého prekvapila neúčasť najlepších Nemcov. ,,Mladí mi jednoducho povedali, že nekvalifikovali, lebo vláčia na mohutných postavách hory mäsa."
Po predchádzajúcich sezónach, keď Mareka viedol viac priateľ ako tréner Gustáv Schlank, do ďalšej pôjde pod vedením Milana Gašperčíka. ,,Priznávam, že v minulosti sme mali Gašperčíkom aj kontroverzie. Teraz všetko obraciam na humor," usmial sa M. Matiaško.
Jungove dve kompletné sady
Na majstrovstvách Európy vo vodnom motorizme v Duisburgu si Marián Jung ziskom zlata skompletizoval druhú sadu medailí z európskeho šampionátu.
,,S tímovým kolegom Rakúšanom Oliverom Lucasom, podľa ktorého sú pomenované lode sme sa dohodli, že sa musíme dostať hneď v prvých jazdách na čelo, ale pritom si nerobiť problémy. To znamená, že rýchlejšiemu po štarte bude druhý zametať priestor. Vyplynulo to z minulosti, keď sme si často robili prieky. Taktika nám dokonale vyšla a hlavne, nerobili sme chyby, lebo na úzkej trati veslárskeho štadióna v Duisburgu by bola každá osudná a celoročné úsilie by vyšlo nazmar," povedal M. Jung.
Marián má za sebou pestrú sezónu, keď v júni obhájil titul svetového šampióna, ale potom mal na majstrovstvách Ameriky nebezpečne vyzerajúcu haváriu po chybe domáceho jazdca. ,,Bezpečnosti venujem veľkú pozornosť aj pri stavbe lodi a navyše som mal v USA korytnačí pancier - tak vravíme chrániču chrbta. Po ošetrení v nemocnici som chcel ešte jazdiť, ale už bolo po pretekoch. Napriek havárii som si doniesol z Ameriky pozitívnu skúsenosť, keď sme ťažisko na lodi posunuli dozadu a zlepšili jazdné vlastnosti," dodal M. Jung, ktorý pri vývoji pretekárskeho plavidla spolupracuje s Lucasovým bratom, inžinierom Lufthansy.
V ďalšej sezóna chce Marián absolvovať majstrovstvá sveta, Európy a Ameriky a 24-hodinovku vo francúzskom Rouene v F3 alebo F2.
Miro Greško