Čierny Balog - Dvadsať rokov záchranných prác oslávi vo štvrtok 29. augusta v Čiernom Balogu Čiernohronská železnička (ČHZ). Pre účastníkov brigád, ktorí tu spolu dobrovoľne odpracovali zhruba 250 tis. hodín, zahrali si tisícky hier a získali typické tričká, je pripravená prehliadka čiernobalockej stanice vrátane hajcov a celého lokomotívneho a vozového parku, jazda zvláštneho vlaku na Hronec a do Vydrovskej doliny na tradičné táborisko. Ako agentúru SITA informovali riaditeľ ČHZ Aleš Bílek a manažérka OZ Vydra Michaela Galvánková, pripravené sú kroniky z jednotlivých rokov, ale ráta sa aj s výstavou fotografií, ktoré si účastníci, ako dúfajú organizátori, privezú s
S nápadom zorganizovať záchranné brigády prišli v roku 1983 členovia Základnej organizácie Socialistického zväzu mládeže (ZO SZM) Urbion v Banskej Bystrici, neskôr sa podujatie stalo základom Stromu života SZM, podobného českému združeniu Brontosaurus, a vzišli odtiaľ brigádnici obnovy a záchrany banskoštiavnických tajchov, Spišského a Trenčianskeho hradu, opálových baní na Dubníku, oravskej železničky či budovatelia martinského skanzenu. Po roku 1989 brigády usporadúval Strom života ako samostatná organizácia, teraz ich už roky organizuje OZ Vydra. Ročne prichádza na letné prázdninové brigády a na víkendovky, ktorých býva asi päť ročne, okolo 400 až 500 dobrovoľníkov. Mnohí z nich sa vracajú, prichádzajú už aj deti účastníkov prvých táborov. Jadro slovenských a českých nadšencov, ktorí ČHZ bránili, opravujú a udržujú, odhaduje A. Bílek na asi 150 ľudí.
Železničku pôvodne vlastnili Stredoslovenské štátne lesy ako Čiernohronskú lesnú železnicu. V závere 80-tych rokov prešla pod SZM, po roku 1989 ju krátko spravovala Nadácia detí a mládeže, neskôr Fond detí a mládeže, teraz ju vlastní Mikroregión Čierny Hron. Trať sa z predvojnových viac ako 100 km postupne skracovala až ostalo 17 km, z toho 12 pojazdných. Ako však uviedol A. Bílek, ešte pred výročnými oslavami majú vďaka grantu švajčiarskej vlády začať práce na obnove dvojkilometrovej časti z Hronca na Chvatimech. ČHZ okrem osobnej dopravy v minulom roku obnovila prepravu dreva pre Smrečinu Banská Bystrica. Prevádzkuje dva parné rušne, šesť motorových, dve ručné dreziny a po desiatke osobných a nákladných
(SITA ku;na)