JÁN CHLADNÝ, vedúci odd. školstva, MsÚ B. Bystrica:
- Školstvo sa musí najprv odpolitizovať, pretože niektorí ľudia presadzujú politiku viac než potreby školstva. Prechod na samosprávy nebude jednoduchý, nie sú celkom pripravené na to, čo ich čaká. Postupnými krokmi dospejeme k cieľu. Učiteľ bol vždy štátny úradník, obce sa majú starať o podmienky a učiteľa by si mali iba vyžiadať.
EMIL JELÍNEK, vedúci odboru školstva OÚ, B. Bystrica:
- Väčšiu perspektívu má alternatívne školstvo, kde vidím ďalšie možnosti rozvoja. Všeobecné presvedčenie je také, že školy by pod obcami mali rozkvitať a mať lepšie materiálne podmienky. Existuje však obava, že starostovia môžu v rámci tzv. vidieckeho rodinkárstva chod školy ovplyvňovať, žiaľ, aj smerom negatívnym.
DUŠAN LIZOŇ, riaditeľ VI. ZŠ Zvolen:
- Ťažko je hovoriť, čo školstvo čaká, závisí to od ľudí ktorí v školstve pracujú. Školský zákon by mal riešiť viacero problémov. Pokiaľ ide o prechod kompetencií, po stránke teoretickej nie sme na to dobre pripravení. Nie je doriešené, kto bude robiť mzdové veci a pod. Hospodárky škôl neboli školené a pritom o mesiac to má vypuknúť.
VLADISLAV ROSA, hlavný školský inšpektor:
- Dôležité je, že školstvo sa hýbe a nezaujalo polohu mŕtveho chrobáka. Sú školy, ktoré kvalitou sa zlepšujú rýchlo a sú aj školy, kde sa kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu dramaticky znižuje. Naše školstvo sa polarizuje - narastá počet vynikajúcich, ale aj slabých. To je vždy zlý signál a to musí byť v centre pozornosti.
M. MASLOVÁ, OZ Orava pre demokraciu vo vzdelávaní:
- Slovenská spoločnosť potrebuje dlhší vývoj na to, aby dospela a aby aj v školstve ľudia dokázali spolu diskutovať. Prechodu kompetencií by som sa neobávala, chce to viac sebavedomia a veriť si, že to zvládneme. Sú to naše školy, naše deti a keď sa spojíme s odborníkmi a ľuďmi, ktorí v tejto oblasti už robia dlhší čas, tak sa to podarí.
JURAJ DROPPA, združenie Šťastné deti:
- Nemám obavy o to, že naše školstvo nebude kvalitnejšie, pretože máme potenciál kvalitných učiteľov. Myslím si, že pokiaľ ide o finančné prostriedky aj tam sú rezervy. Obavy mám z toho, kto a akým spôsobom školstvo riadi. Spôsob riadenia školstva u nás je oblasť, kde sú veľké rezervy.
Erika Krčová, Foto - autorka