BANSKÁ BYSTRICA - Čas letných dovoleniek je tu a s ním aj množstvo nezabudnuteľných okamihov. Tie si väčšina z nás vďačne zachytáva na políčka kinofilmov, ale dnes už aj neodmysliteľným ,,digitalom". Leopold Redlinger, známy banskobystrický fotograf a externý pedagóg na Akadémii umení v Banskej Bystrici o boome digitálnej fotografie vie svoje. Vie oceniť jej prednosti, ale ako skúsený majster dobre pozná aj výhody klasickej fotografie, materiálov a technologických postupov.
Ako obchodník a podnikateľ samozrejme ide s dobou a ponúka aj digitálne fotoaparáty. ,,Nech je fotoaparát akýkoľvek, vždy je dôležitý človek, ktorý ho drží v ruke. Keď príde zákazník do obchodu a povie, že chce digitálny fotoaparát, spýtam sa ho na účel. Bežný fotoaparát je univerzálny, pri digitáloch sa ešte stále treba pozerať na cenu. Neodporúčam najdrahší, ale taký, ktorý by zákazníkovi najlepšie vyhovoval. Tomu, kto robí revízie komínov odporučím prístroj s desaťnásobným zoomom. Kto však fotí trikrát za rok do rodinného albumu a ešte k tomu aj v miestnosti, tak na to úplne stačí trojnásobný zoom a rozdiel v cene je 7-8 tisíc korún! Digitálny fotoaparát treba našiť na potreby zákazníka," vraví Leopold Redlinger.
Ceny ,,digitalov" za posledné dva roky rapídne klesajú, rodina ich majiteľov je čoraz početnejšia. Krok však na trhu držia aj klasické fotoaparáty na kinofilm. V porovnaní s digitálom sú totiž stále lacnejšie. ,,Digitálnemu fotoaparátu nemožno uprieť pohotovosť. Môžete fotografovať toľko, koľko vám dovolí čipová karta, ktorá je vo fotoaparáte. Fotografie, ktoré vám nevyhovujú, hneď vymažete, čím pamäť uvoľníte. Pamäťové karty, ako sa im dnes hovorí, majú prakticky doživotnú záruku, pokiaľ ich nestratíte, neukradnú vám ich, alebo ich nepoškodíte," vraví Leopold Redlinger.
Na cédečku sa však môžu ocitnúť aj vaše fotografie z klasických kinofilmov. ,,Málo ľudí o tom vie, že každý film, ktorý k nám príde na spracovanie, sa digitalizuje a zákazník ho môže dostať aj na CD a môže s ním doma ďalej pracovať vo svojom počítači. Technika je už ďaleko, tieto minilaby prišli súčasne s digitálnymi fotoaparátmi. Viacerí ľudia sa pre to rozhodnú hneď, alebo prídu k nám po čase a takto si digitalizujú svoj archív,“ povedal L. Redlinger.
Tento známy banskobystrický fotograf a pedagóg dobre pozná zo svojej praxe situácie, keď mnohí ľudia pred a pri fotografovaní podcenili základné veci a potom napríklad po dovolenke nariekali, o aké perfektné zábery prišli. S tým súvisia aj nasledovné rady Leopolda Redlingera. ,,Väčšina ľudí, keď ide na dovolenku príde s autom najprv do autoservisu, kde si dajú skontrolovať olej, chladiacu, brzdovú kvapalinu a iné, aby ich auto nenechalo v štichu. Fotoaparát vytiahnú zo skrine, strčia do kufra a idú. Treba si uvedomiť, že pozornosť si zaslúži aj fotoaparát. Treba si skontrolovať počet filmov, či nie sú už staré, prípadne dokúpiť nové. Dôležité je mať aj rezervné batérie, zvlášť pri digitálnych fotoaparátoch rezervnú sadu nabíjacích akumulátorov. Ďalšia vec je skladovanie. Teplo škodí tak digitálnemu prístroju, ako aj filmu. Dali sme si tu námahu a zmerali sme teplotu za zadným sklom, kde niektorí odkladajú prístroje. V priemernom letnom dni je tam okolo 60 - 70 stupňov Celzia. Ešte chcem upozorniť, aby si ľudia nekupovali pamäťové karty s veľkou kapacitou, ale radšej viac kariet so strednou kapacitou. Karty s 32 a 64 MB zodpovedajú kapacite kinofilmu. Môže dôjsť ku krádeži, k poškodeniu a ostaneme ,,nahratí". Nový kinofilm možno v zahraničí poľahky kúpiť, zoženieme aj pamäťové médium, ale môže nás to stáť 5-6 tisíc," upozorňuje Leopold Redlinger.