Túto zmenu priniesol zákon NR SR č. 121/2004 Z. z. Ten stanovuje, že vodiči spomínaných motorových vozidiel môžu byť okrem príslušníkov Policajného zboru SR kontrolovaní aj inšpektormi práce.
„Ide o zosúladenie právnych predpisov s predpismi platnými v Európskej únii, nakoľko sme od 1. mája jej plnoprávnym členom,“ vysvetľuje Marián Lovič, hlavný inšpektor práce a zároveň vedúci služobného úradu Inšpektorátu práce v Banskej Bystrici. Spomínaný zákon upravuje pracovný čas a dobu odpočinku zamestnancov v doprave, čas vedenia motorového vozidla, bezpečnostnú prestávku a dobu odpočinku vodičov motorových vozidiel. Zákon schválený NR SR sa vzťahuje aj na vodičov, ktorí sú síce evidovaní v zahraničí, ale vykonávajú medzinárodnú dopravu na pozemných komunikáciách Slovenskej republiky.
“Pred účinnosťou uvedeného zákona platila pre slovenských vodičov, ktorí vykonávali dopravu v zahraničí, Európska dohoda o práci osádok vozidiel v medzinárodnej cestnej doprave. Tá pre bývalé Československo nadobudla účinnosť 1.júna 1976 vydaním vyhlášky č. 108/1976 Zb. Súčasný zákon sa od dohody nelíši v zásadných ustanoveniach. Odlišnou je iba zásada, že i na Slovensku boli dané právomoci vykonávať kontrolné činnosti, týkajúce sa predmetu zákona, nielen príslušníkom PZ SR, ale aj inšpektorom práce. Takto zákon vyhovel požiadavkám slovenských vodičov, aby aj na Slovensku boli kontrolovaní vodiči, ktorí sú registrovaní v zahraničí,” vysvetľuje inšpektor práce Jozef Hraško.
Inšpektoráty práce podľa nového zákona môžu kontrolovať vodičov aj na cestných komunikáciách. „Robí sa to v súčinnosti s políciou. Jeho príslušníci pri cestných kontrolách zastavujú motorové vozidlá a naši zamestnanci skontrolujú hlavne dodržiavanie pracovného času v súvislosti s povinnými prestávkami a odpočinkom,“ vysvetľuje Marián Lovič.
Tieto údaje vodičom spracováva záznamové zariadenie, tachograf, ktorý zaznamenáva údaje na záznamový list, tachografný kotúč. Ten je predmetom kontroly zamestnancov inšpektorátu. Spomínané zariadenie presne zaznamenáva pracovnú dobu, prestávky a odpočinok vodiča motorového vozidla. Aby boli informácie, spracované tachografom, hodnoverné, je pod ťarchou sankcie nutné ho správne používať. „Preto je potrebné, aby vodiči vedeli používať symboly na záznamových listoch, čas vedenia motorového vozidla, všetky ostatné časy práce, pracovnú pohotovosť v rámci pracovnej zmeny, prestávky v práci a denný odpočinok,“ nabáda Jozef Hraško. Za falšovanie, pozmeňovanie alebo zničenie údajov vyhotovených tachografom môže vodič dostať až 20 000 pokutu a zákaz vykonávania činnosti do 6 mesiacov.
Kompetencie kontroly Inšpektorátov práce sa okrem vodičov, zamestnancov, vzťahujú aj na ich zamestnávateľov. Inšpektori práce kontrolujú u zamestnávateľov dodržiavanie doby odpočinku a času vedenia motorového vozidla ako aj správne používanie záznamových listov a záznamového zariadenia. Zamestnávatelia sú v tejto súvislosti povinní zabezpečiť montáž a prípadne opravu tachografu, ako aj dostatočný počet záznamových listov pre vodičov motorových vozidiel. Tie musia byť evidované a uschované najmenej počas dvoch rokov od ich použitia. Tieto predpisy platia aj pre vodičov, ktorí sú samostatne zárobkovo činnou osobou a podnikajú v cestnej doprave.
„Je v záujme zamestnávateľov, aby s uvedeným predpisom preukázateľne oboznámili svojich zamestnancov a informovali ich, že s takýmto druhom kontroly na pozemných komunikáciách sa budú v budúcnosti stretávať,“ uzatvára Jozef Hraško.