"Pre čitateľov sme pripravili nový knižnično-informačný systém Virtua," povedala riaditeľka ŠVK Oľga Lauková. "Patrí medzi najmodernejšie na svete a jeho prostredníctvom si čitateľ môže knihu objednať aj z domu, môže pracovať pri počítači, nemusí používať ceruzku ani papier. Všetko robíme v elektronickej podobe, čo študenti, ktorí nikdy nemajú čas, mimoriadne oceňujú."
Knižnica zabezpečuje tiež expresné výpožičky, za ktoré sa pripláca. Používateľ má však potrebnú knihu k dispozícii do desiatich minút, kým "normálne" musí na jej prinesenie zo skladu čakať asi hodinu.
V ŠVK pretrvávajú problémy so získavaním finančných prostriedkov na nákup nových kníh. Z rozpočtu dostala na tento účel len 400 tisíc korún, z vlastných príjmov vyčlenila jeden milión korún. "Na nákup kníh by sme však potrebovali ďalší milión," tvrdí O. Lauková. "Sme síce knižnicou povinného výtlačku, ale vydavatelia často klamú, že publikáciu vydali v náklade menšom ako 500 kusov, a vtedy nám už povinný výtlačok poslať nemusia."
V tejto súvislosti je o to vážnejšia skutočnosť, že mnohí čitatelia požičané knihy v dohodnutej lehote nevrátia. Nevyhnutne síce nasleduje séria upomienok a vymáhanie vrátenia knihy môže skončiť až na súde, čo previnilca stojí aj tri-štyritisíc korún, ideálne riešenie to však nie je ani pre jednu stranu. Previnilca to stojí peniaze a načas nevrátená kniha aj tak ďalším čitateľom chýba.
V knižnici majú momentálne týchto nevrátených kníh do päťtisíc. Aby sa vyhli ich súdnemu vymáhaniu, od septembra sa pokúšajú získať knihy návštevou nedisciplinovaných čitateľov priamo u nich doma. "Bývalej kolegyni sme dali zoznam, a ona sa snaží aspoň o vrátenie kníh. Už počas prvej obchôdzky získala od troch čitateľov naspäť pätnásť kníh," hovorí O. Lauková. Oslovení sa často vyhovárajú, že zabudli a knihy ochotne hľadajú. Stal sa aj prípad, že matka vrátila knihy alebo zaplatila za syna, ktorý je už tri-štyri roky v zahraničí...