BANSKÁ BYSTRICA - Niektorí predajcovia sú pri ponúkaní tovaru mimoriadne zdatní. Podľa nášho čitateľa Vojtecha Itczeho z Banskej Bystrice niekedy pritom používajú prinajmenšom "zvláštne" spôsoby.
Pán Itcze sa zúčastnil na predajnej akcii, kde trnavská spoločnosť ponúkala zariadenie na uvoľňovanie nôh a chrbtice. Na záver si tovar zobral na týždennú skúšku s tým, že zaplatil zálohu 400 korún, ktorú mu po vrátení zariadenia mali dať späť. Keď však "schimachine" odskúšal a rozhodol sa, že ho nekúpi, zálohu mu nevrátili.
"Oklamali ma. Keď som zatelefonoval do sídla firmy, na rozdiel od milého vystupovania na akcii, boli ku mne zrazu veľmi nepríjemní," hovorí pán Itcze. "Tvrdili mi, že o nevrátení zálohy ma zástupca firmy informoval vopred, čo však nie je pravda."
Kupujúci v tomto prípade spravil chybu. Celému problému mohol totiž ľahko predísť. "Pri preberaní tovaru na vyskúšanie mal žiadať potvrdenie, na ktorom by bolo jednoznačne uvedené, že ak ho po týždni neporušený vráti, dostane zálohu späť. Teraz je to tvrdenie proti tvrdeniu," povedal vedúci právneho odboru Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Banskobystrický kraj Peter Árvay. Ak má však spotrebiteľ svedkov, môže sa obrátiť na súd a v občiansko - právnom konaní žiadať vrátenie zálohy. Niektorí predajcovia však zrejme počítajú s tým, že kvôli 400 korunám sa nebude nikto súdiť.
Keď sa kupujúci naozaj nechce súdiť, mohol by ešte napísať reklamáciu a poslať ju doporučene na adresu firmy. Treba v nej presne opísať, čo sa mu stalo a výrazne ju označiť slovom reklamácia, a to aj na obálke. Ak ju firma neprevezme, treba sa obrátiť na SOI, ak ju prevezme a do 30 dní neodpovie, môže zákazník podať podnet na SOI za nevybavenie reklamácie v zákonom stanovenej lehote.