Umožňuje im to projekt elektronickej žiackej knižky, ktorý v týchto dňoch spustili na spomínanom gymnáziu. Po levickej základnej škole sa Tajovského gymnázium stalo druhou školou na Slovensku, ktorá začala používať elektronickú žiacku knižku.
„Ide nám o transparentnú komunikáciu s rodičmi. Projekt elektronickej žiackej knižky to v plnej miere umožňuje,“ vysvetľuje Ladislav Topoľský, riaditeľ gymnázia v Banskej Bystrici. „Prechod zo základnej školy na strednú býva pre mnohých študentov dosť ťažký. Na gymnáziu je iný systém štúdia ako na základnej škole. Na študentov sa kladú väčšie nároky a tak sa u niektorých z nich môže zhoršiť prospech,“ poznamenáva riaditeľ. Aj preto bol projekt elektronickej žiackej knižky spustený iba v prvých ročníkoch. „Prváci absolvujú 10. ročník povinnej školskej dochádzky a na rozdiel od základnej školy už nemajú žiacke knižky,“ opisuje Topoľský ďalší rozmer výhodnosti používania elektronickej žiackej knižky.
Vstup do elektronickej žiackej knižky majú prostredníctvom prístupových hesiel vyučujúci aj rodičia. „Podľa internej dohody známku z písomnej práce zaraďuje profesor do elektronickej žiackej knižky do troch dní od jej udelenia. Známku z odpovede v priebehu týždňa. Prostredníctvom prístupového hesla sa každý vyučujúci dostane do príslušnej triedy a otvorí si len svoj predmet. To isté platí aj pre triedneho učiteľa,“ poznamenáva Topoľský, ktorý zároveň priznáva, že by bolo výhodné, keby sa triedny učiteľ mohol dostať k všetkým predmetom, a tak si utvoriť komplexný obraz o každom svojom študentovi.
Pred spustením projektu obdržal každý rodič list od vedenia školy, kde bolo vysvetlené, o čom je celý systém. Súčasťou listu bolo aj prístupové heslo. Pozná ho len rodič, riaditeľ školy a prípadne študent. „Rodič po zadaní hesla vstúpi do triedy, ale iba k svojmu dieťaťu. Objavia sa mu všetky predmety a poznámky, ktoré sú určené len pre jeho dieťa.“
Podľa Topoľského vyučujúci môže vpisovať do žiackej knižky známky a rodič má len náhľad známok. Nemôže aktívne vstúpiť do celého systému. Napriek tomuto zabezpečeniu, riaditeľ gymnázia nevylučuje možnosť neželaného narušenia celého systému. „Z tohto dôvodu máme i záložné zdroje, ktorými sú klasické učiteľské zápisníky a klasifikačné záznamy.“
Elektronická žiacka knižka, ktorú vytvoril jeden zo študentov gymnázia sa medzi prvákmi nestretla s veľkým nadšením. Pri ankete medzi nimi, len málokto z opýtaných vedel povedať, aké sú plusy elektronickej žiackej knižky. „Možno jediným plusom bude to, že ak budem chýbať na vyhodnotení písomky, môžem si známku pozrieť na internete,“ myslí si jedna z opýtaných študentiek. Hlavný problém elektronickej žiackej knižky vidia prváci v tom, že bude oveľa problematickejšie zatajiť pred rodičmi zlú známku. „Dokonca sa môže stať, že rodičia sa môžu skôr ako ja dozvedieť moju známku,“ vyhlasuje istý študent prvého ročníka.
Vo všeobecnosti si prváci myslia, že nebude problém narušiť softvérový systém elektronickej žiackej knižky. „Momentálne neviem ako, ale iste sa to bude dať,“ tajuplne odpovedal jeden zo študentov a svoju odpoveď zakončil veľavravným úsmevom.
Do budúcnosti plánuje Gymnázium na Tajovského ulici spustiť e-learningové centrum, na ktoré už prostredníctvom projektu dostalo 1,7 milióna korún. „V budúcnosti chceme centrum využiť aj na vzdelávanie imobilných detí,“ približuje plány do budúcnosti Topoľský.