BANSKÁ BYSTRICA - V Banskej Bystrici sa šíria fámy o výraznom zvýšení cestovného v mestskej hromadnej doprave. Ani piatková tlačová beseda so zástupcami SAD Banskobystrická dopravná spoločnosť však do problematiky, ktorá sa týka väčšiny Banskobystričanov i návštevníkov mesta, veľa svetla nepriniesla. Skôr naopak!
Všetko sa má odvíjať od výšky dotácie. Vlani ešte dostala MHD pod Urpínom 54 miliónov korún zo štátneho rozpočtu, teraz už dostane (alebo nedostane?) dotáciu z podielových daní mesta. Riaditeľ SAD BBDS Igor Korniet v tejto súvislosti informoval, že dostal od primátora mesta list, podľa ktorého bude dotácia na budúci rok nulová a nemá sa uvažovať ani s výkonmi vo verejnom záujme. To by podľa neho znamenalo zvýšenie cestovného, zrušenie zliav pre žiakov, študentov a dôchodcov i redukciu spojov MHD.
Riaditeľ Korniet však zástupcom médií primátorov list odmietol poskytnúť. Ako nás neskôr informovala hovorkyňa MsÚ Dagmar Svešniková, v liste primátora Králika sa nepíše o nulovej dotácii, iba o tom, aby manažment SAD vypracoval návrh na fungovanie MHD, ak(!) by bola dotácia od mesta nulová. „Pán primátor zatiaľ ani nemôže hovoriť o definitívnej výške dotácie, lebo rozpočet mesta sa schvaľuje až 21. decembra,“ povedala.
Novinári sa napokon predsa len dozvedeli niečo o „katastrofickom“ scenári, ktorý vychádza z predpokladu nulovej dotácie. Základné občianske cestovné v prvom pásme by sa podľa dopravného námestníka spoločnosti Jána Žambora zvýšilo z terajších 13 na 16-17 korún, zľavy pre deti, študentov, dôchodcov i zdravotne ťažko postihnutých ľudí by sa zrušili. MHD by zároveň znížila výkony o 640 tisíc kilometrov a kvôli tomu by z 29 autobusových liniek úplne zrušila deväť a premávku ďalších jedenástich by obmedzila alebo presmerovala. Bez zmeny by zostalo len sedem trolejbusových trás.
Ako napokon všetko dopadne, sa pravdepodobne dozvieme až po schválení mestského rozpočtu. Na informácie budú okrem cestujúcich netrpezlivo čakať aj vodiči autobusov, ktorým po prípadnej redukcii nerentabilných spojov hrozí strata zamestnania.