banskobystrickej MHD riaditeľ SAD BBDS Igor Korniet.
Cestovné, vrátane doterajších zliav, je zatiaľ nezmenené, v priebehu januára o ňom rozhodne Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja. Podľa I. Kornieta chystaná úprava cestovného vychádza zo schváleného rozpočtu mesta. Na rozdiel od ostatných porovnateľných miest na Slovensku, poslanci v Banskej Bystrici na rok 2005 nevyčlenili na prevádzku MHD a poskytovanie zliav ani korunu. Napríklad v Žiline uvažujú v rozpočte s čiastkou 87 miliónov korún, v Prešove so 74 miliónmi a v Nitre s 50 miliónmi korún. "Na základe týchto skutočností musela SAD BBDS zrušiť od nového roku 11 autobusových liniek, vrátane dvoch nočných a City-busu," tvrdí I. Korniet.
Zástupcovia SAD BBDS a predstavitelia mesta hľadali na rokovaniach možnosti zachovania existujúceho rozsahu poskytovaných zliav a výkonov. Podľa I. Kornieta prerokovali niekoľko návrhov, mesto však s vykrytím strát z poskytovaných zliav a z výkonov vo verejnom záujme zo svojho rozpočtu neuvažuje. Do konca roka 2004 prispieval na prevádzku liniek MHD, kúpu vozidiel a budovanie trolejbusových tratí štát zo svojho rozpočtu. Po prijatí zákona o fiskálnej decentralizácii prešli tieto kompetencie od 1. januára 2005 na mestá a obce. Mestskú hromadnú dopravu prevádzkujú nielen v SR, ale aj vo svete na princípe dotácií do zliav a prevádzky, lebo ju považujú za službu poskytovanú vo verejnom záujme.
Podľa návrhu SAD BBDS by sa malo základné cestovné zvýšiť z terajších 13 na 17 korún, pri súčasnom zrušení všetkých zliav. "Mesto nemá so SAD zmluvu o výkone vo verejnom záujme, nič neplatí a nič si neobjednalo," povedal vedúci prevádzky MHD Miroslav Snopko. "Všetko čo robíme je len na základe našich možností a schopností." Dodal, že po schválení cenového výmeru, môže dôjsť k ďalšiemu obmedzeniu, ale i znovuzavedeniu niektorých liniek MHD. Naďalej sa počíta so zvýhodnením cestovného pri použití čipových kariet a pri prestupovaní.
Autor: klm