Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

V Starých Horách vznikla petícia za vylúčenie kamiónovej dopravy!

STARÉ HORY - Neuveriteľných 1600 kamiónov prejde tento rok denne cez Staré Hory! Vyplýva to z výhľadových koeficientov rastu intenzity dopravy do roku 2030, ktorý vypracovala Slovenská správa ciest Bratislava.


Údaj sa týka cestnej komunikácie E77, ktorá prechádza Starými Horami a pokračuje ďalej na horský priechod Donovaly. Ak tento celoročný priemer za 24 hodín prepočítame na minúty, dopracujeme sa k alarmujúcemu výsledku. Cez Staré Hory prejde každú minútu viac ako jeden kamión!
Spomínané údaje našej redakcii poskytol Vladimír Lehotský, ktorý trvalo býva v Starých Horách. Nadmerná kamiónová doprava mu spôsobila praskliny nielen na fasáde nového domu, ale aj na obkladačkách v kúpelni. "Kamióny, ktoré tadiaľto chodia, spôsobujú neznesiteľný hluk," sťažuje sa Lehotský, ktorý si dal namerať hodnoty hluku pred vlastným domom. Údaje, ktoré pred jeho domom nameral Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Banskej Bystrici ho nemohli nechať ľahostajným. Najvyššia prípustná ekvivalentná hladina hluku vo vonkajšom priestore v obytnom území v okolí diaľnic, letísk, ciest I. a II. triedy, zberných mestských komunikácií a hlavných železničných ťahov je v dennom čase 60 decibelov. Pred domom pána Lehotského bolo nameraných 71,7 decibelov! Lepšie nedopadli ani merania v nočnom čase. Namiesto prípustných 50 decibelov bolo nameraných 64,8!
Zistené skutočnosti boli pre Lehotského prirodzeným dôvodom na to, aby sa začal brániť. "Neďaleko môjho domu tečie potok, nad ktorým je mostík. Aby som obmedzil hluk, chcel som na mieste, kde sa nachádza, vybudovať akúsi drevenú protihlukovú stenu. Pozemok však nebol môj. Patrí Slovenskej správe ciest v Banskej Bystrici. Dal som si teda žiadosť na odkúpenie pozemku s tým, že na ňom na vlastné náklady vybudujem spomínanú protihlukovú stenu. Mala mať podobu akéhosi plotu. Avšak nepochodil som. Kompetentné orgány môj zámer neschválili," vysvetľuje Lehotský.
Vladimír Lehotský však nie je človek, ktorý sa len tak ľahko vzdáva. "Napísal som sťažnosť, aby bola vylúčená kamiónová doprava a vyjadril som nespokojnosť s cestnou premávkou na pozemnej komunikácii E77. Poslal som ju na Krajský úrad, odbor pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Sťažnosť som dal aj na vedomie krajskému a okresnému riaditeľstvu policajného zboru, Banskobystrickému samosprávnemu kraju a Krajskému úradu životného prostredia. Jednotlivé inštitúcie si však moju sťažnosť posúvali medzi sebou a nikto k nej nezaujal pre mňa uspokojivé stanovisko," poznamenáva Lehotský. Tak začala dlhá papierová vojna, ktorá ešte stále neskončila.
Keď si Lehotský uvedomil, že so sťažnosťou nič nevyrieši, rozhodol sa, že bude iniciovať petíciu. "Na internete som si našiel osnovu petície i to, aké body má obsahovať. Rozhodol som sa, že pred jej oficiálnym spustením vytvorím petičný výbor, v ktorom by boli starostovia obcí, kadiaľ prechádza cesta E 77. Moju iniciatívu asi najpozitívnejšie privítal starosta Liptovskej osady, ktorý má takisto ako ja dom pri ceste. So svojím členstvom v petičnom výbore súhlasil aj starosta Motyčiek, hoci spomínaná cesta nejde cez jeho obec. Starosta Donovál najskôr s veľkým nadšením privítal moju iniciatívu, no po týždni mi telefonicky oznámil, že nechce byť členom petičného výboru. Podobne zareagoval aj starosta Starých Hôr, ktorý mi povedal, aby som ho neotravoval s takou vecou ako je petícia."
V reakcii na odmietnutie účasti v petícii starosta Starých Hôr Ján Kováč pre náš týždenník vyhlásil, že on ako zástupca obce sa nemôže zapájať do petícií fyzických osôb. Zároveň povedal, že obec v záležitosti vylúčenia kamiónovej dopravy podniká už 4 roky konkrétne kroky. Manželka starostu zároveň potvrdila, že celá záležitosť je nateraz nedobytná.
Lehotský si napriek tomu vyžiadal od Obecného úradu v Starých Horách písomné stanovisko k petícii a takisto aj doklady o tom, aké konkrétne kroky urobil obecný úrad vo veci vylúčenia kamiónovej dopravy. V otázke reakcie na petíciu obecný úrad Lehotskému poslal list, v ktorom okrem iného bola veta: "K petícii sa vyjadríme vtedy, ak nás o to požiadajú orgány, ktoré budú petíciu riešiť." Keď sme požiadali starostu o vysvetlenie tejto vety, odpovedal nám, že partnerom obce na riešenie celej záležitosti sú kompetentné orgány, ktorým je petícia určená. V prílohe listu poslal obecný úrad Lehotskému dokument, ktorý mal byť dôkazom riešenia vylúčiť kamiónovú dopravu. "Išlo o zápisnicu zo 4. zasadnutia obecného zastupiteľstva Staré Hory dňa 23. júna 2000. V jej 7. bode sa o kamiónovej doprave píše: "OSC B. Bystrica požadovala vyjadrenie k vyňatiu pôdy rozšírenia cesty pre kamiónovú dopravu," ide o cestu okolo Jelenca," poznamenáva Lehotský. "Starosta informoval poslancov, že sa občania pravidelne sťažujú na veľmi frekventovanú dopravu, hlavne prepravu kamiónmi, ktoré otriasajú celé domy v blízkosti cesty. Obecné zastupiteľstvo prijalo uznesenie, v ktorom schvaľuje vylúčenie kamiónovej dopravy v zmysle vládneho nariadenia (ide o uznesenie vlády číslo 263/1998, kde sa uvažuje o vylúčení kamiónovej dopravy z úseku Banská Bystrica-Donovaly, pozn. red.)."
Napriek nie veľkej podpore niektorých starostov dotknutých obcí sa Lehotskému podarilo pod petíciu do 12. januára 2005 nazbierať úctyhodných 314 podpisov nespokojných obyvateľov všetkých 4 obcí.
Petíciu s oficiálnym názvom Petícia za vylúčenie kamiónovej nákladnej automobilovej dopravy z komunikácie E 77 cez horský priechod Donovaly chce Lehotský poslať na Ministerstvo dopravy SR. "Petícia je živá a ľudia sa môžu ešte stále zapisovať," odpovedá Lehotský na otázku, kedy skončí so zbieraním podpisov.
Lehotský sa netají tým, že ak nepochodí s petíciou na ministerstve, je odhodlaný predniesť svoje požiadavky aj orgánom Európskej únie.
Podľa bývalého Banskobystričana v súčasnosti neexistuje ideálne riešenie, kde by mala byť odklonená kamiónova doprava. "Osobne si myslím, že menším zlom by bolo, keby kamióny chodili cez Šturec, kde je menej obcí a obyvateľov." Pritom však podľa vlastných slov úplne chápe nevôľu obyvateľov Horného a Dolného Harmanca, ktorú by vyvolalo také riešenie. "Najideálnejším, aj keď nie úplne ideálnym riešením, by bolo zrealizovanie plánov, ktoré počítajú s vybudovaním tunela popod Hiadeľské sedlo. Toto riešenie by však vôbec nepomohlo obyvateľom Liptovskej osady, keďže tunel by vyústil pri Korytnici."
Pokiaľ sa nesplnia očakávania Lehotského, bude musieť nielen on, ale aj väčšina obyvateľov dotknutých obcí znášať zníženú kvalitu života. Tá okrem veľkého hluku a otrasov prináša aj nesmierny zápach z rozžeravených brzdových obložení starých kamiónov. "Českí a nemeckí turisti, ktorí boli u mňa cez leto, boli zhrození zo životných podmienok tohto kraja. Ten cestovné kancelárie opisujú skoro ako raj na zemi," uzatvára smutne Lehotský.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 753
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 793
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 676
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 859
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 636
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 221
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 566
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 345
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 11 161
  10. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 099
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Koronavírus Banskobystrický kraj: Prvý deň testovania je za nami. Pokračuje sa v nedeľu (minúta po minúte)

Podrobné spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Ilustračné foto.

V Podlaviciach bez problémov

Takto sa dnes testovalo v Podlaviciach.

Dezinfekciu interiérových priestorov odberných miest robia trikrát denne

Vo večerných hodinách už budete na väčšine odberných miest čakať kratšie ako cez deň.

Dezinfekcia odberových miest v Žiari nad Hronom.

Banská Bystrica ponúkla armáde pomoc s testovacími setmi a pomôckami

V Banskej Bystrici prebieha sobotňajšie celoplošné testovanie ľudí na nový koronavírus do týchto chvíľ bez problémov.

Testovanie v Chorvátskom Grobe.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus Banskobystrický kraj: Prvý deň testovania je za nami. Pokračuje sa v nedeľu (minúta po minúte)

Podrobné spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Koronavírus Žilinský kraj: Testovanie prebehlo bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Celoplošné testovanie na Covid-19 v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Koronavírus Nitriansky kraj: Z vyše 30-tisíc ľudí v okrese Nitra je len 213 pozitívnych (minúta po minúte)

Spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Nitrianskeho kraja.

Už ste čítali?