Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

V Starých Horách vznikla petícia za vylúčenie kamiónovej dopravy!

STARÉ HORY - Neuveriteľných 1600 kamiónov prejde tento rok denne cez Staré Hory! Vyplýva to z výhľadových koeficientov rastu intenzity dopravy do roku 2030, ktorý vypracovala Slovenská správa ciest Bratislava.


Údaj sa týka cestnej komunikácie E77, ktorá prechádza Starými Horami a pokračuje ďalej na horský priechod Donovaly. Ak tento celoročný priemer za 24 hodín prepočítame na minúty, dopracujeme sa k alarmujúcemu výsledku. Cez Staré Hory prejde každú minútu viac ako jeden kamión!
Spomínané údaje našej redakcii poskytol Vladimír Lehotský, ktorý trvalo býva v Starých Horách. Nadmerná kamiónová doprava mu spôsobila praskliny nielen na fasáde nového domu, ale aj na obkladačkách v kúpelni. "Kamióny, ktoré tadiaľto chodia, spôsobujú neznesiteľný hluk," sťažuje sa Lehotský, ktorý si dal namerať hodnoty hluku pred vlastným domom. Údaje, ktoré pred jeho domom nameral Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Banskej Bystrici ho nemohli nechať ľahostajným. Najvyššia prípustná ekvivalentná hladina hluku vo vonkajšom priestore v obytnom území v okolí diaľnic, letísk, ciest I. a II. triedy, zberných mestských komunikácií a hlavných železničných ťahov je v dennom čase 60 decibelov. Pred domom pána Lehotského bolo nameraných 71,7 decibelov! Lepšie nedopadli ani merania v nočnom čase. Namiesto prípustných 50 decibelov bolo nameraných 64,8!
Zistené skutočnosti boli pre Lehotského prirodzeným dôvodom na to, aby sa začal brániť. "Neďaleko môjho domu tečie potok, nad ktorým je mostík. Aby som obmedzil hluk, chcel som na mieste, kde sa nachádza, vybudovať akúsi drevenú protihlukovú stenu. Pozemok však nebol môj. Patrí Slovenskej správe ciest v Banskej Bystrici. Dal som si teda žiadosť na odkúpenie pozemku s tým, že na ňom na vlastné náklady vybudujem spomínanú protihlukovú stenu. Mala mať podobu akéhosi plotu. Avšak nepochodil som. Kompetentné orgány môj zámer neschválili," vysvetľuje Lehotský.
Vladimír Lehotský však nie je človek, ktorý sa len tak ľahko vzdáva. "Napísal som sťažnosť, aby bola vylúčená kamiónová doprava a vyjadril som nespokojnosť s cestnou premávkou na pozemnej komunikácii E77. Poslal som ju na Krajský úrad, odbor pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Sťažnosť som dal aj na vedomie krajskému a okresnému riaditeľstvu policajného zboru, Banskobystrickému samosprávnemu kraju a Krajskému úradu životného prostredia. Jednotlivé inštitúcie si však moju sťažnosť posúvali medzi sebou a nikto k nej nezaujal pre mňa uspokojivé stanovisko," poznamenáva Lehotský. Tak začala dlhá papierová vojna, ktorá ešte stále neskončila.
Keď si Lehotský uvedomil, že so sťažnosťou nič nevyrieši, rozhodol sa, že bude iniciovať petíciu. "Na internete som si našiel osnovu petície i to, aké body má obsahovať. Rozhodol som sa, že pred jej oficiálnym spustením vytvorím petičný výbor, v ktorom by boli starostovia obcí, kadiaľ prechádza cesta E 77. Moju iniciatívu asi najpozitívnejšie privítal starosta Liptovskej osady, ktorý má takisto ako ja dom pri ceste. So svojím členstvom v petičnom výbore súhlasil aj starosta Motyčiek, hoci spomínaná cesta nejde cez jeho obec. Starosta Donovál najskôr s veľkým nadšením privítal moju iniciatívu, no po týždni mi telefonicky oznámil, že nechce byť členom petičného výboru. Podobne zareagoval aj starosta Starých Hôr, ktorý mi povedal, aby som ho neotravoval s takou vecou ako je petícia."
V reakcii na odmietnutie účasti v petícii starosta Starých Hôr Ján Kováč pre náš týždenník vyhlásil, že on ako zástupca obce sa nemôže zapájať do petícií fyzických osôb. Zároveň povedal, že obec v záležitosti vylúčenia kamiónovej dopravy podniká už 4 roky konkrétne kroky. Manželka starostu zároveň potvrdila, že celá záležitosť je nateraz nedobytná.
Lehotský si napriek tomu vyžiadal od Obecného úradu v Starých Horách písomné stanovisko k petícii a takisto aj doklady o tom, aké konkrétne kroky urobil obecný úrad vo veci vylúčenia kamiónovej dopravy. V otázke reakcie na petíciu obecný úrad Lehotskému poslal list, v ktorom okrem iného bola veta: "K petícii sa vyjadríme vtedy, ak nás o to požiadajú orgány, ktoré budú petíciu riešiť." Keď sme požiadali starostu o vysvetlenie tejto vety, odpovedal nám, že partnerom obce na riešenie celej záležitosti sú kompetentné orgány, ktorým je petícia určená. V prílohe listu poslal obecný úrad Lehotskému dokument, ktorý mal byť dôkazom riešenia vylúčiť kamiónovú dopravu. "Išlo o zápisnicu zo 4. zasadnutia obecného zastupiteľstva Staré Hory dňa 23. júna 2000. V jej 7. bode sa o kamiónovej doprave píše: "OSC B. Bystrica požadovala vyjadrenie k vyňatiu pôdy rozšírenia cesty pre kamiónovú dopravu," ide o cestu okolo Jelenca," poznamenáva Lehotský. "Starosta informoval poslancov, že sa občania pravidelne sťažujú na veľmi frekventovanú dopravu, hlavne prepravu kamiónmi, ktoré otriasajú celé domy v blízkosti cesty. Obecné zastupiteľstvo prijalo uznesenie, v ktorom schvaľuje vylúčenie kamiónovej dopravy v zmysle vládneho nariadenia (ide o uznesenie vlády číslo 263/1998, kde sa uvažuje o vylúčení kamiónovej dopravy z úseku Banská Bystrica-Donovaly, pozn. red.)."
Napriek nie veľkej podpore niektorých starostov dotknutých obcí sa Lehotskému podarilo pod petíciu do 12. januára 2005 nazbierať úctyhodných 314 podpisov nespokojných obyvateľov všetkých 4 obcí.
Petíciu s oficiálnym názvom Petícia za vylúčenie kamiónovej nákladnej automobilovej dopravy z komunikácie E 77 cez horský priechod Donovaly chce Lehotský poslať na Ministerstvo dopravy SR. "Petícia je živá a ľudia sa môžu ešte stále zapisovať," odpovedá Lehotský na otázku, kedy skončí so zbieraním podpisov.
Lehotský sa netají tým, že ak nepochodí s petíciou na ministerstve, je odhodlaný predniesť svoje požiadavky aj orgánom Európskej únie.
Podľa bývalého Banskobystričana v súčasnosti neexistuje ideálne riešenie, kde by mala byť odklonená kamiónova doprava. "Osobne si myslím, že menším zlom by bolo, keby kamióny chodili cez Šturec, kde je menej obcí a obyvateľov." Pritom však podľa vlastných slov úplne chápe nevôľu obyvateľov Horného a Dolného Harmanca, ktorú by vyvolalo také riešenie. "Najideálnejším, aj keď nie úplne ideálnym riešením, by bolo zrealizovanie plánov, ktoré počítajú s vybudovaním tunela popod Hiadeľské sedlo. Toto riešenie by však vôbec nepomohlo obyvateľom Liptovskej osady, keďže tunel by vyústil pri Korytnici."
Pokiaľ sa nesplnia očakávania Lehotského, bude musieť nielen on, ale aj väčšina obyvateľov dotknutých obcí znášať zníženú kvalitu života. Tá okrem veľkého hluku a otrasov prináša aj nesmierny zápach z rozžeravených brzdových obložení starých kamiónov. "Českí a nemeckí turisti, ktorí boli u mňa cez leto, boli zhrození zo životných podmienok tohto kraja. Ten cestovné kancelárie opisujú skoro ako raj na zemi," uzatvára smutne Lehotský.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 619
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 367
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 860
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 497
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 980
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 029
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 640
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 561
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Dôvodom sú nezhody okolo koncepcie udržateľného mestského rozvoja (UMR).

9 h

Návrh všeobecne záväzného nariadenia počíta s tým, že herne nebudú môcť byť umiestnené do 500 metrov od škôl, či zariadení sociálnych služieb.

10 h

Chcú tak získať viac miesta pre zákazníkov.

17 h

Na zásah vyslali profesionálnych hasičov aj niekoľko tímov dobrovoľných hasičov z okolia.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

16 h

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

8 h

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

22 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?