Hoci sa poslanci pôvodne zišli kvôli niečomu inému, primátor Ján Králik sa rozhodol do programu zaradiť správu o vývoji situácie v mestskej hromadnej doprave. Tá je totiž v tomto meste témou číslo jeden už od začiatku januára. Vtedy SAD Banskobystrická dopravná spoločnosť (SAD BBDS) zrušila v meste takmer tretinu liniek a niektoré zastávky úplne. Navyše, na Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja predložila návrh nového cenového výmeru, ktorý počíta so zvýšením cestovného z 13 na 17 korún a zrušením všetkých zliav, či už pre študentov alebo dôchodcov. Dôvodom tohto radikálneho kroku bolo neschválenie dotácie pre MHD na decembrovom rokovaní.
Niet sa čo čudovať, že aktivisti takmer z každého banskobystrického sídliska prišli minulý utorok pred budovu mestského úradu, tesne pred začiatkom rokovania poslancov. V rukách držali transparent s nápisom Vráťte nám naše busy.
Mesto a SAD BBDS vyjednávali spolu už niekoľko týždňov. Na výsledky rokovaní bolo uvalené embargo, takže Banskobystričania vôbec nevedeli, či sa pohli aspoň o krok vpred. Na mestský úrad začali prichádzať petície od nespokojných občanov. Ako na mestskom zastupiteľstve konštatoval primátor Králik, vyjednávania zastali na mŕtvom bode a „nikto nikoho neberie vážne“. Rozhodol sa preto presunúť vyjednávania na inú úroveň. Poslancov požiadal o schválenie podmienok, na základe ktorých mal už v závere týždňa vyjednávať s akcionármi banskobystrickej SAD.
Dlhá diskusia poslancov, ktorá skĺzavala do osobných invektív, ukázala, že niektorí poslanci sa zjavne vozia iba autom a nemajú ani len tušenie, že MHD doslova skolabovala. Zastupiteľstvo napokon predsa len odsúhlasilo podmienky, za ktorých mesto poskytne SAD-ke dotáciu 18 miliónov korún na krytie strát výkonov vo verejnom záujme. Keď sa k tomu pripočíta prenájom trolejového vedenia za 4,5 milióna a dopravných prostriedkov za 30 miliónov, patriace mestu, obchodná spoločnosť SAD BBDS môže počítať so sumou celkovo 52 miliónov korún, ktoré dostane od mesta.
Podmienky mesta sú jasné: SAD BBDS obnoví linku číslo 24, ktorá spájala sídlisko Fončorda na jednom konci mesta so sídliskom Sásová na druhom. Rovnako linky 56 i 42 a podmienkou je aj posilnenie spojov na linkách 20, 43 a 51 najmä večer. Do pôvodného stavu musia vrátiť aj linku 34, 35 a 36. Mesto ďalej trvá na polovičnom cestovnom pre žiakov základných a stredných škôl s trvalým bydliskom v Banskej Bystrici. Vysokoškoláci a dôchodcovia do 70 rokov budú musieť platiť plné cestovné, starší ľudia nad 70 rokov, ktorí cestovali zadarmo, musia zaplatiť za lístok päť korún. Cestujúci ZŤP s trvalým pobytom v B. Bystrici zaplatia iba korunu. Medzi podmienkami je aj nulové cestovné pre deti do šesť rokov a jedného sprievodcu s kočíkom. Za samozrejmosť mesto považuje udržanie ceny cestovného na úrovni vlaňajšieho roka. Také sú zatiaľ návrhy. Aká však bude realita, na to musia cestujúci ešte počkať.
S prvou reakciou na podmienky mesta prišla Univerzita Mateja Bela. Nesúhlasí, aby vysokoškoláci platili plné cestovné. „Je to diskriminácia aj niekoľko tisíc študentov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území mesta, ale navštevujú stredné školy a stredné odborné učilištia. V civilizovaných krajinách samospráva vychádza stredným a vysokým školám v ústrety. Zrušenie zliav na cestovnom v MHD pre viac ako 6500 poslucháčov denného štúdia našej univerzity zvýši ich mesačné študijné náklady zhruba o tisíc korún. Pritom vyše 5 200 z nich musí kalkulovať aj s cestovným z miesta trvalého bydliska a s nákladmi za ubytovanie,“ uvádza sa v reakcii vedenia UMB.