A znova o korunu. Novú cenu však začala uplatňovať až od pondelka 4. apríla. Aký chaos to spôsobilo ľuďom pri nastupovaní do vozidiel MHD, sa dá len ťažko predstaviť.
Za cestovný lístok po novom teda zaplatíme už 15 Sk, majitelia čipových kariet 13 Sk. O polovicu menej platia deti a študenti od 6 do 19 rokov.
Studená sprcha však čaká dôchodcov nad 70 rokov alebo darcov krvi, ktorí cestovali doteraz zadarmo. Hoci dopravcovia už dávnejšie avizovali zrušenie zliav, málokto veril, že sa tak skutočne stane. Aj keď ich nezrušili úplne, už aj ľudia nad 70 rokov zaplatia za každú jazdu 5 Sk. Pritom si najprv musia kúpiť čipovú kartu, pretože bez nej zľava neplatí. Rovnako ju musia mať darcovia krvi (držitelia diamantovej a zlatej Jánskeho plakety) a vysokoškoláci, ktorí platia od pondelka 10 Sk. Rovnakú sumu zaplatia aj odbojári. Dôchodcovia od 60 do 70 rokov si musia rozmyslieť, kedy budú cestovať MHD. Za jazdu v pracovných dňoch od 4. do 8. hod. a od 14. do 17. hod. ich vyjde lístok 13 Sk. V ostatných časoch a cez víkendy 10 Sk. Invalidi a deti do 6 rokov pocestujú za evidenčnú korunu.
Ako sme už informovali, SAD-ka sa obrátila na mestský úrad s návrhom nového cenového výmeru. Od marca totiž kompetencia jeho schvaľovania prináleží jemu. Magistrát ho schválil a Banskobystričania tak cestujú drahšie.
Prvé zvýšenie o korunu bolo od 1. marca, kedy dopravcovia obnovili aj niektoré linky, respektíve ich trasy. Zľavy, na ktoré boli cestujúci zvyknutí, vtedy zostali. Po aprílovom korunovom zvýšení však viaceré z nich padli, alebo ich výrazne obmedzili. A to dopravcovia pôvodne avizovali plošné zrušenie zliav. Napokon sa obe strany, mesto a SAD, predsa len dohodli.
Riaditeľ spoločnosti SAD - BBDS Igor Korniet v piatok minulý týždeň konštatoval, že v tomto roku by už nechceli cenu lístkov meniť a v prípade potreby sa skôr zamerajú na znižovanie nákladov. „Pracujeme s regulovanými cenami cestovného na trhu s neregulovanými cenami vstupov. Len zvýšenie ceny nafty o 90 halierov znamená pre nás mesačne rast nákladov asi o 350 tisíc,“ dodal. Primátor Ján Králik zasa zdôraznil, že časť z ceny cestovného nejde mestu ani SAD-ke. „Pri cene cestovného 13 korún za lístok, platí cestujúci takmer 2,50 Sk priamo ministerstvu financií,“ uviedol v súvislosti s 19-percentnou DPH, ktorá sa odvádza štátu. Riaditeľ Igor Korniet a primátor Ján Králik označili nový cenový výmer za veľkorysý. Poslanci mestského zastupiteľstva totiž vo svojom uznesení o podmienkach udelenia dotácie MHD netrvali na zľavách pre vysokoškolákov a dôchodcov do 70 rokov. Dokonca pôvodne všetky zľavy podmieňovali trvalým pobytom na území mesta.
MHD teda dostane od mesta dotáciu vo výške 18 miliónov na zľavy vo verejnom záujme a vyše 34 miliónov v podobe bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia.
SAD - BBDS - štvrtá najväčšia dopravná spoločnosť na Slovensku - zvýšila za posledné štyri roky cestovné o tri koruny. Riaditeľ Korniet však tvrdí, že výnosy z rastúcich cien nekryli ani ročné miery inflácie. Očakáva ďalší pokles cestujúcich v MHD. Ako však tvrdí: „Ten nie je závislý od tarifných podmienok ani od kvality služieb. Medziročný, asi 10-percentný pokles cestujúcich je dlhodobý jav v celej Európskej únii.“
Vlani prepravila banskobystrická MHD zhruba 19 miliónov cestujúcich. Spoločnosť za posledné štyri roky prepustila takmer 300 zamestnancov, 48 ľudí práve v týchto dňoch. V súčasnosti zamestnáva okolo 600 ľudí, z nich 420 vodičov.