Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

Končia ovocné stromoradia popri cestách?

Miznú na celom Slovensku, výnimkou nie je ani náš región. Jedno zo stromoradí - pri Slovenskej Ľupči už padlo. Nasledovať budú zrejme aj ďalšie.

Koniec ovocného stromoradia pri Slovenskej Ľupči. Budú nasledovať ďalšie? (Zdroj: SME - Ján Krošlák )

  SLOVENSKÁ ĽUPČA. Ovocné stromy, ktoré stáli pri ceste v lokalite Príboj v Slovenskej Ľupči, sú minulosťou. O ich výrub požiadal Banskobystrický samosprávny kraj ako správca komunikácie a odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu v Banskej Bystrici žiadosti vyhovel.

Banskobystrický mestský poslanec Milan Lichý upozorňuje, že za mnohými výrubmi pozdĺž potokov a ciest, ktoré sa na Slovensku v posledných rokoch mimoriadne rozmohli,  môže byť štiepkárska loby. Dodal, že kým v niektorých krajinách – napríklad aj v susednom Česku – sa hľadajú spôsoby ako aleje popri cestách ochrániť a ošetriť, na Slovensku sme si zvolili cestu ich likvidácie.

“ O umiestňovaní a druhovom zložení cestnej zelene a o výrube jej drevín rozhoduje cestný správny orgán, ktorý má aj dbať o to, aby bola na pozemkoch tvoriacich súčasť ciest, primerane podľa miestnych podmienok pestovaná vhodná cestná zeleň. Lenže pestovanie stromov okolo ciest má zrejme od samotných správcov ciest na Slovensku skôr červenú ako zelenú“ , konštatoval.  Podľa neho estetická a krajinotvorná funkcia alejí je dôležitá: „Po tejto ceste chodím desaťročia a tešil som sa z tých jabloní, na jar parádne zakvitli, v lete zeleneli a chladili, na jeseň farebneli a v zime chránili cestu pred vetrom a snehom. Skrášľovali vstup do Ľupče. Na jeseň boli na nich jablká, ktoré sa zberali na priemyselné využitie alebo ponechali pre zver, pre vtáctvo. Vlani sa objavili na stromoch červené značky - vyznačené boli na výrub.  Časť stromov vyrúbali a časť nechali žiť. Myslel som, že sa napokon spamätali, a že vyrúbu len suché a choré stromy a bude pokoj. Nakoniec však padli všetky.“

Stromy pri cestách sa pritom v minulosti  nevysádzali samoúčelne. Okrem estetickej funkcie pôsobia aj ako vetrolamy, keďže zmierňujú bočný vietor a obmedzujú vírenie prachu z polí. V zime zas bránia vytváraniu snehových jazykov. V minulosti sa správca komunikácie o stromy staral a zabezpečoval napríklad aj zber úrody. Dnes sú to de facto stromy „nikoho“.

 

        Výrub zdôvodňujú zlým stavom stromov  

Hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja Michaela Piliarová konštatovala,  že na uvedenom cestnom pozemku sa nachádzali poškodené a premávku ohrozujúce stromy a kroviny. Zasahovali podľa nej do dopravného priestoru, zhoršovali rozhľadové pomery vodičov, čím ohrozovali bezpečnosť cestnej premávky.

Už dnes však je zrejmé, že v budúcnosti zrejme padnú aj ďalšie ovocné stromoradia pri vestách. V žiadosti o povolenie o výrub totiž figurujú aj ďalšie stromoradia pri cestách – napríklad v oblasti Podkoníc, Moštenice, Hiadľa, Strelník, či Medzibrodu. V tomto prípade však odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu obmedzil povolenie na výrub zatiaľ  iba na odumreté a poškodené ovocné dreviny. Dôvodom takéhoto rozhodnutia bolo, že stromy zatiaľ nie sú vyznačené a rozsah výrubu sa preto v teréne nedal vyznačiť.

       Úpadok nastal po roku 1990

Úpadok stromoradí a alejí pri cestách nastal po roku 1990, keď správy ciest, či samosprávne kraje nemali na ich ošetrenie peniaze a stromy prestal ktokoľvek javiť záujem. V susednom Česku však už rozbehli viaceré zaujímavé projekty buď na záchranu starých ovocných stromoradí, prípadne na výsadbu nových. Jedno z najkrajších stromoradí pribudlo na cestnom ťahu medzi Karlovými Varmi a Plzňou. Neďaleko obce Všeruby premenili staré a zanikajúce stromoradie na nové, ktoré tvorí takmer 80 ovocných stromov, vybraných z pôvodných druhov.

„V dobe rozvíjajúcich sa globálnych problémov, ktoré v blízkom čase ovplyvnia život každého z nás, je treba vrátiť sa k zdravému rozumu našich otcov a dedov, a napríklad pestovať aj ovocné stromy na verejných priestranstvách. Nielen ich po poškodení a zostarnutí likvidovať, ale tiež sadiť pre krásu a úžitok“,  uzavrel Milan Lichý.

 Stromy miznú ako na bežiacom páse

Lesoochranárske zoskupenie VLK už dlhšiu dobu upozorňuje aj na problém, ktorý je dôsledkom využívania štiepky v biomasových zariadeniach. Ako konštatovali jeho predstavitelia pri spúšťaní kampane s názvom Biomasaker,

v poslednom období sa vďaka štátnym dotáciám na výrobu

„zelenej energie“ k ťažbe v lesoch výrazným spôsobom pridáva ťažba dreva na pozemkoch, ktoré nie sú vedené ako les, t. j. brehové porasty, vetrolamy, zarastené lúky a pasienky a pod. Na Slovensku sa tak ročne na lesných a nelesných plochách vyťaží spolu okolo 10 mil. m3 dreva, pričom udržateľná ťažba je na úrovní 6 mil. m3.

Dôsledkom je neúmerný dopyt po dreve, ktorý spôsobuje nielen ubúdanie menej hodnotných porastov, ale aj  ničenie  vzácnych lesných biotopov Slovenska. 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 450
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 042
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 14 015
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 954
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 10 024
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 464
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 5 641
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 045
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 686

Hlavné správy z MY Bystrica

Ako pestrá lúka. Krásnu krojovanú fotokolekciu má už aj Hrochoť

Po Strelníkoch a Povrazníku je Hrochoť už treťou obcou severného Podpoľania, kde vznikla zaujímavá séria fotografií s folklórnou tematikou.

Na Horehroní vybudujú najvyššiu rozhľadňu na Slovensku

Turistická rozhľadňa na Horných lazoch bude merať takmer 40 metrov.

Drevený betlehem dotvára v Brezne sviatočnú atmosféru

Turisticko-informačná kancelária v Brezne v spolupráci s Technickými službami a Lesmi mesta Brezno nainštalovala tradičný drevený betlehem, ktorý sa nachádza v parku pred kostolom.

Brezno má svoj prvý mestský elektromobil

Radnica ho kúpila vďaka  dotácii z Environmentálneho fondu za účelom zabezpečenia činností vo verejnom záujme.

Krajskí poslanci vymenili vedenie Banskobystrickej regionálnej správy ciest

BBRSC zabezpečuje údržbu ciest druhej a tretej triedy v dĺžke 2 556 kilometrov a 1 107 mostných objektov v Banskobystrickom kraji.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Sneženie komplikuje dopravnú situáciu na Kysuciach

Kolóny hlásia najmä na tradične problémovom úseku Čadca - Svrčinovec.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Vybrali SME

Už ste čítali?