Pondelok, 23. apríl, 2018 | Meniny má Vojtech
Pridajte si svoje mesto

Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Od začatia stavby Čremošnianskeho tunela uplynie už 80 rokov. Razili ho z dvoch strán a dodnes je táto stavba obdivuhodná vynikajúcim technickým riešením.

Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. (Zdroj: archív J. Burkovského)

DOLNÝ HARMANEC. Čremošniansky tunel, niekedy  nesprávne označovaný aj ak  Harmanecký,  je jednokoľajný  tunel, ležiaci na trati medzi Banskou Bystricou a Diviakmi.  S dĺžkou 4 697, 15 metra je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol  súčasne najdlhším  tunelom v bývalom  Česko-Slovensku. Tunel stavali  v rokoch 1936 - 1940 rakúskou tunelovacou metódou, na ten čas veľmi vyspelou. Na jeseň uplynie už 80 rokov od chvíle, kedy tunel začali stavať.

Historik  a ochranár Július Burkovský hovorí, že práve v tuneli na kilometri 31, 425 dosahuje táto trať najvyšší – vrcholový bod (692, 94 m.n.m), preto sa niekedy používal aj názov vrcholový tunel.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Slávnostné začatie stavby je spojené s 28. septembrom 1936, kedy sa pri Harmaneckom portáli, označovanom aj ako Banskobystrický, stretla celá vtedajšia politická špička na čele s prezidentom Edvardom Benešom a jeho manželkou,“ hovorí historik. Po prezidentovi Benešovi tunel aj pomenovali.

Razili ho z dvoch strán, odchýlky boli minimálne

Technické riešenie stavby bolo podľa neho veľmi precízne, hoci veľmi náročné. Tunel totiž razili oproti sebe z dvoch strán – Harmaneckej a Čremošnianskej.

„Po prerazení tunela na konci augusta 1938 spojením náprotivných smerových štôlní sa  zistili  iba minimálne smerové a výškové odchýlky,“ hovorí. Vzhľadom na zložitý terén pritom išlo o mimoriadne náročnú stavbu. Rozpájanie horniny vykonávali  odstrelom a pneumatickými dlátami. „Po vyrezaní celého profilu tunela steny a strop obmurovali lomovým kameňom, vrátane čiel vstupných portálov,“ dodáva Burkovský.

Vzhľadom na dĺžku tunela vyrazili aj 95, 3 metra hlbokú vetraciu šachtu s ústím na náveternej strane, čo zabezpečilo prirodzenú výmenu vzduchu nielen počas stavby, ale aj prevádzky tunela. 

„Nebolo tak potrebné uvažovať nad strojovým odčerpávaním znečisteného vzduchu z tunela,“ dodal.

Veľké problémy však počas stavby robila voda. Burkovský upozorňuje, že miestami vnikali do tunelového priestoru sústredené výrony vody v množstvách vyše 50 litrov za sekundu. Maximálny odtok na Banskobystrickej strane bol až 760 litrov / s, na čremošnianskej 83 L/s. Po ukončení prác sa  množstvo vody na banskobystrickej strane tunela ustálilo takmer bez zmeny na 500 l/ s.   Problém s množstvom vody sa  podarilo vyriešiť vybudovaním murovaného kanála, pričom voda z neho vytekajúca sa dodnes využíva na vodárenské účely. „Prebytočná odtekajúca  voda vytvára pred tunelom na začiatku doliny Túfna dokonca menší atraktívny vodopád.“

 Stavalo sa v rušných rokoch

O tom, že stavba tunela sa dokončovala vo veľmi zložitých  rokoch, svedčí aj skutočnosť, že po Benešovi, ktorý stavbu v roku 1936  otváral, už strihala pásku dokončeného tunela a trate medzi Bystricou a Dolnou Štubňou v decembri 1940  celkom iná politická  garnitúra na čele s prezidentom Tisom.  Hosťami boli aj bulharský cár Ferdinand Coburg, či ríšsky minister dopravy J. Dorpmüller. Tunel vtedy už neniesol meno prezidenta Beneša, ale pomenovali ho po Andrejovi Hlinkovi.

 Pozoruhodný je nielen tunel, ale aj trať

Július Burkovský súčasne upozorňuje, že svojim technickým riešením je zaujímavý nielen tento  tunel, ale celá trať, ktorá vedie zložitým horským terénom.  Na celkovej dĺžke 40,96 kilometra prekonáva výškový rozdiel takmer 350 metrov. Na trati sa nachádza 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12,21 kilometra. „Znamená to, že viac než 30 percent trate prechádza tunelmi,“ doplnil historik.

Vzhľadom na vysoký počet tunelov a mostov museli počítať aj s vysokým počtom robotníkov na stavbe. Napríklad v máji 1938 tu pracovalo viac ako 12 tisíc zamestnancov. Vzhľadom na náročnosť prác sa stal pri stavbe trate aj vysoký počet úrazov - bolo ich viac ako 2 200, pričom 35 z nich bolo smrteľných. 

V Dolnom Harmanci sa nedávno podarilo obnoviť pamätník 35 robotníkom, ktorí sa už zo stavby nevrátili.  Vojnové udalosti v rokoch 1944 – 45 trať značne poškodili, no k deštrukcii tunelov neprišlo. Po odstránení škôd trať na jar 1946 znovu  odovzdali do prevádzky a vrcholový tunel opätovne nazvali po Benešovi. Dnes však nesie názov Čremošniansky tunel podľa obce na turčianskej strane , v ktorej vyúsťuje.  

   Systém vetrania sa výraznejšie nezmenil

Ani dnes nie je systém vetrania nášho najdlhšieho tunela výraznejšie iný ako v minulosti. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej je jeho vetranie zabezpečené ventilátorom cez vetraciu šachtu. V čase údržby je systém odvetrania prispôsobený vykonávaným prácam.

 Nie je to dobrodružstvo, ale hazard so životom

Hoci sa na internete občas niekto pochváli aj tým, že dovnútra tunela sa pozrel, prípadne časť z neho aj prešiel, nie je to dobrodružstvo, ale hlúpy hazard so životom. Hrozí tu totiž vysoké nebezpečenstvo a okrem vyškolených zamestnancov by sa tu nemal pohybovať nikto ďalší.

 Hovorkyňa upozornila, že v   tuneli je  nielen  prievan, tma, mokro a klzko, no je tu  málo miest na bezpečný úkryt.  Ak by sa aj človek stihol  ukryť vo výklenku, treba rátať so silnou tlakovou vlnou od prechádzajúceho vlaku, dymom z trakčných motorov, mimoriadne silným hlukom a  stiesneným pocitom.

 Priľahlé úseky trate sú veľmi neprehľadné a najnebezpečnejšie je preto vchádzať od portálu prvých 200- 300 metrov.

 

Spravodajstvo

 


  1. Bystrickí fanúšikovia sa snažili vniknúť do kabíny domácich, lietali päste 1 811
  2. FOTO: Šalkovská desiatka preverila bežcov 466
  3. Rozsiahly lesný požiar neďaleko Sihly hasilo včera večer niekoľko tímov Foto 440
  4. Špania Dolina otvorila letnú sezónu Foto 339
  5. Svet sa mu zrútil doslova za pár hodín. Zostal sám na výchovu troch detí Foto 283
  6. Dni mesta Brezna opäť prinesú atraktívny program 254
  7. Nové číslo týždenníka MY - Banskobystrické noviny prináša aj tieto témy 94
  8. Povrazníci z Povrazníka vedeli, ako na to. Obec sa snaží tradíciu udržať Foto 88
  9. Bystrica nevyužila ani tretí mečbal, Trenčín si vynútil rozhodujúci siedmy zápas 81
  10. Na Tradičnej chuti jari ponúka výrobky 70 farmárov a remeselníkov 77

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Bystrickí fanúšikovia sa snažili vniknúť do kabíny domácich, lietali päste

Po šiestom finálovom zápase medzi Banskou Bystricou a Trenčínom prišlo v útrobách štadióna k nechutnej dohre.

FOTO: Šalkovská desiatka preverila bežcov

Okruh popri Hrone zvládlo odbehnúť 83 pretekárov.

Rozsiahly lesný požiar neďaleko Sihly hasilo včera večer niekoľko tímov

Zasahovali profesionálni aj dobrovoľní hasiči zo širokého okolia.

Špania Dolina otvorila letnú sezónu

V obci by chceli v budúcnosti sprístupniť aj banský prekop, ktorý spájal Španiu Dolinu s banskou a archeologickou lokalitou Piesky.

Svet sa mu zrútil doslova za pár hodín. Zostal sám na výchovu troch detí

Ešte na začiatku februára žili manželia Michalkovci z Banskej Bystrice v radostnom očakávaní. Do života mladej rodiny malo pribudnúť tretie dieťa, na ktoré sa veľmi tešili. Osud však zasiahol mimoriadne kruto.

Blízke regióny

Tragédia na Liptove. Žena vypadla z raftu, našli ju mŕtvu

Po pristátí si lekárka leteckých záchranárov prevzala do svojej starostlivosti muža a približne štvorročného chlapca.

FOTO: Sagan skončil pod kolesami lučeneckých trialistov

Viacnásobný svetový šampión si úlohu rekvizity užíval.

Kachle a latrína patria k základnému vybaveniu obecného úradu

V malej gemerskej obci sa zastavil čas. Pred päťdesiatimi rokmi. Nemajú tu vodovod, kanalizáciu ani plyn. Na ťažké životné podmienky si obyvatelia zvykli.

Pri cúvaní za Priorom zrazil ženu, zomrela

Polícia hľadá vodiča aj svedkov nehody.

Minerály na okraji Banskej Štiavnice môžu ľudia hľadať legálne

Ak chcete fárať či zbierať kúsky minerálov viac ako 150 metrov pod zemou, choďte do Banskej Štiavnice.

Všetky správy

Bystrickí fanúšikovia sa snažili vniknúť do kabíny domácich, lietali päste

Po šiestom finálovom zápase medzi Banskou Bystricou a Trenčínom prišlo v útrobách štadióna k nechutnej dohre.

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

Najlepšie kakao? Granko ani Nesquik to podľa testu nie je

Instantné kakaové nápoje obsahujú zväčša veľa cukru, ukázal test.

Neapol plače z eufórie. Bol to hrozný futbal z oboch strán, tvrdí tréner Juventusu

Futbalisti SSC Neapol stiahli náskok Juventusu na jediný bod. Hamšíkovi môže pomôcť k titulu Škriniar.

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť a nemať výčitky

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky a potom to nezvládajú.