Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Od začatia stavby Čremošnianskeho tunela uplynie už 80 rokov. Razili ho z dvoch strán a dodnes je táto stavba obdivuhodná vynikajúcim technickým riešením.

Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. (Zdroj: archív J. Burkovského)

DOLNÝ HARMANEC. Čremošniansky tunel, niekedy  nesprávne označovaný aj ak  Harmanecký,  je jednokoľajný  tunel, ležiaci na trati medzi Banskou Bystricou a Diviakmi.  S dĺžkou 4 697, 15 metra je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol  súčasne najdlhším  tunelom v bývalom  Česko-Slovensku. Tunel stavali  v rokoch 1936 - 1940 rakúskou tunelovacou metódou, na ten čas veľmi vyspelou. Na jeseň uplynie už 80 rokov od chvíle, kedy tunel začali stavať.

Historik  a ochranár Július Burkovský hovorí, že práve v tuneli na kilometri 31, 425 dosahuje táto trať najvyšší – vrcholový bod (692, 94 m.n.m), preto sa niekedy používal aj názov vrcholový tunel.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Slávnostné začatie stavby je spojené s 28. septembrom 1936, kedy sa pri Harmaneckom portáli, označovanom aj ako Banskobystrický, stretla celá vtedajšia politická špička na čele s prezidentom Edvardom Benešom a jeho manželkou,“ hovorí historik. Po prezidentovi Benešovi tunel aj pomenovali.

Razili ho z dvoch strán, odchýlky boli minimálne

Technické riešenie stavby bolo podľa neho veľmi precízne, hoci veľmi náročné. Tunel totiž razili oproti sebe z dvoch strán – Harmaneckej a Čremošnianskej.

„Po prerazení tunela na konci augusta 1938 spojením náprotivných smerových štôlní sa  zistili  iba minimálne smerové a výškové odchýlky,“ hovorí. Vzhľadom na zložitý terén pritom išlo o mimoriadne náročnú stavbu. Rozpájanie horniny vykonávali  odstrelom a pneumatickými dlátami. „Po vyrezaní celého profilu tunela steny a strop obmurovali lomovým kameňom, vrátane čiel vstupných portálov,“ dodáva Burkovský.

Vzhľadom na dĺžku tunela vyrazili aj 95, 3 metra hlbokú vetraciu šachtu s ústím na náveternej strane, čo zabezpečilo prirodzenú výmenu vzduchu nielen počas stavby, ale aj prevádzky tunela. 

„Nebolo tak potrebné uvažovať nad strojovým odčerpávaním znečisteného vzduchu z tunela,“ dodal.

Veľké problémy však počas stavby robila voda. Burkovský upozorňuje, že miestami vnikali do tunelového priestoru sústredené výrony vody v množstvách vyše 50 litrov za sekundu. Maximálny odtok na Banskobystrickej strane bol až 760 litrov / s, na čremošnianskej 83 L/s. Po ukončení prác sa  množstvo vody na banskobystrickej strane tunela ustálilo takmer bez zmeny na 500 l/ s.   Problém s množstvom vody sa  podarilo vyriešiť vybudovaním murovaného kanála, pričom voda z neho vytekajúca sa dodnes využíva na vodárenské účely. „Prebytočná odtekajúca  voda vytvára pred tunelom na začiatku doliny Túfna dokonca menší atraktívny vodopád.“

 Stavalo sa v rušných rokoch

O tom, že stavba tunela sa dokončovala vo veľmi zložitých  rokoch, svedčí aj skutočnosť, že po Benešovi, ktorý stavbu v roku 1936  otváral, už strihala pásku dokončeného tunela a trate medzi Bystricou a Dolnou Štubňou v decembri 1940  celkom iná politická  garnitúra na čele s prezidentom Tisom.  Hosťami boli aj bulharský cár Ferdinand Coburg, či ríšsky minister dopravy J. Dorpmüller. Tunel vtedy už neniesol meno prezidenta Beneša, ale pomenovali ho po Andrejovi Hlinkovi.

 Pozoruhodný je nielen tunel, ale aj trať

Július Burkovský súčasne upozorňuje, že svojim technickým riešením je zaujímavý nielen tento  tunel, ale celá trať, ktorá vedie zložitým horským terénom.  Na celkovej dĺžke 40,96 kilometra prekonáva výškový rozdiel takmer 350 metrov. Na trati sa nachádza 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12,21 kilometra. „Znamená to, že viac než 30 percent trate prechádza tunelmi,“ doplnil historik.

Vzhľadom na vysoký počet tunelov a mostov museli počítať aj s vysokým počtom robotníkov na stavbe. Napríklad v máji 1938 tu pracovalo viac ako 12 tisíc zamestnancov. Vzhľadom na náročnosť prác sa stal pri stavbe trate aj vysoký počet úrazov - bolo ich viac ako 2 200, pričom 35 z nich bolo smrteľných. 

V Dolnom Harmanci sa nedávno podarilo obnoviť pamätník 35 robotníkom, ktorí sa už zo stavby nevrátili.  Vojnové udalosti v rokoch 1944 – 45 trať značne poškodili, no k deštrukcii tunelov neprišlo. Po odstránení škôd trať na jar 1946 znovu  odovzdali do prevádzky a vrcholový tunel opätovne nazvali po Benešovi. Dnes však nesie názov Čremošniansky tunel podľa obce na turčianskej strane , v ktorej vyúsťuje.  

   Systém vetrania sa výraznejšie nezmenil

Ani dnes nie je systém vetrania nášho najdlhšieho tunela výraznejšie iný ako v minulosti. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej je jeho vetranie zabezpečené ventilátorom cez vetraciu šachtu. V čase údržby je systém odvetrania prispôsobený vykonávaným prácam.

 Nie je to dobrodružstvo, ale hazard so životom

Hoci sa na internete občas niekto pochváli aj tým, že dovnútra tunela sa pozrel, prípadne časť z neho aj prešiel, nie je to dobrodružstvo, ale hlúpy hazard so životom. Hrozí tu totiž vysoké nebezpečenstvo a okrem vyškolených zamestnancov by sa tu nemal pohybovať nikto ďalší.

 Hovorkyňa upozornila, že v   tuneli je  nielen  prievan, tma, mokro a klzko, no je tu  málo miest na bezpečný úkryt.  Ak by sa aj človek stihol  ukryť vo výklenku, treba rátať so silnou tlakovou vlnou od prechádzajúceho vlaku, dymom z trakčných motorov, mimoriadne silným hlukom a  stiesneným pocitom.

 Priľahlé úseky trate sú veľmi neprehľadné a najnebezpečnejšie je preto vchádzať od portálu prvých 200- 300 metrov.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 858
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 480
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 990
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 666
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 291
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 895
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 876
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 431
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 397
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 702

Hlavné správy z MY Bystrica

Gopass - dovolenka, ktorá sa oplatí

Dovolenka vo Vysokých Tatrách a v Liptove bude toto leto opäť výhodnejšia.

V Bujakove opravujú zvonicu, obyvatelia dali vyrobiť nový zvon

Zvonička v Bujakove, ktorá voľakedy slúžila na hlásenie rôznych udalostí – pohreby, požiar, dostáva nový šat.

Street workout. Na sídlisku Mazorníkovo si športovci zmerali sily v rôznych disciplínach

Cez víkend najväčšie breznianske sídlisko ožilo. Na Mazorníkove si športovci z regiónu, ale aj z rôznych kútov Slovenska či Čiech zmerali sily v rôznych disciplínach.

Na Fončorde horelo dnes nadránom niekoľko áut

Podobných prípadov sa objavilo v Banskej Bystrici v poslednej dobe viacero.

Muž, ktorý strieľal po koscoch v Banskej Bystrici, zostáva vo väzbe

Vyšetrovateľ protiextrémistickej jednotky Národnej kriminálnej agentúry obvinil M. R. z prečinu prejavu sympatie k hnutiu smerujúcemu k potlačeniu základných práv a slobôd v jednočinnom súbehu s prečinom výtržníctva.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Majstrovi nevyšiel vstup do sezóny, po vlastnom góle prehral v Senici

V 40. minúte si strelil gól do vlastnej siete Matúš Čonka.

Mladá pacientka sa sťažuje na liečbu v žiarskej nemocnici

Do žiarskej nemocnice prišla s bolesťou brucha, no poslali ju domov. Nasledovalo trápenie. Prípadom sa zaoberá úrad pre dohľad.

Kostoly Kalvárie ukrývali tajomstvá. Ukazujú, ako vyzerala kedysi

Kalváriu čaká tento rok veľké otvorenie.

Vybrali SME

Už ste čítali?