Utorok, 20. február, 2018 | Meniny má Lívia
Pridajte si svoje mesto

Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Od začatia stavby Čremošnianskeho tunela uplynie už 80 rokov. Razili ho z dvoch strán a dodnes je táto stavba obdivuhodná vynikajúcim technickým riešením.

Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. (Zdroj: archív J. Burkovského)

DOLNÝ HARMANEC. Čremošniansky tunel, niekedy  nesprávne označovaný aj ak  Harmanecký,  je jednokoľajný  tunel, ležiaci na trati medzi Banskou Bystricou a Diviakmi.  S dĺžkou 4 697, 15 metra je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol  súčasne najdlhším  tunelom v bývalom  Česko-Slovensku. Tunel stavali  v rokoch 1936 - 1940 rakúskou tunelovacou metódou, na ten čas veľmi vyspelou. Na jeseň uplynie už 80 rokov od chvíle, kedy tunel začali stavať.

Historik  a ochranár Július Burkovský hovorí, že práve v tuneli na kilometri 31, 425 dosahuje táto trať najvyšší – vrcholový bod (692, 94 m.n.m), preto sa niekedy používal aj názov vrcholový tunel.

„Slávnostné začatie stavby je spojené s 28. septembrom 1936, kedy sa pri Harmaneckom portáli, označovanom aj ako Banskobystrický, stretla celá vtedajšia politická špička na čele s prezidentom Edvardom Benešom a jeho manželkou,“ hovorí historik. Po prezidentovi Benešovi tunel aj pomenovali.

Razili ho z dvoch strán, odchýlky boli minimálne

Technické riešenie stavby bolo podľa neho veľmi precízne, hoci veľmi náročné. Tunel totiž razili oproti sebe z dvoch strán – Harmaneckej a Čremošnianskej.

„Po prerazení tunela na konci augusta 1938 spojením náprotivných smerových štôlní sa  zistili  iba minimálne smerové a výškové odchýlky,“ hovorí. Vzhľadom na zložitý terén pritom išlo o mimoriadne náročnú stavbu. Rozpájanie horniny vykonávali  odstrelom a pneumatickými dlátami. „Po vyrezaní celého profilu tunela steny a strop obmurovali lomovým kameňom, vrátane čiel vstupných portálov,“ dodáva Burkovský.

Vzhľadom na dĺžku tunela vyrazili aj 95, 3 metra hlbokú vetraciu šachtu s ústím na náveternej strane, čo zabezpečilo prirodzenú výmenu vzduchu nielen počas stavby, ale aj prevádzky tunela. 

„Nebolo tak potrebné uvažovať nad strojovým odčerpávaním znečisteného vzduchu z tunela,“ dodal.

Veľké problémy však počas stavby robila voda. Burkovský upozorňuje, že miestami vnikali do tunelového priestoru sústredené výrony vody v množstvách vyše 50 litrov za sekundu. Maximálny odtok na Banskobystrickej strane bol až 760 litrov / s, na čremošnianskej 83 L/s. Po ukončení prác sa  množstvo vody na banskobystrickej strane tunela ustálilo takmer bez zmeny na 500 l/ s.   Problém s množstvom vody sa  podarilo vyriešiť vybudovaním murovaného kanála, pričom voda z neho vytekajúca sa dodnes využíva na vodárenské účely. „Prebytočná odtekajúca  voda vytvára pred tunelom na začiatku doliny Túfna dokonca menší atraktívny vodopád.“

 Stavalo sa v rušných rokoch

O tom, že stavba tunela sa dokončovala vo veľmi zložitých  rokoch, svedčí aj skutočnosť, že po Benešovi, ktorý stavbu v roku 1936  otváral, už strihala pásku dokončeného tunela a trate medzi Bystricou a Dolnou Štubňou v decembri 1940  celkom iná politická  garnitúra na čele s prezidentom Tisom.  Hosťami boli aj bulharský cár Ferdinand Coburg, či ríšsky minister dopravy J. Dorpmüller. Tunel vtedy už neniesol meno prezidenta Beneša, ale pomenovali ho po Andrejovi Hlinkovi.

 Pozoruhodný je nielen tunel, ale aj trať

Július Burkovský súčasne upozorňuje, že svojim technickým riešením je zaujímavý nielen tento  tunel, ale celá trať, ktorá vedie zložitým horským terénom.  Na celkovej dĺžke 40,96 kilometra prekonáva výškový rozdiel takmer 350 metrov. Na trati sa nachádza 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12,21 kilometra. „Znamená to, že viac než 30 percent trate prechádza tunelmi,“ doplnil historik.

Vzhľadom na vysoký počet tunelov a mostov museli počítať aj s vysokým počtom robotníkov na stavbe. Napríklad v máji 1938 tu pracovalo viac ako 12 tisíc zamestnancov. Vzhľadom na náročnosť prác sa stal pri stavbe trate aj vysoký počet úrazov - bolo ich viac ako 2 200, pričom 35 z nich bolo smrteľných. 

V Dolnom Harmanci sa nedávno podarilo obnoviť pamätník 35 robotníkom, ktorí sa už zo stavby nevrátili.  Vojnové udalosti v rokoch 1944 – 45 trať značne poškodili, no k deštrukcii tunelov neprišlo. Po odstránení škôd trať na jar 1946 znovu  odovzdali do prevádzky a vrcholový tunel opätovne nazvali po Benešovi. Dnes však nesie názov Čremošniansky tunel podľa obce na turčianskej strane , v ktorej vyúsťuje.  

   Systém vetrania sa výraznejšie nezmenil

Ani dnes nie je systém vetrania nášho najdlhšieho tunela výraznejšie iný ako v minulosti. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej je jeho vetranie zabezpečené ventilátorom cez vetraciu šachtu. V čase údržby je systém odvetrania prispôsobený vykonávaným prácam.

 Nie je to dobrodružstvo, ale hazard so životom

Hoci sa na internete občas niekto pochváli aj tým, že dovnútra tunela sa pozrel, prípadne časť z neho aj prešiel, nie je to dobrodružstvo, ale hlúpy hazard so životom. Hrozí tu totiž vysoké nebezpečenstvo a okrem vyškolených zamestnancov by sa tu nemal pohybovať nikto ďalší.

 Hovorkyňa upozornila, že v   tuneli je  nielen  prievan, tma, mokro a klzko, no je tu  málo miest na bezpečný úkryt.  Ak by sa aj človek stihol  ukryť vo výklenku, treba rátať so silnou tlakovou vlnou od prechádzajúceho vlaku, dymom z trakčných motorov, mimoriadne silným hlukom a  stiesneným pocitom.

 Priľahlé úseky trate sú veľmi neprehľadné a najnebezpečnejšie je preto vchádzať od portálu prvých 200- 300 metrov.

 

Spravodajstvo

 


  1. Príbor a toaletný papier pacienti do bystrickej nemocnice nosiť nebudú. Všetko dostanú v základnom balíčku 1 036
  2. Cez jarné prázdniny sa deti nudiť nebudú. Prinášame veľký prehľad akcií 467
  3. Nábrežie Hrona vlani priťahovalo nehody (štatistiky za rok 2017) Foto 251
  4. Banskobystričania pestovali marihuanu v starom lome 210
  5. Ľudia z hrebeňov: Nedajte sa oklamať tým, že v dolinách je málo snehu Foto 166
  6. Lavína zasypala v Nízkych Tatrách skupinu lyžiarov, jeden zahynul Foto 125
  7. Fotonávrat k fašiangom. Takto sa s nimi lúčili v Selciach Foto 113
  8. Brusnianky na palubovke Žiaru potvrdili formu dvomi výhrami 106
  9. Na koncert Marie Rottrovej za predplatné MY 76
  10. Kuzminová: Dochádzali mi sily, tŕpli nohy. Prísť s vlajkou však bol môj sen 63

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Príbor a toaletný papier pacienti do bystrickej nemocnice nosiť nebudú. Všetko dostanú v základnom balíčku

Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta sa pustila do dvoch projektov, ktorých cieľom je zvyšovanie spokojnosti pacientov.

Cez jarné prázdniny sa deti nudiť nebudú. Prinášame veľký prehľad akcií

V Banskej Bystrici sa o program postarajú divadlá, múzeá, pripravené je korčuľovanie na zimáku.

Nábrežie Hrona vlani priťahovalo nehody (štatistiky za rok 2017)

Jeden z hlavných nehodových úsekov v okrese Banská Bystrica sa začína priechodom pre chodcov na Štadlerovom nábreží a končí sa pri križovatke smerom k Smrečine. Na tomto úseku prišlo vlani k šiestim dopravným nehodám, pri ktorých sa osem osôb ťažko zranilo.

Banskobystričania pestovali marihuanu v starom lome

Dvaja Banskobystričania v starom kameňolome pestovali marihuanu, po dohode s prokurátorom dostali po tri roky podmienečne.

Ľudia z hrebeňov: Nedajte sa oklamať tým, že v dolinách je málo snehu

Na niektorých miestach Nízkych Tatier sú až dva metre snehu, niektoré záveje majú okolo troch metrov. Pri pohybe po hrebeni sú nevyhnutné lyže, prípadne snežnice.

Blízke regióny

Do Váhu sa dostala odpadová voda z kožiarskeho závodu

Rozruch v priemyselnej časti Liptovského Mikuláša vyvolala havária v kanalizačnom potrubí jedného z najväčších závodov v meste. Odpadové vody z kožiarskej výroby tiekli priamo do Váhu.

FOTO: Na žiarskom námestí zasahovali hasiči, na balkóne začal horieť popolník

Žiarski hasiči použili na Námestí Matice slovenskej plošinu.

NEHODY: Rizikovým je hlavný ťah Žiarom. Fenoménom sa stáva Banská Štiavnica

Nehôd v žiarskom regióne bolo rekordne málo, ich následky však boli závažné.

Pomáhala do posledného dychu

Posledná rozlúčka s Vierou Perašínovou bola v sobotu 17. februára o 14. hodine v kostole v Iľanove. Želala si, aby ľudia, ktorí prídu na jej pohreb, nenosili kvetinové dary, ale prispeli radšej ľuďom v núdzi.

Mikulášanovi našli v byte sto gramov marihuany

Domovú prehliadku mu urobili na základe operatívnych informácií.

Všetky správy

Chcel si vziať život. Záchranka ho nechala tak, do rána zomrel

Úmrtie bezdomovca z ubytovne Resoty Antona Srholca prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Trafikanti reformy neurobia

Stále patríme medzi úspešnejšie postkomunistické krajiny, ale zdroje úspechu postupne vyprchávajú a perspektíva sa zhoršuje.

Hokej - Program, tabuľky, skupiny - Zimná olympiáda 2018 (ZOH 2018)

Hokejový turnaj sa začína v stredu 14. februára 2018. Slovensko doň vstúpi zápasom proti Olympijským športovcom z Ruska.

Ruský medailista mal pozitívny dopingový test, začali voči nemu konanie

Alexander Krušelnickij získal so svojou manželkou bronz v curlingu.

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.