Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Od začatia stavby Čremošnianskeho tunela uplynie už 80 rokov. Razili ho z dvoch strán a dodnes je táto stavba obdivuhodná vynikajúcim technickým riešením.

Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. (Zdroj: archív J. Burkovského)

DOLNÝ HARMANEC. Čremošniansky tunel, niekedy  nesprávne označovaný aj ak  Harmanecký,  je jednokoľajný  tunel, ležiaci na trati medzi Banskou Bystricou a Diviakmi.  S dĺžkou 4 697, 15 metra je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol  súčasne najdlhším  tunelom v bývalom  Česko-Slovensku. Tunel stavali  v rokoch 1936 - 1940 rakúskou tunelovacou metódou, na ten čas veľmi vyspelou. Na jeseň uplynie už 80 rokov od chvíle, kedy tunel začali stavať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Historik  a ochranár Július Burkovský hovorí, že práve v tuneli na kilometri 31, 425 dosahuje táto trať najvyšší – vrcholový bod (692, 94 m.n.m), preto sa niekedy používal aj názov vrcholový tunel.

SkryťVypnúť reklamu

„Slávnostné začatie stavby je spojené s 28. septembrom 1936, kedy sa pri Harmaneckom portáli, označovanom aj ako Banskobystrický, stretla celá vtedajšia politická špička na čele s prezidentom Edvardom Benešom a jeho manželkou,“ hovorí historik. Po prezidentovi Benešovi tunel aj pomenovali.

Razili ho z dvoch strán, odchýlky boli minimálne

Technické riešenie stavby bolo podľa neho veľmi precízne, hoci veľmi náročné. Tunel totiž razili oproti sebe z dvoch strán – Harmaneckej a Čremošnianskej.

„Po prerazení tunela na konci augusta 1938 spojením náprotivných smerových štôlní sa  zistili  iba minimálne smerové a výškové odchýlky,“ hovorí. Vzhľadom na zložitý terén pritom išlo o mimoriadne náročnú stavbu. Rozpájanie horniny vykonávali  odstrelom a pneumatickými dlátami. „Po vyrezaní celého profilu tunela steny a strop obmurovali lomovým kameňom, vrátane čiel vstupných portálov,“ dodáva Burkovský.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na dĺžku tunela vyrazili aj 95, 3 metra hlbokú vetraciu šachtu s ústím na náveternej strane, čo zabezpečilo prirodzenú výmenu vzduchu nielen počas stavby, ale aj prevádzky tunela. 

„Nebolo tak potrebné uvažovať nad strojovým odčerpávaním znečisteného vzduchu z tunela,“ dodal.

Veľké problémy však počas stavby robila voda. Burkovský upozorňuje, že miestami vnikali do tunelového priestoru sústredené výrony vody v množstvách vyše 50 litrov za sekundu. Maximálny odtok na Banskobystrickej strane bol až 760 litrov / s, na čremošnianskej 83 L/s. Po ukončení prác sa  množstvo vody na banskobystrickej strane tunela ustálilo takmer bez zmeny na 500 l/ s.   Problém s množstvom vody sa  podarilo vyriešiť vybudovaním murovaného kanála, pričom voda z neho vytekajúca sa dodnes využíva na vodárenské účely. „Prebytočná odtekajúca  voda vytvára pred tunelom na začiatku doliny Túfna dokonca menší atraktívny vodopád.“

SkryťVypnúť reklamu

 Stavalo sa v rušných rokoch

O tom, že stavba tunela sa dokončovala vo veľmi zložitých  rokoch, svedčí aj skutočnosť, že po Benešovi, ktorý stavbu v roku 1936  otváral, už strihala pásku dokončeného tunela a trate medzi Bystricou a Dolnou Štubňou v decembri 1940  celkom iná politická  garnitúra na čele s prezidentom Tisom.  Hosťami boli aj bulharský cár Ferdinand Coburg, či ríšsky minister dopravy J. Dorpmüller. Tunel vtedy už neniesol meno prezidenta Beneša, ale pomenovali ho po Andrejovi Hlinkovi.

 Pozoruhodný je nielen tunel, ale aj trať

Július Burkovský súčasne upozorňuje, že svojim technickým riešením je zaujímavý nielen tento  tunel, ale celá trať, ktorá vedie zložitým horským terénom.  Na celkovej dĺžke 40,96 kilometra prekonáva výškový rozdiel takmer 350 metrov. Na trati sa nachádza 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12,21 kilometra. „Znamená to, že viac než 30 percent trate prechádza tunelmi,“ doplnil historik.

Vzhľadom na vysoký počet tunelov a mostov museli počítať aj s vysokým počtom robotníkov na stavbe. Napríklad v máji 1938 tu pracovalo viac ako 12 tisíc zamestnancov. Vzhľadom na náročnosť prác sa stal pri stavbe trate aj vysoký počet úrazov - bolo ich viac ako 2 200, pričom 35 z nich bolo smrteľných. 

V Dolnom Harmanci sa nedávno podarilo obnoviť pamätník 35 robotníkom, ktorí sa už zo stavby nevrátili.  Vojnové udalosti v rokoch 1944 – 45 trať značne poškodili, no k deštrukcii tunelov neprišlo. Po odstránení škôd trať na jar 1946 znovu  odovzdali do prevádzky a vrcholový tunel opätovne nazvali po Benešovi. Dnes však nesie názov Čremošniansky tunel podľa obce na turčianskej strane , v ktorej vyúsťuje.  

   Systém vetrania sa výraznejšie nezmenil

Ani dnes nie je systém vetrania nášho najdlhšieho tunela výraznejšie iný ako v minulosti. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej je jeho vetranie zabezpečené ventilátorom cez vetraciu šachtu. V čase údržby je systém odvetrania prispôsobený vykonávaným prácam.

 Nie je to dobrodružstvo, ale hazard so životom

Hoci sa na internete občas niekto pochváli aj tým, že dovnútra tunela sa pozrel, prípadne časť z neho aj prešiel, nie je to dobrodružstvo, ale hlúpy hazard so životom. Hrozí tu totiž vysoké nebezpečenstvo a okrem vyškolených zamestnancov by sa tu nemal pohybovať nikto ďalší.

 Hovorkyňa upozornila, že v   tuneli je  nielen  prievan, tma, mokro a klzko, no je tu  málo miest na bezpečný úkryt.  Ak by sa aj človek stihol  ukryť vo výklenku, treba rátať so silnou tlakovou vlnou od prechádzajúceho vlaku, dymom z trakčných motorov, mimoriadne silným hlukom a  stiesneným pocitom.

 Priľahlé úseky trate sú veľmi neprehľadné a najnebezpečnejšie je preto vchádzať od portálu prvých 200- 300 metrov.

 

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  2. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  3. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  4. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  5. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  6. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  7. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  8. Sodastream sa mení
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 624
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 942
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 687
  4. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 606
  5. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 575
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 2 184
  7. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 939
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 769

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  2. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  3. Café Európa: Čítanie v instantných časoch
  4. Radovan Čipka: Otvorený list celej spoločnosti: Na záchrane Slovenska musíme pracovať všetci
  5. Veronika Michalčíková: Praha: Retro muzeum - niekedy IN, dnes už RETRO
  6. Ján Valchár: Personálne čistky v Rusku (keď oligarchovia zúfajú)
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera
  8. Radovan Čipka: Matovičová a Záborskej hlasná trúba, dvorný šašo teokratov
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 17 787
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 003
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 051
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 985
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 871
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 673
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 261
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 144
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Registrácia je grátis, v hre sú lukratívne ceny.


4 h

Europa Shopping Center aj tento rok pripravilo podujatie s názvom „Vajcová lúka“.


4 h
Momentka zo zápasu Šalkovej v Kováčovej

Všetko podstatné na jednom mieste - výsledkový servis od tretej po ôsmu ligu.


8 h
Sedem budov zostalo po požiari v Banskej Štiavnici zničených.

Mesto vyhlásilo dobrovoľnú zbierku.


TASR 9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  2. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  3. Café Európa: Čítanie v instantných časoch
  4. Radovan Čipka: Otvorený list celej spoločnosti: Na záchrane Slovenska musíme pracovať všetci
  5. Veronika Michalčíková: Praha: Retro muzeum - niekedy IN, dnes už RETRO
  6. Ján Valchár: Personálne čistky v Rusku (keď oligarchovia zúfajú)
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera
  8. Radovan Čipka: Matovičová a Záborskej hlasná trúba, dvorný šašo teokratov
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 17 787
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 003
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 051
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 985
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 871
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 673
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 261
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 144
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu