BANSKÁ BYSTRICA. Nie je to tak dávno, čo sme v našej webovej stránke otvorili tému miznúcich alejí ovocných stromov popri cestách nášho regiónu.
Medzi prvými zmizlo stromoradie na ceste do Slovenskej Ľupče. Banskobystrický mestský poslanec Milan Lichý vtedy vyslovil podozrenie, že za mnohými výrubmi pozdĺž potokov a ciest, ktoré sa na Slovensku v posledných rokoch mimoriadne rozmohli, môže byť štiepkárska loby. Dodal, že kým v niektorých krajinách – napríklad aj v susednom Česku – sa hľadajú spôsoby ako aleje popri cestách ochrániť a ošetriť, na Slovensku sme si zvolili cestu ich likvidácie.
O výrub aleje pri Ľupči požiadal Banskobystrický samosprávny kraj ako správca komunikácie, ktorý to zdôvodňoval ich zlým zdravotným stavom a nebezpečenstvom pre cestnú premávku.
Zdá sa však, že pri tomto stromoradí to zďaleka nezostane. Podľa žiadosti, ktorú máme k dispozícii, to zďaleka nie je posledné stromoradie popri cestách, ktoré sa stane minulosťou.

Výrubov pribudlo aj v Bystrici
Vo veľkom sa však rúbe aj popri potokoch, či železniciach.Výnimkou nie je ani Banská Bystrica.
Začiatkom apríla padlo aj približne 80 stromov popri trati z Banskej Bystrice do Radvane. Množstvo diskusií sa internete sa rozbehlo aj okolo výrubu stromov popri potokoch na THK a v Radvani blízko McDonaldu.


Predseda občianskeho združenia Vidiecke partnerstvo Banskobystrického kraja Peter Rusnák hovorí, že určite je správne robiť údržbu zelene a v rámci nej aj potrebné výruby. „Problémom je, že sa roky nediala žiadna údržba zelene, prípadne len minimálna. Odrazu tento rok je toho neuveriteľne veľa. A nerobí sa len údržba, ale skôr výruby. V Banskej Bystrici to už vyzerá tak, že sa tu investičné akcie robia len preto, aby sa mohli vyrúbať stromy.“
Správca tokov hovorí o poškodených stromoch a nevyhnutnosti riešiť bezpečnosť
Hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Pavel Machava hovorí, že prevádzkovateľ železničnej trate pristúpil k výrubu stromov medzi Banskou Bystricou a Radvaňou z dôvodu opakujúcich sa nehodových udalostí, spôsobených pádom stromov. Pracovné stretnutie, spojené s miestnou obhliadkou, sa uskutočnilo ešte vlani na jeseň.
Železnice následne vyzvali mesto Banská Bystrica ako vlastníka pozemkov a Slovenský vodohospodársky podnik , š.p. OZ Banská Bystrica ako správcu toku a vlastníka pozemkov v blízkosti železničnej dráhy, aby odstránil ohrozujúce dreviny , ktoré rastú v ochrannom pásme dráhy.
Išlo o stromy, ktoré ohrozovali trakčné vedenie a tým aj bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. „Správca toku vyznačil za účasti pracovníka orgánu ochrany prírody a krajiny aj prestarnuté, poškodené a značne naklonené brehové porasty smerom do koryta vodného toku Hron rastúce v ochrannom pásme ŽSR,“ dodal hovorca.
Práce na výruboch rastúcich v blízkosti železničnej dráhy priamo ohrozujúce trakčné vedenie a tým aj bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy boli podľa hovorcu v vykonávané v dňoch od 5. – 7. apríla. Výrub prestarnutých, poškodených a značne naklonených brehových porastov smerom do koryta vodného toku Hron rastúcich v ochrannom pásme ŽSR a dokončovacie práce správca toku vykonával v dňoch od 5. – do 14.4.2016.


Rúbe celé Slovensko
Podobná situácia s výrubmi je však aj v mnohých ďalších kútoch Slovenska. A tak, ako pribúda výrubov, prípadne plánov na výrub, tak pribúda aj petícií. V Košiciach aktivisti bojujú proti výrubu stromov pri Hornáde, či na Tomášikovej ulici.
Množstvo ľudí sa podpísalo aj pod petíciu proti výrubu stromov na dunajskom ostrove Sihoť blízko Bratislavy. Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná preto výroby na Sihoti pozastavila.
Okrem petícii v konkrétnych regiónoch však vznikla aj celoslovenská petícia za okamžité zastavenie plošných a líniových výrubov stromov v poľnohospodársko-urbánnej krajine, ktorú už podporilo viac ako 8 tisíc signatárov.
Petícia sa týka stromov pri vodných tokoch, v parkoch, lesoparkoch, alejách a popri cestách.
„Po klimatickej konferencii v Paríži v decembri 2015 a po extrémne horúcom lete a vysušovaní Slovenska by malo byť kompetentným jasné, ako každý strom práve v krajine prispieva k ozdravovaniu klímy,“ konštatuje sa v petícii. Signatári žiadajú vládu, aby vydala okamžité moratórium na plošný a líniový výrub stromov v poľnohospodársko-urbannej krajine do doby, kým nebude schválený a aplikovaný do praxe Národný generel ochrany verejnej zelene na ozdravenie klímy Slovenskej republiky.
Žiadajú tiež vypracovať národný program obnovy poškodenej krajiny a ozdravovania klímy za účasti zainteresovaných občianskych iniciatív na Slovensku. Súčasne žiadajú prešetriť oprávnenosť všetkých plošných a líniových výrubov na Slovensku za posledné štyri roky a vyvodiť trestnú zodpovednosť za neoprávnené výruby.