BREZNO. Adekvátne technické vybavenie a vhodné klimatické podmienky sú alfou a omegou pre zahájenie rekonštrukčných prác na mestských chodníkoch. Brezno čaká už len na to druhé.
Pasportizácia určila priority
Na zistenie a zdokumentovanie technického stavu existujúcich ciest a chodníkov mesto vypracovalo pasport miestnych a účelových komunikácií. „Tento materiál spracovali zamestnanci mestského úradu v priebehu pol roka, kedy chodili priamo do terénu a mapovali stav chodníkov aj ciest. Máme teda spracovaný podklad, na základe ktorého vieme vyhodnotiť, v akom stave sú tie ktoré komunikácie a koľko finančných prostriedkov nám treba na ich obnovu,“ uviedol primátor Brezna Tomáš Abel.
Pasport, podľa ktorého bude mesto postupovať v rekonštrukcii miestnej infraštruktúry, je rozdelený do troch kategórií podľa priorít a poškodenia. Do prvej etapy sú zaradené najporušenejšie a najvyťaženejšie cesty a chodníky.
Začnú v centre a na Mazorníku
V tomto roku sa samospráva prioritne pustí do opráv chodníkov na piatich z celkovo dvadsiatich vytypovaných uliciach v Brezne. „Začíname tými najhoršími v meste a tiež takými, kde sa vieme dohodnúť s vodármi kvôli sieťam v komunikácii, aby boli súčinní pri výmene potrubí, ktoré sú veľmi poruchové,“ uviedla Zuzana Ďurišová, vedúca investičného odboru Mestského úradu Brezno. Podľa aktuálneho pasportu by to v prvom rade mali byť chodníky pozdĺž ČSA, na Rázusovej a Krčulovej ulici pri mongolskom múre, ale aj na Ulici 9. mája a MPČĽ, ktoré sú v dezolátnom stave.
Rekonštrukciou postupne prejdú aj pešie komunikácie na Ulici Fraňa Kráľa, Fučíkovej, Hronskej a Kuzmányho ulici a rovnako aj v okrajových častiach mesta v Predných a Zadných Halnoch. V ďalšej etape prídu na rad chodníky na NDH, ŠLN, Malinovského, Sládkovičovej a Štúrovej ulici.
Termín závisí od počasia
Práce budú realizovať Technické služby Brezno s novou stavebnou technikou, ktorú mesto zakúpilo v marci tohto roka. Termín začatia je však podmienený priaznivým vývojom počasia. „S chodníkmi by sa malo začať v polovici mája, závisí to ale od klimatických podmienok, pretože podklad musí byť do určitej miery vyhriaty, aby sa naň mohla naťahovať asfaltová vrstva,“ vysvetľuje primátor.
Breznianska samospráva bude pri oprave komunikácií pre chodcov postupovať podľa finančných možností a tie si na tento rok stanovila na 120 tisíc eur. Nezabúda pritom ani na bezpečnosť obyvateľov tých častí mesta, v ktorých chodníky úplne absentujú ako Vrchdolinka, Kiepka, Bujakovo či Tisovská cesta. „Predpokladom k tomu, aby sme vôbec pristúpili k výstavbe nových chodníkov, je spracovanie štúdie realizovateľnosti, teda či je vôbec možné chodníky v týchto lokalitách vybudovať,“ povedal Tomáš Abel. Štúdia sa aktuálne spracováva a po jej vyhotovení bude slúžiť ako podklad na rokovanie s vlastníkom komunikácií v daných mestských častiach, ktorým je Slovenská správa ciest.