Postupných opráv ciest by sa Brezňania mali dočkať v druhej polovici roka
Stav ciest v Brezne je zlý a uvedomuje si to aj vedenie mesta. Breznianske technické služby zabezpečujú údržbu až 82 km asfaltových a ďalších 80 km poľných ciest, takže je jasné, že ich komplexná rekonštrukcia bude beh na dlhé trate.
Eva Šipošová
Externý prispievateľ
Nie všetky cesty v meste mestu aj patria. Táto križovatka jje napríklad v správe Slovenskej správy ciest. (Zdroj: MsÚ)
BREZNO. Okrem chodníkov si breznianska samospráva bude svojpomocne opravovať aj cesty. Umožní jej to investícia do nových stavebných strojov v hodnote 170 tisíc eur.
Nie všetky cesty sú mestské
Pri termíne celoplošná oprava miestnych komunikácií, ktorú má mesto v pláne, si treba v prvom rade uvedomiť, že nie všetky cesty na území Brezna sú mestské. Do tejto kategórie patria napríklad účelové komunikácie vedúce k objektom vo vlastníctve fyzických a právnických osôb, ktoré si ich zjazdnosť zabezpečujú vo vlastnej réžii a rovnako aj cesty I. a II. triedy, ktoré sú v správe Slovenskej správy ciest a Regionálnej správy ciest. V prípade Brezna ide o Chalupkovu, Rázusovu, Kuzmányho a Švermova ulicu, ako aj Tisovskú cestu a Ulicu ČSA. Za všetko hovorí križovatka pred Tescom, na ktorej namiesto plynulého prejazdu vodiči zažívajú skôr morskú chorobu. Mesto však ani pri najlepšej vôli nemôže investovať do jej opráv, pretože ide o cestu I. triedy. V tom prípade mu nezostáva nič iné, len snažiť sa veci pohnúť dopredu. „Sme v rokovaní so Slovenskou správou ciest a máme prísľub od jej námestníka, že táto investícia by mohla prebehnúť v roku 2017. Dúfame, že sa tak stane a budeme robiť všetko pre to, aby sa to podarilo,“ uviedol primátor Brezna Tomáš Abel.
Všetko naraz nepôjde
Viac ako 160 kilometrov ciest nie je ľahké sústo ani pre mestskú pokladnicu. „Sami vidíme, v akom stave sú cesty v meste, a ja si dovolím tvrdiť, že minimálne štvrtinu treba kompletne opraviť. Kilometer asfaltovej cesty stojí 100 až 150 tisíc eur, takže pri 40 kilometroch sa bavíme o skutočne veľkom náklade. Nie je teda reálne, aby sme spravili všetky naraz,“ vyjadril sa primátor. Aj z tohto dôvodu má mesto, rovnako ako pri chodníkoch, spracovaný pasport, ktorý vygeneroval prioritné úseky najvyťaženejších a najfrekventovanejších ciest. Medzi ne patria ulice Brezenská, Černákova a Šrámkova, ale aj Fraňa Kráľa, 9. mája a Budovateľská. V druhej vlne prídu na rad Cintorínska, Fučíkova, Kozmonautov, Kukučínova, NDH, Nábrežie Jána Čipku a Sekurisova a napokon aj E. M. Šoltésovej a Podkoreňová. Technické služby aktuálne realizujú čiastočné opravy miestnych komunikácií asfaltovaním výtlkov, pričom s celoplošnými rekonštrukciami mestských ciest by podľa slov primátora mohli začať už v druhej polovici roka.