BANSKÁ BYSTRICA. Je skôr šťastím, že doteraz sa na priechodoch pre chodcov na Tajovského ulici nič vážnejšie nestalo. Sú o tom presvedčení študenti a pedagógovia z okolitých škôl, ktorí by chceli viaceré zmeny v prospech bezpečnosti dosiahnuť aj s pomocou petície. S iniciatívou prišla žiacka školská rada pri Strednej zdravotníckej škole, zapojiť však do nej chcú aj ďalšie školy z okolia.
V minulosti totiž prišlo na priechodoch k viacerým stretom s autami, našťastie bez vážnejších zranení. Auto zrazilo priamo na priechode aj študentku Klaudiu. „Boli sme so spolužiačkou uprostred priechodu, keď som pocítila náraz. Našťastie, mala som iba slabší otras mozgu,“ povedala nám.
Signatári petície žiadajú, aby priechody pre chodcov na Tajovského ulici (pri výjazde zo Strednej zdravotníckej školy na Tajovského ulicu, pri kruhovom objazde a na autobusovej zastávke – Tajovského školy) boli zvýraznené červeným podkladom, dopravnými gombíkmi a dopravným značením IP6 na fluorescenčnom podklade. Ohrození sú podľa iniciátorov petície najmä žiaci zo stredných škôl z Tajovského a Školskej ulice. Počet žiakov týchto škôl odhadujú približne na 2900.
Signatári zároveň žiadajú o zníženie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu v úseku od Školskej ulice na ulicu Tajovského, na zjazde z rýchlostnej komunikácie R1, pretože priechod pre chodcov, ktorý sa tam nachádza, je umiestnený v neprehľadnej zákrute.
Boja sa kolízií s autami
Predsedníčka petičného výboru Katarína Ružičková potvrdila, že s dopravnou políciou komunikovali kvôli zvýšeniu bezpečnosti na priechodoch už v minulosti a podarilo sa im niektoré zmeny presadiť. Stále ich však nepovažujú za postačujúce. „Vodiči chodia na tomto úseku pomerne rýchlo a nie vždy stihnú v dostatočnom predstihu zareagovať na prítomnosť chodcov na priechode, “ dodala.
Členka petičného výboru Monika Považanová, ktorá zastupuje študentov upozorňuje, že neraz musia stáť študenti pred priechodom dlhé minúty, než sa im vôbec cez cestu podarí prejsť. Najhoršie to býva v čase dopravnej špičky. „Neraz sa nám stáva, že na nás niektorí vodiči aj pokrikujú, aby sme si pohli,“ dodala.
Správca môže realizovať iba schválené zmeny
Hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja Michaela Piliarová informovala, že Banskobystrická regionálna správa ciest ako správca komunikácií vo vlastníctve kraja vykonáva správu a údržbu ciest, t.j. udržiava cesty v dobrom stavebnotechnickom stave. „Nie sme oprávnení realizovať neschválené zmeny na cestách na základe petícií, t.j. aj zmeny v dopravnom značení. V zmysle platnej legislatívy zmenu dopravného značenia je možné vykonať až na základe určenia dopravného značenia cestným správnym orgánom,“ dodala s tým, že podkladom pre vydanie určenia je stanovisko príslušného dopravného inšpektorátu, ktorý schvaľuje zmeny v dopravnom značení na základe vyhodnotenia bezpečnostnej situácie na príslušnom mieste.
Jedným z hlavných podkladov je podľa nej aj evidencia nehôd: „Uvedené vyplýva zo zákonnej skutočnosti, že za bezpečnosť v cestnej premávke je zodpovedná polícia. Pri zmenách v dopravnom značení posudzuje rôzne faktory, medzi inými aj hustotu dopravných značiek z hľadiska schopnosti sledovania a registrácie značiek vodičmi, a preto závery ich šetrení sa nemusia zhodovať s názormi širokej verejnosti.“
Dodala, že podľa ich vedomostí polícia koncom roka 2015 riešila úlohu bezpečnosti na priechodoch pre chodcov.
“V rámci danej úlohy vyhodnocovali nehodovosť na priechodoch a boli prijaté opatrenia na zníženie nehodovosti. Riešili sa všetky priechody pre chodcov v meste Banská Bystrica, t.j. aj spomínané priechody pre chodcov v petícii. Bolo rozhodnuté o zmene zvislého dopravného značenia na priechode pod zdravotnou školou – výmene značiek IP6 na fluorescenčnom podklade, ktoré sme aj zrealizovali. Polícia teraz sleduje a vyhodnocuje vplyv zrealizovaných opatrení, a v prípade, že tieto nebudú účinné, pristúpi k ďalším opatreniam. V tejto fáze nebolo rozhodnuté o zmene vodorovného dopravného značenia červeno-bielou farbou – bude len obnovené. Čo sa týka priechodu pre chodcov v úseku Školská – Tajovského, uvedený priechod je označený a polícia ho taktiež neriešila ako problémový, čiže tam sa neprijímali žiadne opatrenia," doplnila.
Podľa hovorkyne je potrebné vec nechať na odborné posúdenie polície, ktorá v rámci spomínanej úlohy situáciu na uvedených priechodoch sleduje.
Dopravný inžinier: Okresný úrad vydal určenie už v marci
Dopravný inžinier Krajského riaditeľstva polície v Banskej Bystrici Slavomír Planieta konštatoval, že tento úsek evidujú ako nehodový a Okresný úrad v Banskej Bystrici vydal rozhodnutie o určení dopravného značenia začiatkom marca. V ňom je zakotvené aj rozhodnutie o obnove priechodov v červeno – bielom vyhotovení, ako aj inštalovanie zvislého dopravného značenia na reflexnom podklade. Tieto opatrenia musí vykonať správca komunikácie. Zníženie rýchlosti na 30 kilometrov smerom od rýchlostnej komunikácie by však bolo podľa dopravného inžiniera technicky nevhodným riešením.
Autor: ETA