Historický Görgeiho tunel, ktorý v roku 2013 zasypalo, bude už čoskoro slúžiť turistom ( + FOTO)

Takmer po štyroch rokoch od chvíle , kedy historický Görgeiho tunel zasypala zemina, by sa mali turisti z kremnickej aj bystrickej strany konečne dočkať obnoveného tunela.

Tunel je vystužený banským spôsobom, bude bezpečný a vydrží. Tunel je vystužený banským spôsobom, bude bezpečný a vydrží. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

TAJOV/ KREMNICA. Ešte v tejto letnej sezóne by sa mali turisti dočkať obnoveného Görgeiho tunela. Ten je nielen prirodzenou turistickou spojnicou medzi banskobystrickou a kremnickou stranou, no vysoká je aj jeho historická hodnota.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci presný termín jeho vzniku sa nezachoval, vybudovali ho podľa všetkého ešte  v časoch preslávenej Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti a slúžil  na prevoz drahých kovov z Tajova, Španej Doliny a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne. Dôležitú úlohu však zohral aj v novodobých dejinách.

SkryťVypnúť reklamu

Na jar 2013 po  zime s množstvom snehu sa masa rozmočenej  zeminy zosunula do tunela  a odvtedy bol nepriechodný. Náhradná turistická trasa vedie cez vrchol nad tunelom. Dobrou správou však je, že táto situácia už nepotrvá dlho.  Pred niekoľkými týždňami sa totiž začali na tuneli záchranné práce, ktoré v týchto dňoch finišujú. Práce sa podarilo začať   predovšetkým vďaka samosprávam v Tajove a Kremnici s podporou nadšencov z radov turistov a sponzorom.

Zatiaľ voľte obchádzku cez vrchol

„V súčasnosti sú už práce dokončené približne na 90 percent. Zeminu z tunela sa podarilo odstrániť a tunel vystužiť banským spôsobom. Odborníci tvrdia, že minimálne 50 rokov to musí vydržať. Portál z tajovskej strany je dokončený, ešte treba dokončiť portál smerom od Skalky,“ hovorí starosta Tajova Ladislav Surovčík s tým, že hoci tunel je opäť priechodný, kvôli bezpečnosti a pokračujúcim prácam v ňom treba stále ešte voliť obchádzku cez vrchol.

SkryťVypnúť reklamu

Starosta hovorí, že bez podpory nadšencov, ku ktorým patrí banský odborník Dušan Roob, či viceprimátorka Kremnice  Iveta Ceferová, by sa im to dodnes nepodarilo.

Financovanie zabezpečovali formou zbierky a zo sponzorských prostriedkov. Zbierku zastrešuje občianske združenie Tajovská kopa. Z celkovej sumy 25 tisíc eur na sanáciu tunela sa im podarilo vyzbierať 13 500 eur, takže v zbierke chcú pokračovať. ( Viac informácií o možnosti podporiť tento projekt nájdete TU. 

„Niekedy sa stretávam aj s otázkou, prečo sa obec s niekoľkými stovkami obyvateľov pustila do takého veľkého projektu . Tunel sa nachádza v tajovskom katastri,  čo mnohí ľudia  ani nevedeli a dokonca tam ani nikdy  neboli.

Celému projektu podľa neho predchádzali jednania za účasti miest, obcí, turistických zväzov a organizácií. Prístup niektorých partnerov, s ktorými v realizácii projektu počítali, ho  sklamal. „Neraz počúvate o tom, čo všetko chceme pre turistický ruch urobiť, no napokon patrí k najčastejším argumentom- nedá sa,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Pomoc Kremnice spočívala podľa viceprimátorky mesta Ivety Ceferovej najmä v získaní  sponzorov. „Niektorí prispeli, no nechcú byť menovaní, urobili to preto, že k turizmu a ku Kremnickým vrchom majú silný vzťah,“ povedala.

„Kremničania sa podieľajú aj na technickom riešení, práve s týmto pomohla skupinka ľudí okolo Dušana Rooba. Predchádzajúce drevené výstuže, ktoré odhnili a nevydržali, nahradili kovové obruče, takzvané hajcmany,“ vysvetlila Ceferová s tým, že tunel by mal po oprave bez problémov slúžiť aj ďalším generáciám.  

Nové riešenie pribrzdí štvorkolky a terénne autá

 Kvalita prác v tuneli je  podľa starostu Surovčíka vysoká  a bezpečnosť turistov bude  zaistená. „Odborne je to na vysokej úrovni a s vykonanými prácami sme spokojní.  Vstupy do tunela sa riešia podobne ako pri vstupoch do štôlne. Je to nielen symbolika nášho regiónu, no súčasne to má aj praktický význam. Vznikla tak prirodzená  zábrana pre štvorkolky, snežné skútre a terénne  autá, ktoré tunel v minulosti neraz využívali.  Po obnove bude  slúžiť výhradne pre peších turistov, cyklistov a lyžiarov – bežkárov,“ dodal. Starosta verí, že obnovený tunel pritiahne mnohých turistov nielen zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. Na úpravu turistických trás pri tuneli prispel aj samosprávny kraj.

Znovu spriechodnenie turistických trás, ktoré sa na mieste prelínajú, víta aj Dušan Kaliský z Klubu slovenských turistov Lokomotíva Banská Bystrica. Pre turistov sa totiž po čase stanú opäť bezpečnými.  „Žltá trasa smeruje z Tajova na kremnickú stranu, červená vedie ponad tunel. Keďže na vrchu sa zrútila dosť veľká časť zeminy, stal sa prechod ponad Sedlo Tunel veľmi nebezpečný. Naši značkári preto zamedzili prechodu samotného tunela a označili obchádzku,“ opísal situáciu po zasypaní tunela. Pripomenul pritom podiel turistov na celom projekte. 

  

Viezli ním aj zlatý poklad

Hoci presné datovanie, kedy tunel do masívu v Kremnických vrchoch vysekali nie je presne známy, jeho vznik sa spája so slávnou  Thurzovsko- Fuggerovskou spoločnosťou. V tom čase slúžil na prevoz rudy do kremnickej mincovne.

Bohatá je však aj jeho neskoršia vojenská história.

V januári 1849 ustupovala pred rakúskym  cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeiho, po ktorom  dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo prenasledovať.

Významnú úlohu zohral aj v Slovenskom národnom povstaní,  keď po jeho spriechodnení partizáni previezli cez tunel v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici. Po prechode tunel opäť zasypali a následný zosuv pôdy v roku 1955 situáciu ešte zhoršil. V porovnaní so súčasnosťou bol tunel výrazne širší.

 

 


 

 

 

 

 



 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu