Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Historický Görgeiho tunel, ktorý v roku 2013 zasypalo, bude už čoskoro slúžiť turistom ( + FOTO)

Takmer po štyroch rokoch od chvíle , kedy historický Görgeiho tunel zasypala zemina, by sa mali turisti z kremnickej aj bystrickej strany konečne dočkať obnoveného tunela.

Tunel je vystužený banským spôsobom, bude bezpečný a vydrží. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

TAJOV/ KREMNICA. Ešte v tejto letnej sezóne by sa mali turisti dočkať obnoveného Görgeiho tunela. Ten je nielen prirodzenou turistickou spojnicou medzi banskobystrickou a kremnickou stranou, no vysoká je aj jeho historická hodnota.

Hoci presný termín jeho vzniku sa nezachoval, vybudovali ho podľa všetkého ešte  v časoch preslávenej Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti a slúžil  na prevoz drahých kovov z Tajova, Španej Doliny a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne. Dôležitú úlohu však zohral aj v novodobých dejinách.

Na jar 2013 po  zime s množstvom snehu sa masa rozmočenej  zeminy zosunula do tunela  a odvtedy bol nepriechodný. Náhradná turistická trasa vedie cez vrchol nad tunelom. Dobrou správou však je, že táto situácia už nepotrvá dlho.  Pred niekoľkými týždňami sa totiž začali na tuneli záchranné práce, ktoré v týchto dňoch finišujú. Práce sa podarilo začať   predovšetkým vďaka samosprávam v Tajove a Kremnici s podporou nadšencov z radov turistov a sponzorom.

Zatiaľ voľte obchádzku cez vrchol

„V súčasnosti sú už práce dokončené približne na 90 percent. Zeminu z tunela sa podarilo odstrániť a tunel vystužiť banským spôsobom. Odborníci tvrdia, že minimálne 50 rokov to musí vydržať. Portál z tajovskej strany je dokončený, ešte treba dokončiť portál smerom od Skalky,“ hovorí starosta Tajova Ladislav Surovčík s tým, že hoci tunel je opäť priechodný, kvôli bezpečnosti a pokračujúcim prácam v ňom treba stále ešte voliť obchádzku cez vrchol.

Starosta hovorí, že bez podpory nadšencov, ku ktorým patrí banský odborník Dušan Roob, či viceprimátorka Kremnice  Iveta Ceferová, by sa im to dodnes nepodarilo.

Financovanie zabezpečovali formou zbierky a zo sponzorských prostriedkov. Zbierku zastrešuje občianske združenie Tajovská kopa. Z celkovej sumy 25 tisíc eur na sanáciu tunela sa im podarilo vyzbierať 13 500 eur, takže v zbierke chcú pokračovať. ( Viac informácií o možnosti podporiť tento projekt nájdete TU. 

„Niekedy sa stretávam aj s otázkou, prečo sa obec s niekoľkými stovkami obyvateľov pustila do takého veľkého projektu . Tunel sa nachádza v tajovskom katastri,  čo mnohí ľudia  ani nevedeli a dokonca tam ani nikdy  neboli.

Celému projektu podľa neho predchádzali jednania za účasti miest, obcí, turistických zväzov a organizácií. Prístup niektorých partnerov, s ktorými v realizácii projektu počítali, ho  sklamal. „Neraz počúvate o tom, čo všetko chceme pre turistický ruch urobiť, no napokon patrí k najčastejším argumentom- nedá sa,“ dodal.

Pomoc Kremnice spočívala podľa viceprimátorky mesta Ivety Ceferovej najmä v získaní  sponzorov. „Niektorí prispeli, no nechcú byť menovaní, urobili to preto, že k turizmu a ku Kremnickým vrchom majú silný vzťah,“ povedala.

„Kremničania sa podieľajú aj na technickom riešení, práve s týmto pomohla skupinka ľudí okolo Dušana Rooba. Predchádzajúce drevené výstuže, ktoré odhnili a nevydržali, nahradili kovové obruče, takzvané hajcmany,“ vysvetlila Ceferová s tým, že tunel by mal po oprave bez problémov slúžiť aj ďalším generáciám.  

Nové riešenie pribrzdí štvorkolky a terénne autá

 Kvalita prác v tuneli je  podľa starostu Surovčíka vysoká  a bezpečnosť turistov bude  zaistená. „Odborne je to na vysokej úrovni a s vykonanými prácami sme spokojní.  Vstupy do tunela sa riešia podobne ako pri vstupoch do štôlne. Je to nielen symbolika nášho regiónu, no súčasne to má aj praktický význam. Vznikla tak prirodzená  zábrana pre štvorkolky, snežné skútre a terénne  autá, ktoré tunel v minulosti neraz využívali.  Po obnove bude  slúžiť výhradne pre peších turistov, cyklistov a lyžiarov – bežkárov,“ dodal. Starosta verí, že obnovený tunel pritiahne mnohých turistov nielen zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. Na úpravu turistických trás pri tuneli prispel aj samosprávny kraj.

Znovu spriechodnenie turistických trás, ktoré sa na mieste prelínajú, víta aj Dušan Kaliský z Klubu slovenských turistov Lokomotíva Banská Bystrica. Pre turistov sa totiž po čase stanú opäť bezpečnými.  „Žltá trasa smeruje z Tajova na kremnickú stranu, červená vedie ponad tunel. Keďže na vrchu sa zrútila dosť veľká časť zeminy, stal sa prechod ponad Sedlo Tunel veľmi nebezpečný. Naši značkári preto zamedzili prechodu samotného tunela a označili obchádzku,“ opísal situáciu po zasypaní tunela. Pripomenul pritom podiel turistov na celom projekte. 

  

Viezli ním aj zlatý poklad

Hoci presné datovanie, kedy tunel do masívu v Kremnických vrchoch vysekali nie je presne známy, jeho vznik sa spája so slávnou  Thurzovsko- Fuggerovskou spoločnosťou. V tom čase slúžil na prevoz rudy do kremnickej mincovne.

Bohatá je však aj jeho neskoršia vojenská história.

V januári 1849 ustupovala pred rakúskym  cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeiho, po ktorom  dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo prenasledovať.

Významnú úlohu zohral aj v Slovenskom národnom povstaní,  keď po jeho spriechodnení partizáni previezli cez tunel v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici. Po prechode tunel opäť zasypali a následný zosuv pôdy v roku 1955 situáciu ešte zhoršil. V porovnaní so súčasnosťou bol tunel výrazne širší.

 

 


 

 

 

 

 



 

Spravodajstvo

 


  1. Na Tatranskej sa zmení organizácia dopravy. Prinesie to nové parkovacie miesta ( FOTO + NÁVRH) Foto 591
  2. Päť kandidátov na predsedu BBSK zadáva spoločne prieskum u dvoch agentúr 571
  3. Kandidát na šéfa kraja J. Lunter kritizoval Kotlebov úrad 248
  4. Veľká revízia detských ihrísk: Tie, ktoré sú zle lokalizované, alebo zastaralé,zrejme skončia 157
  5. Bystrica je hlavným mestom informatiky 129
  6. S festivalom Divadelná Chalupka otvorili aj zrekonštruovanú kinosálu 128
  7. Pozrite si kandidátov na poslancov BBSK za okres Banská Bystrica 110
  8. V Banskej Bystrici dnes otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku Foto 96
  9. Boj proti čiernym stavbám pokračuje. V Brezne zbúrali ďalšiu nehnuteľnosť 86
  10. Sandálky na snehu, umývanie áut pri potoku. Aj tak sme si užívali hory a Chopok v roku 1966 Video 62

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Na Tatranskej sa zmení organizácia dopravy. Prinesie to nové parkovacie miesta ( FOTO + NÁVRH)

Organizácia dopravy sa zmení v spodnej časti Tatranskej ulice, v smere od križovatky pod Bánošom popri čerpacej stanici, po križovatku so Starohorskou ulicou,

Päť kandidátov na predsedu BBSK zadáva spoločne prieskum u dvoch agentúr

Piati kandidáti na predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorí sa stretli už pri dvoch okrúhlych stoloch, dnes na tlačovej besede v Banskej Bystrici deklarovali

Kandidát na šéfa kraja J. Lunter kritizoval Kotlebov úrad

Stredoškolský učiteľ na breznianskom gymnáziu Daniel Struhár zdôraznil, že v auguste vedenie kraja zastavilo pre ich školu už schválené peniaze na rekonštrukciu okien.

Veľká revízia detských ihrísk: Tie, ktoré sú zle lokalizované, alebo zastaralé,zrejme skončia

Väčšinu ihrísk chce mesto zrekonštruovať, približne štyridsiatka z nich už nezodpovedá normám.

Bystrica je hlavným mestom informatiky

Dnes otvorili podujatie Extrapolácie.

Blízke regióny

Liečba detí v ozdravovni Slniečko končí. Jej ďalší osud je nejasný

Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že toto zariadenie už neposkytuje dostatočný štandard liečby.

Najkratšia lanovka v Československu

V archíve našich MY Liptovských novín sme narazili na peknú spomienku, jednosedačkovú lanovku, ktorá vozila turistov k Demänovskej jaskyni slobody.

Streľba pri Mýtnej

Policajt prestrelil na unikajúcom aute tri pneumatiky.

Žiar zachraňuje to, čo zostalo zo štýlu sorela. Pre nové balkóny vznikol manuál

Socialistický realizmus v architektúre dal tvár niektorým častiam Žiaru. V posledných rokoch však bytovky zmenili divoké riešenia. Radnica ich na fotkách ukazuje ako negatívny príklad.

Urbanistická štúdia na využitie Barín dostala zelenú

Mesto po hlasovaní poslancov pokračuje na projekte rozsiahleho športovo-rekreačného areálu.

Všetky správy

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí, tvrdí jeho šéf

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale napokon to nebolo zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

Merckx: Súperi Saganovi len nahrávajú

Saganovi stačí na to, aby vyhral, získať desať metrov pred súpermi. Pri menej selektívnych pretekoch, je to pre ostatných až ponižujúce, vraví legenda.

Zánický: Sagan nepôjde do dôchodku tak neskoro ako iní pretekári

Petra Sagana musí cyklistika baviť. Nič iné ho v nej neudrží, vraví jeho mládežnícky tréner Peter Zánický.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Radivojevič: Do Slovana som nemal ísť. Zničil ma Krikunov, ktorý bol blázon

Mrzí ma len jedno, že nám ušla medaila z olympiády, priznáva hokejista Branko Radivojevič, od tejto sezóny hráč Dukly Trenčín.

Kam vyraziť