Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Súkromné vlaky do Banskej Bystrice začínajú byť neisté

Minister dopravy skúma Počiatkovu súťaž na rýchliky do Bystrice.

Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA/ BRATISLAVA. Rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie a možno aj nižšie ceny. To všetko môžu priniesť nové rýchliky do Banskej Bystrice. Spustenie súkromných vlakov na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou však začína byť neisté.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete totiž súťaž na vlakového dopravcu, ktorú vypísal ešte Brecelyho predchodca Ján Počiatek zo Smeru, aktuálne prehodnocuje. 

Tvrdí, že to   robí s cieľom spresniť a dokončiť prípravu podkladov, ktoré umožnia otvorenie záverečného, teda druhého, kola súťaže. Dopravcovia sa v rámci prvého kola mohli prihlásiť do polovice januára. 

SkryťVypnúť reklamu

"Chceme tým zachovať celkovú transparentnosť súťaže, ako aj zabezpečiť kvalitné a komplexné služby zo strany dopravcu na tejto trati," dodalo ministerstvo.

Zmeny nepovie

Ministerstvo Romana Brecely nespresnilo, čo konkrétne sa mu v súťažných podmienkach nepáči.

Len skonštatovalo, že vyhodnocuje komplexne celý proces súťaže tak, aby bolo zabezpečené optimálne nastavenie súťažných podmienok a štát, a predovšetkým cestujúci mohli naplno využiť všetky výhody, ktoré takáto súťaž ponúka.

"Vyzerá to, že ministerstvo dopravy nemá úprimný záujem dotiahnuť súťaž do úspešného konca," konštatovala Desana Mertinková zo Železničnej revue.

Poukázala na viaceré nedostatky v súťaži. Vysvetlila, že na začiatku ministerstvo nezverejnilo ani to, odkedy by mal úspešný uchádzač prevádzkovať svoje vlaky. 

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane však od všetkých záujemcov chcelo, aby v priebehu niekoľkých týždňov preukázali, že vlastnia alebo si dokážu zaobstarať požadovanú flotilu vlakov. Dodala, že okrem toho bolo potrebné zložiť finančnú zábezpeku 800-tisíc eur, pričom teraz ide o umorené peniaze.

Dvaja českí dopravcovia - RegioJet a Leo Express - o zámeroch štátu nevedia. Rovnako ani Arriva, ktorá je dcérou nemeckého železničného dopravcu Deutsche Banh.

Prehodnotenie očakávali

Generálny riaditeľ Arriva Slovensko László Ivan však hovorí, že prehodnotenie či doplnenie nastavenia súťaže bol očakávaný krok, nevyhnutný na spresnenie ďalších podmienok súťaže.

V podmienkach súťaže  neboli totiž  podľa neho jednoznačne zadané parametre na vypracovanie kompletnej cenovej ponuky.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj doplnil, že ak ministerstvo dopravy dospelo k tomu, že treba upraviť podmienky, tak by to nemalo zabrať viac ako dva týždne. 

"Detailnejšie podmienky mali byť pripravené ešte do volieb a stále v tom nie je žiadny posun. Veríme, že sa ministerstvu podarí postup v realizácii súťaže výrazne zrýchliť," dodal Ondrůj.

Štát súťaž vypísal vlani v novembri, pričo ministerstvo na svoj zámer upozornilo ešte na jeseň v roku 2014. 

Čo konkrétne chce ministerstvo dopĺňať do súťaže, je otázne. Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko z čias vlády Ivety Radičovej Pavel Kravec hovorí, že ak ide o nastavenie súťažných podmienok, tak to zaváňa buď manipuláciou, alebo priznaním si chybného nastavenia súťaže.

Skonštatoval, že ide o ďalšie zdržanie v otváraní trhu a predpokladá, že ide o zámer štátu. Doplnil, že prvé kolo pravdepodobne odhalilo úskalia vyhlásených súťažných podmienok na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, a preto revízia súťažných podmienok dáva šanca na nápravu.

Termín nejasný

Kravec nevylúčil, že zistenia zle nastavených súťažných podmienok môžu byť také závažné, že súťaž môže byť aj zrušená. "Potom to už môže byť iná súťaž, ktorá by mohla zaujať aj iných dopravcov. Takže ju ministerstvo bude musieť zrušiť a vyhlásiť novú," dodáva Mertinková.

Do prvého kola sa prihlásilo celkovo osem dopravcov. Medzi nimi boli nielen súkromníci, ale aj štátni dopravcovia. Išlo nielen o spomínaných českých dopravcov, ale aj o České dráhy, Železničnú spoločnosť Slovensko či OBB spolu so Slovak Lines. 

Generálny riaditeľ Leo Express Peter Köhler hovorí, že ak sa súťaž zruší, spôsobí to firmám značné škody. "Ide o milióny eur, ktoré uchádzačov stoja prípravu takejto súťaže. To môže znamenať, že na ďalšom vyhlásenom tendri sa už nikto nezúčastní," konštatoval Köhler.

Ministerstvo stále nemá ani termín uzavretia súťaže. Hovorí, že termín odkedy bude nový dopravca na linke jazdi,ť bude závisieť od ukončenia celého procesu súťaže, pričom treba ešte počítať aj s tým, že nový dopravca dostane dostatočne dlhý čas na to, aby si zabezpečil personál aj potrebnú techniku.

Nový dopravca by tak mohol reálne začať jazdiť buď na konci roku 2017, alebo začiatkom roka 2018. Bolo by to však za predpokladu, ak by ministerstvo s víťazom podpísalo zmluvu v priebehu nasledujúcich týždňov. 

"Železničná spoločnosť Slovensko sa prihlásila do užšej súťaže a naďalej má záujem zabezpečovať komplexné, kvalitné služby na tejto trati," dodala hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.


 



 

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 709
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 684
  3. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 3 239
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 120
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 070
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 612
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 287
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 757

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  2. Ľubomír Maretta: Melódia
  3. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  4. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  5. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  6. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  7. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  8. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 876
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 765
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 771
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 518
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 628
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 589
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 218
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 202
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Zákroky sa nemusia odkladať.


TASR 13 h
Ilustračná fotografia.

V čase sviatkov je to hlavne kvôli pouličným zlodejom.


SITA 13 h
Ilustračná fotografia.

Rozsvieti sa aj vianočný stromček.


TASR 13 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  2. Ľubomír Maretta: Melódia
  3. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  4. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  5. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  6. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  7. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  8. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 876
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 765
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 771
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 518
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 628
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 589
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 218
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 202
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu