BANSKÁ BYSTRICA/ BRATISLAVA. Rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie a možno aj nižšie ceny. To všetko môžu priniesť nové rýchliky do Banskej Bystrice. Spustenie súkromných vlakov na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou však začína byť neisté.
Ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete totiž súťaž na vlakového dopravcu, ktorú vypísal ešte Brecelyho predchodca Ján Počiatek zo Smeru, aktuálne prehodnocuje.
Tvrdí, že to robí s cieľom spresniť a dokončiť prípravu podkladov, ktoré umožnia otvorenie záverečného, teda druhého, kola súťaže. Dopravcovia sa v rámci prvého kola mohli prihlásiť do polovice januára.
"Chceme tým zachovať celkovú transparentnosť súťaže, ako aj zabezpečiť kvalitné a komplexné služby zo strany dopravcu na tejto trati," dodalo ministerstvo.
Zmeny nepovie
Ministerstvo Romana Brecely nespresnilo, čo konkrétne sa mu v súťažných podmienkach nepáči.
Len skonštatovalo, že vyhodnocuje komplexne celý proces súťaže tak, aby bolo zabezpečené optimálne nastavenie súťažných podmienok a štát, a predovšetkým cestujúci mohli naplno využiť všetky výhody, ktoré takáto súťaž ponúka.
"Vyzerá to, že ministerstvo dopravy nemá úprimný záujem dotiahnuť súťaž do úspešného konca," konštatovala Desana Mertinková zo Železničnej revue.
Poukázala na viaceré nedostatky v súťaži. Vysvetlila, že na začiatku ministerstvo nezverejnilo ani to, odkedy by mal úspešný uchádzač prevádzkovať svoje vlaky.
Na druhej strane však od všetkých záujemcov chcelo, aby v priebehu niekoľkých týždňov preukázali, že vlastnia alebo si dokážu zaobstarať požadovanú flotilu vlakov. Dodala, že okrem toho bolo potrebné zložiť finančnú zábezpeku 800-tisíc eur, pričom teraz ide o umorené peniaze.
Dvaja českí dopravcovia - RegioJet a Leo Express - o zámeroch štátu nevedia. Rovnako ani Arriva, ktorá je dcérou nemeckého železničného dopravcu Deutsche Banh.
Prehodnotenie očakávali
Generálny riaditeľ Arriva Slovensko László Ivan však hovorí, že prehodnotenie či doplnenie nastavenia súťaže bol očakávaný krok, nevyhnutný na spresnenie ďalších podmienok súťaže.
V podmienkach súťaže neboli totiž podľa neho jednoznačne zadané parametre na vypracovanie kompletnej cenovej ponuky.
Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj doplnil, že ak ministerstvo dopravy dospelo k tomu, že treba upraviť podmienky, tak by to nemalo zabrať viac ako dva týždne.
"Detailnejšie podmienky mali byť pripravené ešte do volieb a stále v tom nie je žiadny posun. Veríme, že sa ministerstvu podarí postup v realizácii súťaže výrazne zrýchliť," dodal Ondrůj.
Štát súťaž vypísal vlani v novembri, pričo ministerstvo na svoj zámer upozornilo ešte na jeseň v roku 2014.
Čo konkrétne chce ministerstvo dopĺňať do súťaže, je otázne. Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko z čias vlády Ivety Radičovej Pavel Kravec hovorí, že ak ide o nastavenie súťažných podmienok, tak to zaváňa buď manipuláciou, alebo priznaním si chybného nastavenia súťaže.
Skonštatoval, že ide o ďalšie zdržanie v otváraní trhu a predpokladá, že ide o zámer štátu. Doplnil, že prvé kolo pravdepodobne odhalilo úskalia vyhlásených súťažných podmienok na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, a preto revízia súťažných podmienok dáva šanca na nápravu.
Termín nejasný
Kravec nevylúčil, že zistenia zle nastavených súťažných podmienok môžu byť také závažné, že súťaž môže byť aj zrušená. "Potom to už môže byť iná súťaž, ktorá by mohla zaujať aj iných dopravcov. Takže ju ministerstvo bude musieť zrušiť a vyhlásiť novú," dodáva Mertinková.
Do prvého kola sa prihlásilo celkovo osem dopravcov. Medzi nimi boli nielen súkromníci, ale aj štátni dopravcovia. Išlo nielen o spomínaných českých dopravcov, ale aj o České dráhy, Železničnú spoločnosť Slovensko či OBB spolu so Slovak Lines.
Generálny riaditeľ Leo Express Peter Köhler hovorí, že ak sa súťaž zruší, spôsobí to firmám značné škody. "Ide o milióny eur, ktoré uchádzačov stoja prípravu takejto súťaže. To môže znamenať, že na ďalšom vyhlásenom tendri sa už nikto nezúčastní," konštatoval Köhler.
Ministerstvo stále nemá ani termín uzavretia súťaže. Hovorí, že termín odkedy bude nový dopravca na linke jazdi,ť bude závisieť od ukončenia celého procesu súťaže, pričom treba ešte počítať aj s tým, že nový dopravca dostane dostatočne dlhý čas na to, aby si zabezpečil personál aj potrebnú techniku.
Nový dopravca by tak mohol reálne začať jazdiť buď na konci roku 2017, alebo začiatkom roka 2018. Bolo by to však za predpokladu, ak by ministerstvo s víťazom podpísalo zmluvu v priebehu nasledujúcich týždňov.
"Železničná spoločnosť Slovensko sa prihlásila do užšej súťaže a naďalej má záujem zabezpečovať komplexné, kvalitné služby na tejto trati," dodala hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.