Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Súkromné vlaky do Banskej Bystrice začínajú byť neisté

Minister dopravy skúma Počiatkovu súťaž na rýchliky do Bystrice.

Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA/ BRATISLAVA. Rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie a možno aj nižšie ceny. To všetko môžu priniesť nové rýchliky do Banskej Bystrice. Spustenie súkromných vlakov na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou však začína byť neisté.

Ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete totiž súťaž na vlakového dopravcu, ktorú vypísal ešte Brecelyho predchodca Ján Počiatek zo Smeru, aktuálne prehodnocuje. 

Tvrdí, že to   robí s cieľom spresniť a dokončiť prípravu podkladov, ktoré umožnia otvorenie záverečného, teda druhého, kola súťaže. Dopravcovia sa v rámci prvého kola mohli prihlásiť do polovice januára. 

Skryť Vypnúť reklamu

"Chceme tým zachovať celkovú transparentnosť súťaže, ako aj zabezpečiť kvalitné a komplexné služby zo strany dopravcu na tejto trati," dodalo ministerstvo.

Zmeny nepovie

Ministerstvo Romana Brecely nespresnilo, čo konkrétne sa mu v súťažných podmienkach nepáči.

Len skonštatovalo, že vyhodnocuje komplexne celý proces súťaže tak, aby bolo zabezpečené optimálne nastavenie súťažných podmienok a štát, a predovšetkým cestujúci mohli naplno využiť všetky výhody, ktoré takáto súťaž ponúka.

"Vyzerá to, že ministerstvo dopravy nemá úprimný záujem dotiahnuť súťaž do úspešného konca," konštatovala Desana Mertinková zo Železničnej revue.

Poukázala na viaceré nedostatky v súťaži. Vysvetlila, že na začiatku ministerstvo nezverejnilo ani to, odkedy by mal úspešný uchádzač prevádzkovať svoje vlaky. 

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane však od všetkých záujemcov chcelo, aby v priebehu niekoľkých týždňov preukázali, že vlastnia alebo si dokážu zaobstarať požadovanú flotilu vlakov. Dodala, že okrem toho bolo potrebné zložiť finančnú zábezpeku 800-tisíc eur, pričom teraz ide o umorené peniaze.

Dvaja českí dopravcovia - RegioJet a Leo Express - o zámeroch štátu nevedia. Rovnako ani Arriva, ktorá je dcérou nemeckého železničného dopravcu Deutsche Banh.

Prehodnotenie očakávali

Generálny riaditeľ Arriva Slovensko László Ivan však hovorí, že prehodnotenie či doplnenie nastavenia súťaže bol očakávaný krok, nevyhnutný na spresnenie ďalších podmienok súťaže.

V podmienkach súťaže  neboli totiž  podľa neho jednoznačne zadané parametre na vypracovanie kompletnej cenovej ponuky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj doplnil, že ak ministerstvo dopravy dospelo k tomu, že treba upraviť podmienky, tak by to nemalo zabrať viac ako dva týždne. 

"Detailnejšie podmienky mali byť pripravené ešte do volieb a stále v tom nie je žiadny posun. Veríme, že sa ministerstvu podarí postup v realizácii súťaže výrazne zrýchliť," dodal Ondrůj.

Štát súťaž vypísal vlani v novembri, pričo ministerstvo na svoj zámer upozornilo ešte na jeseň v roku 2014. 

Čo konkrétne chce ministerstvo dopĺňať do súťaže, je otázne. Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko z čias vlády Ivety Radičovej Pavel Kravec hovorí, že ak ide o nastavenie súťažných podmienok, tak to zaváňa buď manipuláciou, alebo priznaním si chybného nastavenia súťaže.

Skonštatoval, že ide o ďalšie zdržanie v otváraní trhu a predpokladá, že ide o zámer štátu. Doplnil, že prvé kolo pravdepodobne odhalilo úskalia vyhlásených súťažných podmienok na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, a preto revízia súťažných podmienok dáva šanca na nápravu.

Termín nejasný

Kravec nevylúčil, že zistenia zle nastavených súťažných podmienok môžu byť také závažné, že súťaž môže byť aj zrušená. "Potom to už môže byť iná súťaž, ktorá by mohla zaujať aj iných dopravcov. Takže ju ministerstvo bude musieť zrušiť a vyhlásiť novú," dodáva Mertinková.

Do prvého kola sa prihlásilo celkovo osem dopravcov. Medzi nimi boli nielen súkromníci, ale aj štátni dopravcovia. Išlo nielen o spomínaných českých dopravcov, ale aj o České dráhy, Železničnú spoločnosť Slovensko či OBB spolu so Slovak Lines. 

Generálny riaditeľ Leo Express Peter Köhler hovorí, že ak sa súťaž zruší, spôsobí to firmám značné škody. "Ide o milióny eur, ktoré uchádzačov stoja prípravu takejto súťaže. To môže znamenať, že na ďalšom vyhlásenom tendri sa už nikto nezúčastní," konštatoval Köhler.

Ministerstvo stále nemá ani termín uzavretia súťaže. Hovorí, že termín odkedy bude nový dopravca na linke jazdi,ť bude závisieť od ukončenia celého procesu súťaže, pričom treba ešte počítať aj s tým, že nový dopravca dostane dostatočne dlhý čas na to, aby si zabezpečil personál aj potrebnú techniku.

Nový dopravca by tak mohol reálne začať jazdiť buď na konci roku 2017, alebo začiatkom roka 2018. Bolo by to však za predpokladu, ak by ministerstvo s víťazom podpísalo zmluvu v priebehu nasledujúcich týždňov. 

"Železničná spoločnosť Slovensko sa prihlásila do užšej súťaže a naďalej má záujem zabezpečovať komplexné, kvalitné služby na tejto trati," dodala hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.


 



 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 684
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 394
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 283
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 913
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 762
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 400
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 806
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Archeológ predstaví tajomstvá ukryté v meste pod Urpínom online

Záchranné archeologické výskumy v Banskej Bystrici uskutočnené v posledných piatich rokoch predstaví archeológ Martin Kvietok v Stredoslovenskom múzeu (SSM).

Archeológ Martin Kvietok

Železiarne Podbrezová nebudú zriaďovať samostatné testovacie miesto

Firma má minimálne výpadky zamestnancov v dôsledku ochorenia COVID-19 a zvláda ich riešiť bez väčších problémov.

Verejní zdravotníci sa na plošnom testovaní podieľajú nepriamo

Ich úlohou je posudzovanie priestorov určených na odber, spracovávanie údajov z testovania a kontaktovanie pozitívnych osôb.

Testovanie na nový koronavírus.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?