Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Súkromné vlaky do Banskej Bystrice začínajú byť neisté

Minister dopravy skúma Počiatkovu súťaž na rýchliky do Bystrice.

Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. Či sa súkromných rýchlikov do Bystrice dočkáme, nie je jasné. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA/ BRATISLAVA. Rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie a možno aj nižšie ceny. To všetko môžu priniesť nové rýchliky do Banskej Bystrice. Spustenie súkromných vlakov na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou však začína byť neisté.

Ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete totiž súťaž na vlakového dopravcu, ktorú vypísal ešte Brecelyho predchodca Ján Počiatek zo Smeru, aktuálne prehodnocuje. 

Tvrdí, že to   robí s cieľom spresniť a dokončiť prípravu podkladov, ktoré umožnia otvorenie záverečného, teda druhého, kola súťaže. Dopravcovia sa v rámci prvého kola mohli prihlásiť do polovice januára. 

Skryť Vypnúť reklamu

"Chceme tým zachovať celkovú transparentnosť súťaže, ako aj zabezpečiť kvalitné a komplexné služby zo strany dopravcu na tejto trati," dodalo ministerstvo.

Zmeny nepovie

Ministerstvo Romana Brecely nespresnilo, čo konkrétne sa mu v súťažných podmienkach nepáči.

Len skonštatovalo, že vyhodnocuje komplexne celý proces súťaže tak, aby bolo zabezpečené optimálne nastavenie súťažných podmienok a štát, a predovšetkým cestujúci mohli naplno využiť všetky výhody, ktoré takáto súťaž ponúka.

"Vyzerá to, že ministerstvo dopravy nemá úprimný záujem dotiahnuť súťaž do úspešného konca," konštatovala Desana Mertinková zo Železničnej revue.

Poukázala na viaceré nedostatky v súťaži. Vysvetlila, že na začiatku ministerstvo nezverejnilo ani to, odkedy by mal úspešný uchádzač prevádzkovať svoje vlaky. 

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane však od všetkých záujemcov chcelo, aby v priebehu niekoľkých týždňov preukázali, že vlastnia alebo si dokážu zaobstarať požadovanú flotilu vlakov. Dodala, že okrem toho bolo potrebné zložiť finančnú zábezpeku 800-tisíc eur, pričom teraz ide o umorené peniaze.

Dvaja českí dopravcovia - RegioJet a Leo Express - o zámeroch štátu nevedia. Rovnako ani Arriva, ktorá je dcérou nemeckého železničného dopravcu Deutsche Banh.

Prehodnotenie očakávali

Generálny riaditeľ Arriva Slovensko László Ivan však hovorí, že prehodnotenie či doplnenie nastavenia súťaže bol očakávaný krok, nevyhnutný na spresnenie ďalších podmienok súťaže.

V podmienkach súťaže  neboli totiž  podľa neho jednoznačne zadané parametre na vypracovanie kompletnej cenovej ponuky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj doplnil, že ak ministerstvo dopravy dospelo k tomu, že treba upraviť podmienky, tak by to nemalo zabrať viac ako dva týždne. 

"Detailnejšie podmienky mali byť pripravené ešte do volieb a stále v tom nie je žiadny posun. Veríme, že sa ministerstvu podarí postup v realizácii súťaže výrazne zrýchliť," dodal Ondrůj.

Štát súťaž vypísal vlani v novembri, pričo ministerstvo na svoj zámer upozornilo ešte na jeseň v roku 2014. 

Čo konkrétne chce ministerstvo dopĺňať do súťaže, je otázne. Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko z čias vlády Ivety Radičovej Pavel Kravec hovorí, že ak ide o nastavenie súťažných podmienok, tak to zaváňa buď manipuláciou, alebo priznaním si chybného nastavenia súťaže.

Skonštatoval, že ide o ďalšie zdržanie v otváraní trhu a predpokladá, že ide o zámer štátu. Doplnil, že prvé kolo pravdepodobne odhalilo úskalia vyhlásených súťažných podmienok na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, a preto revízia súťažných podmienok dáva šanca na nápravu.

Termín nejasný

Kravec nevylúčil, že zistenia zle nastavených súťažných podmienok môžu byť také závažné, že súťaž môže byť aj zrušená. "Potom to už môže byť iná súťaž, ktorá by mohla zaujať aj iných dopravcov. Takže ju ministerstvo bude musieť zrušiť a vyhlásiť novú," dodáva Mertinková.

Do prvého kola sa prihlásilo celkovo osem dopravcov. Medzi nimi boli nielen súkromníci, ale aj štátni dopravcovia. Išlo nielen o spomínaných českých dopravcov, ale aj o České dráhy, Železničnú spoločnosť Slovensko či OBB spolu so Slovak Lines. 

Generálny riaditeľ Leo Express Peter Köhler hovorí, že ak sa súťaž zruší, spôsobí to firmám značné škody. "Ide o milióny eur, ktoré uchádzačov stoja prípravu takejto súťaže. To môže znamenať, že na ďalšom vyhlásenom tendri sa už nikto nezúčastní," konštatoval Köhler.

Ministerstvo stále nemá ani termín uzavretia súťaže. Hovorí, že termín odkedy bude nový dopravca na linke jazdi,ť bude závisieť od ukončenia celého procesu súťaže, pričom treba ešte počítať aj s tým, že nový dopravca dostane dostatočne dlhý čas na to, aby si zabezpečil personál aj potrebnú techniku.

Nový dopravca by tak mohol reálne začať jazdiť buď na konci roku 2017, alebo začiatkom roka 2018. Bolo by to však za predpokladu, ak by ministerstvo s víťazom podpísalo zmluvu v priebehu nasledujúcich týždňov. 

"Železničná spoločnosť Slovensko sa prihlásila do užšej súťaže a naďalej má záujem zabezpečovať komplexné, kvalitné služby na tejto trati," dodala hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.


 



 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 187
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 277
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 310
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 244
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 118
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 081
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 349
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 109
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 913
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 807
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Registračný formulár je otvorený aj počas celého dnešného dňa.

1 h

Skríningové testovanie bude v Banskej Bystrici pokračovať zajtra.

13 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

Niektoré obce nášho regiónu testujú na nezvyčajných miestach. Napríklad v horehronskej obci Beňuš sa testuje v dome smútku.

15 h
Testovanie v základnej škole na Radvanskej.

Mesto zverejnilo prvé priebežné čísla zo skríningového testovania.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

19 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

20 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

14 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

13 h

Už ste čítali?