BREZNO. Na území mesta sa nachádza celkovo 22 autobusových zastávok, pričom viac ako polovica je v dezolátnom stave. Časť z nich pred časom zrekonštruovali miestni podnikatelia a sponzori, ostatné čakajú na obnovu dodnes.
Aj miestne časti v centre pozornosti
Bujakovo, Vrchdolinka, Tisovská cesta, Podkoreňová či Rohozná – to sú lokality, v ktorých prístrešky na autobusových zastávkach buď úplne absentujú, alebo nevyzerajú príliš vábne. Vedenie mesta vníma tento stav ako nevyhovujúci a rozhodlo sa preto urobiť zásadnú zmenu.
V budúcoročnom rozpočte vyčlenilo 20 tisíc eur na nákup autobusových prístreškov, ktoré plánuje umiestniť práve v tých častiach, kde je situácia najkritickejšia. „Aj na základe stretnutí s občanmi sme vyhodnotili tento krok ako nevyhnutný a to nielen z funkčného či estetického hľadiska, ale predovšetkým z hľadiska bezpečnosti,“ uviedol primátor Tomáš Abel. V priebehu budúceho roka by tak na autobusových zastávkach v meste malo pribudnúť šesť nových prístreškov.
Kombinácia dreva a skla
Podľa slov hlavnej architektky mesta Barbory Halásovej budú mať všetky zastávky v miestnych častiach Brezna jednotný charakter. „Nové autobusové prístrešky by mali byť prekryté bezpečnostným sklom s bočnými stenami z kaleného skla a drevenou zadnou stenou s integrovanou lavičkou,“ vysvetľuje s tým, že do každej miestnej časti sa budú snažiť situovať minimálne jeden takýto objekt.
Mesto oslovilo aj tunajšie hypermarkety, pri ktorých sa nachádzajú pomerne frekventované zastávky hromadnej dopravy, no ani jeden z nich doteraz neprejavil záujem podieľať sa na spolufinancovaní pri ich rekonštrukcii. S novými presklenými zastávkami však mesto časom počíta aj v širšom centre Brezna.
Autobusy chcú vrátiť na námestie
V súčasnosti magistrát čaká na stanovisko Slovenskej správy ciest, ktorú požiadal o vyjadrenie k jeho zámeru vybudovať priamo na námestí dve autobusové zastávky. „Chceli sme vyhovieť nielen požiadavke mnohých občanov, ale zároveň prinavrátiť život späť na námestie,“ povedala Halásová.
Celý projekt nadväzuje na ďalšiu etapu výstavby obchvatu, keďže cesta prvej triedy I/66 sa po jeho dokončení stane miestnou komunikáciou, ktorej správcom bude mesto. Predbežné schválenie zámeru závisí od vyhodnotenia intenzity a vyťaženosti autobusových spojov zo strany SSC, ako aj od stanoviska Okresného dopravného inšpektorátu v Brezne. „Na budúci rok by sme chceli celý projekt pripraviť, vrátane povoľovacích procesov, nacenenia a ak na to budú financie, v roku 2018 by sme ho mohli zrealizovať,“ uzavrela Barbora Halásová.