Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet od februára nebude jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Tibor Somogyi)

PRAHA, BRATISLAVA. Žlté expresy Radima Jančuru nebudú od začiatku februára jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami. Súkromný dopravca RegioJet svoje rozhodnutie oznámil nečakane (v utorok 3. januára).

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. 1. 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

Prečítajte si tiež: RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov Čítajte 

Dôvod? Štátne IC vlaky

Za rozhodnutím majiteľa žltých expresov odísť z hlavnej trate je podľa RegioJetu opätovné zavedenie štátnych IC vlakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie začali na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť od polovice decembra. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich zaviedla po tom, čo sa vo firme zmenilo vedenie a svojich nominantov navrhla koaličná SNS.

Anketa:
Mal by RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami ostať?
Áno
2377
Nie
402
Hlasovalo: 2779
Hlasovanie otvorené:
od: 03.01.2017 12:18

Šéf národniarov Andrej Danko pretlačil do programového vyhlásenia vlády prehodnotenie štátnych IC vlakov. IC vlaky prestali premávať vlani v januári, keď ich bývalé vedenie ZSSK stoplo po 22 rokoch fungovania. Dôvodom bolo, že ich nevedelo dostať do zisku. Za rok 2015 vlaky podľa zdroja SME skončili v strate asi 1,3 milióna eur.

Oficiálnu stratu však štátny dopravca nikdy neprezradil. Odvolával sa na obchodné tajomstvo. IC vlaky boli od roku 2012, keď ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Svoj prvý rok skončili v mínuse približne 3,3 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dvadsať rokov prevádzkovala Železničná spoločnosť Slovensko svoje IC vlaky s vysokou stratou, hoci mala na trhu monopol. Cestovné bolo vyššie a neexistovalo bezplatné cestovné v rýchlikoch,“ vraví Jančura.

Ani teraz, keď cestujúcich z komerčných vlakov vyhnali rýchliky zadarmo, nie je možné podľa neho predpokladať, že sa nové IC vlaky dostanú do zisku.

„Keby Andrej Danko nepresadil vlaky IC ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku," doplnil Jančura.

RegioJet v roku 2015, keď ešte jazdili štátne IC vlaky a prvý rok fungovalo cestovanie zadarmo, skončil v strate približne 5,5 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Chce byť lepší ako konkurencia, ale nevie, aké služby zákazníkom poskytuje Čítajte 

Už raz chcel odísť

Žlté expresy Radima Jančuru už raz svoj odchod ohlásili. Vtedy však štát ustúpil, keď rozhodol o spomínanom zrušení štátnych IC vlakov. RegioJet ostal a pred rokom v januári dokonca navýšil počet vozňov v súpravách. Z pôvodných šiestich vozňov začal chodiť s desiatimi.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet vozňov Jančura okresal, keď štát oznámil znovuzavedenie IC vlakov. Ich návrat ho pripravil o zákazníkov v najdôležitejších staniciach ako Bratislava, Košice, Trnava, Poprad či Kysak. To sú práve zastávky, kde štátne IC vlaky zastavujú.

„Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše RegioJet v tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: Cestovanie za 9 eur končí, RegioJet zvyšuje ceny najlacnejších lístkov Čítajte 

Ostane?

Napriek ohlásenému odchodu RegioJet hovorí, za akých okolností by mohol na linke medzi Bratislavou a Košicami ostať. Situáciu by mohla podľa Jančuru vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.

V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC Železničnej spoločnosti.

Štát by tak vďaka tomu podľa RegioJetu ušetril až polovicu nákladov, ktoré aktuálne prepláca za cestovné zadarmo. Študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu.

Koaličná SNS rozhodnutie RegioJetu nekomentovala. Či štát pristúpi na podmienku RegioJetu, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo dopravy je pripravené na prípadné rokovanie, keďže podľa neho je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. O konkrétnych riešeniach však nehovorí.

„Je to tlačenie a vydieranie štátu. To je štýl podnikania pána Jančuru. Z nášho pohľadu bude veľmi dôležité sledovať, či sa nebude situácia opakovať," vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečítajte si tiež: RegioJet na top trati zvýši ceny, priznal Jančura Čítajte 

Štátny monopol

Ak RegioJet definitívne odíde z hlavnej trate, nastane štátny monopol. Ten bol aj počas rokov 2012 až 2014, keď štátne IC vlaky jazdili bez dotácií. Svoj hviezdny rok zažili v roku 2013, keď prepravili 690-tisíc cestujúcich. Cena lístka bola vtedy od 20 do 24 eur.

Štátny dopravca teraz verí, že vlaky dostane do zisku, a to vďaka rýchlosti a menšiemu počtu zastávok. Utrpieť však môže aj kvalita cestovania.

Ide napríklad o diskrétnu kontrolu cestovných dokladov cez mobilnú aplikáciu predaja cestovných lístkov, ktoré sú zároveň aj miestenkami či grátis čajmi a minerálkami, vraví bývalý šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Tá je pripravená na kroky RegioJetu reagovať. Plánuje pripraviť koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. Bude o tom informovať v najbližších dňoch či týždňoch.

„Mnohí by tiež radi počuli, aké konzekvencie vyvodí rezort dopravy aj ZSSK, ak sa im nepodarí dostať obnovené štátne IC vlaky do čiernych čísel. V normálnej firme by totiž za takýto stratový projekt padali hlavy. Manažment ZSSK však nepríde ani o prémie, veď plní politickú objednávku," dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  4. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  5. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  6. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  7. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  8. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  2. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  6. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  7. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  8. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 841
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 566
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 449
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 497
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 878
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 976
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 652
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 965
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 338

Blogy SME

  1. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  2. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  3. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  5. Jan Pražák: Proboha, ty bereš viagru?
  6. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  7. Martin Pilnik: Najhorší sú tí, čo nevediac čo s načatým večerom, idú vyrábať protipandemické opatrenia, aby zachránili svet
  8. Martin Greguš: Mzdy učiteľov v roku 2022. Prečo chcú štrajkovať???
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 6 058
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 355
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 111
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 082
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 735
  6. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 480
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 439
  8. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 038
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Slovenskí poľnohospodári a potravinári venujú počas mikulášskeho týždňa mikulášske balíčky pre kľúčových ľudí krajiny – pre lekárov, sestry a pre ďalších zdravotníckych pracovníkov. Aj takýmto spôsobom sa im chcú úprimne poďakovať za to, že nás liečia, zachraňujú naše životy a snažia sa s vypätím posledných síl v mimoriadne kritickej situácii zabezpečovať zdravotnú starostlivosť v nemocniciach. Súčasťou projektu je aj výzva pre výrobcov potravín na darovanie krvi.


2 h

Tipy na vianočné darčeky na poslednú chvíľu pre celú rodinu


12 h

Práve v dobe, keď trávime doma viac času než obvykle, sú spoločenské hry jednou zo skvelých možností, ako sa zabaviť.


20 h

Súťaž trvá do 20.12., tak neváhajte a zapojte sa.


6. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V nemocnici končia pre covid aj deti.


8. dec

Mladého muža pritlačil pracovný stroj, zraneniam podľahol.


7. dec

Stredisko chce zvýhodniť návštevníkov, ktorí využijú bezplatnú hromadnú dopravu.


8. dec

V okresoch Liptovský Mikuláš a Ružomberok má posilňujúcu tretiu dávku vakcíny takmer deväťtisíc ľudí nad 60 rokov.


8. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  2. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  3. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  5. Jan Pražák: Proboha, ty bereš viagru?
  6. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  7. Martin Pilnik: Najhorší sú tí, čo nevediac čo s načatým večerom, idú vyrábať protipandemické opatrenia, aby zachránili svet
  8. Martin Greguš: Mzdy učiteľov v roku 2022. Prečo chcú štrajkovať???
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 6 058
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 355
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 111
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 082
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 735
  6. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 480
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 439
  8. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 038
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu