Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet od februára nebude jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

PRAHA, BRATISLAVA. Žlté expresy Radima Jančuru nebudú od začiatku februára jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami. Súkromný dopravca RegioJet svoje rozhodnutie oznámil nečakane (v utorok 3. januára).

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. 1. 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Dôvod? Štátne IC vlaky

Za rozhodnutím majiteľa žltých expresov odísť z hlavnej trate je podľa RegioJetu opätovné zavedenie štátnych IC vlakov.

Tie začali na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť od polovice decembra. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich zaviedla po tom, čo sa vo firme zmenilo vedenie a svojich nominantov navrhla koaličná SNS.

Anketa:
Mal by RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami ostať?
Áno
2377
Nie
400
Hlasovalo: 2777
Hlasovanie otvorené:
od: 03.01.2017 12:18

Šéf národniarov Andrej Danko pretlačil do programového vyhlásenia vlády prehodnotenie štátnych IC vlakov. IC vlaky prestali premávať vlani v januári, keď ich bývalé vedenie ZSSK stoplo po 22 rokoch fungovania. Dôvodom bolo, že ich nevedelo dostať do zisku. Za rok 2015 vlaky podľa zdroja SME skončili v strate asi 1,3 milióna eur.

Oficiálnu stratu však štátny dopravca nikdy neprezradil. Odvolával sa na obchodné tajomstvo. IC vlaky boli od roku 2012, keď ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Svoj prvý rok skončili v mínuse približne 3,3 milióna eur.

„Dvadsať rokov prevádzkovala Železničná spoločnosť Slovensko svoje IC vlaky s vysokou stratou, hoci mala na trhu monopol. Cestovné bolo vyššie a neexistovalo bezplatné cestovné v rýchlikoch,“ vraví Jančura.

Ani teraz, keď cestujúcich z komerčných vlakov vyhnali rýchliky zadarmo, nie je možné podľa neho predpokladať, že sa nové IC vlaky dostanú do zisku.

„Keby Andrej Danko nepresadil vlaky IC ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku," doplnil Jančura.

RegioJet v roku 2015, keď ešte jazdili štátne IC vlaky a prvý rok fungovalo cestovanie zadarmo, skončil v strate približne 5,5 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Chce byť lepší ako konkurencia, ale nevie, aké služby zákazníkom poskytuje

Už raz chcel odísť

Žlté expresy Radima Jančuru už raz svoj odchod ohlásili. Vtedy však štát ustúpil, keď rozhodol o spomínanom zrušení štátnych IC vlakov. RegioJet ostal a pred rokom v januári dokonca navýšil počet vozňov v súpravách. Z pôvodných šiestich vozňov začal chodiť s desiatimi.

Počet vozňov Jančura okresal, keď štát oznámil znovuzavedenie IC vlakov. Ich návrat ho pripravil o zákazníkov v najdôležitejších staniciach ako Bratislava, Košice, Trnava, Poprad či Kysak. To sú práve zastávky, kde štátne IC vlaky zastavujú.

„Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše RegioJet v tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Cestovanie za 9 eur končí, RegioJet zvyšuje ceny najlacnejších lístkov

Ostane?

Napriek ohlásenému odchodu RegioJet hovorí, za akých okolností by mohol na linke medzi Bratislavou a Košicami ostať. Situáciu by mohla podľa Jančuru vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.

V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC Železničnej spoločnosti.

Štát by tak vďaka tomu podľa RegioJetu ušetril až polovicu nákladov, ktoré aktuálne prepláca za cestovné zadarmo. Študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu.

Koaličná SNS rozhodnutie RegioJetu nekomentovala. Či štát pristúpi na podmienku RegioJetu, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo dopravy je pripravené na prípadné rokovanie, keďže podľa neho je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. O konkrétnych riešeniach však nehovorí.

„Je to tlačenie a vydieranie štátu. To je štýl podnikania pána Jančuru. Z nášho pohľadu bude veľmi dôležité sledovať, či sa nebude situácia opakovať," vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet na top trati zvýši ceny, priznal Jančura

Štátny monopol

Ak RegioJet definitívne odíde z hlavnej trate, nastane štátny monopol. Ten bol aj počas rokov 2012 až 2014, keď štátne IC vlaky jazdili bez dotácií. Svoj hviezdny rok zažili v roku 2013, keď prepravili 690-tisíc cestujúcich. Cena lístka bola vtedy od 20 do 24 eur.

Štátny dopravca teraz verí, že vlaky dostane do zisku, a to vďaka rýchlosti a menšiemu počtu zastávok. Utrpieť však môže aj kvalita cestovania.

Ide napríklad o diskrétnu kontrolu cestovných dokladov cez mobilnú aplikáciu predaja cestovných lístkov, ktoré sú zároveň aj miestenkami či grátis čajmi a minerálkami, vraví bývalý šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Tá je pripravená na kroky RegioJetu reagovať. Plánuje pripraviť koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. Bude o tom informovať v najbližších dňoch či týždňoch.

„Mnohí by tiež radi počuli, aké konzekvencie vyvodí rezort dopravy aj ZSSK, ak sa im nepodarí dostať obnovené štátne IC vlaky do čiernych čísel. V normálnej firme by totiž za takýto stratový projekt padali hlavy. Manažment ZSSK však nepríde ani o prémie, veď plní politickú objednávku," dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Ďalšie články z témy Vlaky

Spravodajstvo

 


  1. Najznámejšia horehronská vražda sa vracia na začiatok Foto 761
  2. Čo s načatým víkendom? Tu sú naše tipy 317
  3. Gymnázium Tajovského spáchalo kontrabetonáž Foto 252
  4. Na priechode zrazil chodkyňu, pomoc jej neposkytol Foto 210
  5. Ranná nehoda na frekventovanej križovatke skončila zranením spolujazdkyne Foto 167
  6. V projekte Party v 21. storočí očarila aj krása party z obce Poniky Foto 139
  7. Cyklotrasu do Podlavíc by mali začať stavať v Bystrici už na jar 121
  8. Talent z Banskej Bystrice vyniká športovou všestrannosťou 116
  9. Selce úspešne kriesia šport, ktorý je pre obec typický 72
  10. Na Najvyšší súd ide stará kauza vraždy podnikateľa Kubašiaka z Polomky 60

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Najznámejšia horehronská vražda sa vracia na začiatok

Najvyšší súd zrušil rozsudky v kauze vraždy Jána Kubašiaka v Polomke.

Čo s načatým víkendom? Tu sú naše tipy

Hutnícka zabíjačka v Ponickej Hute,Katarínske dni a Katarínsky jarmok na Horehroní a kopec dobrých hudobných a spoločenských akcií. Víkend už bude voňať zimnými dobrotami.

Gymnázium Tajovského spáchalo kontrabetonáž

Nevzhľadné nádvorie školy urobili zelenším a príjemnejším miestom. Nový priestor chcú využiť na relax aj exteriérové vyučovanie.

Na priechode zrazil chodkyňu, pomoc jej neposkytol

K zrazeniu chodkyne prišlo včera na Sládkovičovej ulici, polícia hľadá svedkov.

Ranná nehoda na frekventovanej križovatke skončila zranením spolujazdkyne

V ranných hodinách sa v Banskej Bystrici zrazili dve autá, príčinou bolo nesprávne odbočovanie.

Blízke regióny

Vo Zvolene je podľa Kotlebu zvýšený pohyb imigrantov

Na Facebooku sa šíri manipulatívne video, ľudia mu veria. Má viac ako tisíc lajkov.

Dopravu na štátnej ceste zablokujú naraz v deviatich mestách a obciach

Blokády priechodov pre chodcov budú trvať polhodinu.

Vodič chcel uniknúť policajnej hliadke. Havaroval

Z cesty vyletel na železničnú trať.

Po nevydarenom úteku pred políciou oddychuje v cele (+ FOTO)

Tuhárčanovi nevadilo, že nemá vodičák.

Nemocnica Zvolen sa dočkala, po troch rokoch jej župa upravila nájomné

Nemocnica plánuje investície za 610-tisíc eur, umožní jej to dodatok nájomnej zmluvy.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Chaos a ticho. Uniknutý dokument o brexite zahanbil Britov

Uniknutý írsky dokument popisuje, aké zdĺhavé a neproduktívne sú rokovania o brexite.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Kam vyraziť