BANSKÁ BYSTRICA. Medzi nové služby, ktoré poskytuje Štátna vedecká knižnica (ŠVK) v Banskej Bystrici, patrí služba poskytovania rešerší, o ktorú môže požiadať záujemca elektronicky priamo z domu. „Novinkou je aj služba Live Chat a ďalšie progresívne knižničné činnosti, o ktorých sa môže každý dozvedieť na Verejnom odpočte tejto inštitúcie v pondelok 10. apríla o 10:00 v Malej sále ŠVK,“ doplnila pre agentúru SITA manažérka kultúry ŠVK Ľubica Laššáková.
Odborní zamestnanci tejto kultúrnej inštitúcie v priamej zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry SR sa zamerajú na novinky, ktoré v minulom roku ponúkli ako prví a zatiaľ jediní na Slovensku. Hovoriť sa však bude aj o takmer milióne zväzkov publikácií a tlačí, viac ako 500 uskutočnených podujatí a takmer 150-tisíc návštevníkoch v roku 2016. Aj tieto fakty budú okrem nakladania s verejnými financiami spomenuté na odpočte plnenia úloh za predchádzajúci rok v ŠVK.
Prezenčné knižnično-informačné služby poskytuje knižnica prostredníctvom siete 15 špecializovaných študovní a jazykových centier, ako aj Čítacieho a internetového pracoviska pre nevidiacich. V rámci podujatí organizuje exkurzie, kurzy informačnej výchovy, tréningy pamäte, odborné semináre a vedecké konferencie, prezentácie autorov, kníh a vydavateľstiev, výstavy, koncerty, prednášky, tematické hodiny pre školy, špecializované podujatia pre znevýhodnené skupiny občanov a iné aktivity.
História Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici začala v roku 1926 založením Mestskej verejnej knižnice v Banskej Bystrici. Na Krajskú ľudovú knižnicu sa zmenila v roku 1951 a štatút vedeckej knižnice získala v roku 1969, kedy prešla pod priame riadenie ministerstva kultúry. V súčasnosti pôsobí ako jediná univerzálna vedecká knižnica v regióne stredného Slovenska.