Čiernohronská železnica a Lesnícky skanzen otvárajú novú sezónu

Slávnostné otvorenie bude sprevádzať sprístupnenie novej stanice Vydrovo – Korytárske, ukážky prepravy dreva lesnou železnicou, stretnutie automobilových veteránov a ďalšie atraktívne podujatia.

(Zdroj: travelguide.sk)

BANSKÁ BYSTRICA. Nové štvrťstoročie svojho fungovania otvára v týchto dňoch Čiernohronská železnica (ČHZ) v Čiernom Balogu. Program 26. turistickej sezóny začína už dnes podujatím Spomienky na minulosť – prečo bola nielen lesná železnica taká romantická. „V rámci dnešného dňa zažijú návštevníci historické parné vláčiky, ukážky prepravy dreva lesnou železnicou, výstavu fotografií, stretnutie automobilových veteránov, parný valec, historické traktory a vystúpenie Country skupiny Petronella z Bratislavy a zoskupenia Vodopád z Brezna,“ spresnil program pre agentúru SITA riaditeľ ČHZ Aleš Bílek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kavalkáda už zajtra

V nedeľu 30. apríla sa pod názvom Súčasnosť a budúcnosť - turistická atrakcia a ... uskutočnia ukážky súčasného vozidlového parku – kavalkáda. Počas dňa bude podľa slov riaditeľa otvorená nová stanica Vydrovo – Korytárske a budú predstavené projekty Revitalizácie Hrončianskej doliny a Ekologizácie dopravy Čiernohronského mikroregiónu a možnosti ďalšieho využitia ČHŽ.

Hlavná slávnosť otvorenia 26. sezóny ČHZ a 15. sezóny Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline pripadla na pondelok 1. mája. V tento deň bude vypravený mimoriadny vlak KHT Zvolen František Giertli zo Zvolena do Hronca a späť.

Čiernohronská železnica sa v tomto roku podľa jej riaditeľa môže pochváliť vynovenou expozíciou lesných železníc v Lesníckom skanzene v odbočke Korytárske, kde okrem opraveného mostu, koľají a nakladacej rampy pribudnú dva historické plošinové vozne na prepravu metrovice z roku 1939 a predovšetkým ikonická parná lokomotíva Kolbenka z roku 1948. „Je to jedna z poslednej vyrobenej série desiatich lokomotív, ktoré po druhej svetovej vojne odviezli na všetkých slovenských lesných železniciach rozhodujúci podiel dreva,“ povedal Bílek. Celkový počet prevádzkovaných parných lokomotív tak dosiahne päť kusov všetkých hlavných typov. „Tým sa ČHŽ stáva definitívne najväčším železničným parným rajom na Slovensku,“ dodal riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Do letnej sezóny vkročí aj skanzen

Otvorenie sezóny v Lesníckom skanzene, ktoré je zároveň oficiálnym ukončením celoslovenských Lesníckych dní, spestrí kultúrny program folklórnych súborov Kornička a Malá Kýčera a dychovej hudby Železiarní Podbrezová. „Medzi novinkami v skanzene pribudne okrem prvého štiepkovača používaného v lesníctve Trelan DL 180, aj historický traktor Zetor 50 Super, informačné panely a tiež ukážky splavovania dreva. Pre deti bude v budove horárne pripravená moderne vybavená učebňa o lese,“ uviedol vedúci Lesníckeho skanzenu Michal Kofira.

História Čiernohronskej železnice začala v roku 1908, keď sa budoval prvý úseku trate z Hronca na Čierny Balog s tradičným úzkym rozchodom 760 mm. Pravidelná prevádzka na tejto trati začala už o rok neskôr 8. januára 1909. Ďalšie vetvy ČHŽ sa stavali postupne a viedli do väčšiny dolín povodia Čierneho Hrona, pričom ich celková dĺžka dosiahla 132 km.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzku poslednej lesnej železnice na Slovensku definitívne zastavili v roku 1982. Hneď v lete roku 1983 vznikla tradícia bezplatných pracovných táborov a brigád Stromu života a zvyšných 17 km tratí vrátane budov a vybratého vozňového parku sa poradilo zapísať do zoznamu kultúrnych pamiatok. Slávnostným dňom obnovenia prevádzky ČHŽ po štvorkilometrovej opravenej trati do Vydrovskej doliny sa stal 1. máj 1992. Postupne sprevádzkovali aj ďalšie trate a vo Vydrovskej doline opravili trať vedúcu Lesníckym skanzenom po stanicu Korytárske a v súčasnosti pokračujú s obnovou trate až po Obrubovanskú k navrhovanej Európskej lesníckej škole. Systémové financovanie prevádzky ČHŽ nie je dodnes vyriešené, a preto táto jedinečná technická pamiatka je finančne aj prevádzkovo odkázaná iba na pomoc dobrovoľníkov, podporovateľov a sponzorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 236
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 926
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 616
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 748
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 261
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu