BANSKÁ BYSTRICA. Hodinku po poludní ožilo centrum Banskej Bystrice Dňami mesta, ktoré tento rok otvárajú Kultúrne leto. Na Námestie SNP zavítala história a dobrá nálada.
Ožil napríklad skutočný príbeh stroskotanej lode Bom Jesus, ktorá viezla medené ingoty z preslávenej fuggerovskej spoločnosti. Návštevníci si počas oboch dní tiež môžu pozrieť, ako fungovala takzvaná Slovenská pec, pozrieť si prácu kováčov, pílenie a tesanie banských trámov, prácu v hámri, tradičnú výrobu povrazov, či ochutnať farmárske výrobky.
Povrazy vyrába starým spôsobom
Ján Svatík z Hradišťa pod Vrátnom prišiel predstaviť tradičné pletenie povrazov. Jeho rodina sa venuje ich výrobe od roku 1880 a nástroje, na ktorých povrazy pletie, sú tiež pôvodné.
„Tieto povrazy bolo veľmi kvalitné a využívali ich všade tam, kde potrebovali zaručiť pevnosť. Teda napríklad aj v baniach,“ hovorí. V minulosti sa vyrábali z konope, no dnes je to nedostatkový tovar a tak používa pri ich výrobe jutu. Našťastie, tento materiál je podľa neho porovnateľný.
Tradičné pílenie trámov zas predviedli Július Lišaník z Lazov pod Makytou a Ivan Farárik z Banskej Bystrice. „Ručné pílenie trámov sa týmto spôsobom robilo na prelome 18. a 19. storočia a išlo o veľmi kvalitnú a precíznu prácu,“ hovorí Július Lišaník.
Priamo na námestí môžu ľudia vidieť aj to, ako fungovala tradičná Slovenská pec. Používala sa od začiatku 16. storočia do polovice 19. storočia a predstavovala akýsi medzistupeň medzi šachtovou a vysokou pecou. Bola síce menej účinná ako vysoká pec, no súčasne bola menej technologicky náročná.
Neuveriteľný príbeh potopenej lode
Počas príbehu Cesty medi ožíva aj takmer neuveriteľný príbeh portugalskej lode Bom Jesus. Tá viezla v roku 1533 zlato, slonovinu a meď na pobrežie Indie. Kvôli nepriaznivým poveternostným podmienkam sa však výrazne odklonila od kurzu a dostala sa k pobrežiu Afriky. Chcela oboplávať južný cíp Afriky, no stroskotala.
O tajomstve lode by sa zrejme nikdy nikto nedozvedel, nebyť objavu na južnom brehu Namíbie. V roku 2008 objavili v piesku medený ingot so signatúrou Antona Fuggera - typickým trojzubcom, čím sa otvorila cesta k jednému z najvýznamnejších objavov – vďaka ingotu sa napokon podarilo nájsť vrak lode po 500 rokoch od jej potopenia.
Zaujímavé programy Dní mesta pokračujú dnes a zajtra, pod článkom nájdete podrobný program.
