Kaplnku ochránilo pred zatekaním aj lístie z Urpína. Súčasne však ničilo krov

Z vnútornej časti strechy  barokovej kaplnky sv. Jána Nepomuckého museli odstrániť približne metrový nános lístia, ktoré sem navialo za dlhé roky z Urpína. Bol to však zároveň výborný izolant, ktorý zabránil zatekaniu do interiéru pamiatky, ale zničil aj krov.

Práce sa vykonávajú v špeciálnom režime, keďže v blízkosti je železničná trať. Práce sa vykonávajú v špeciálnom režime, keďže v blízkosti je železničná trať. (Zdroj: Michal Hrčka)

BANSKÁ BYSTRICA. Desaťročia stála kaplnka nepovšimnutá a napriek svojej vysokej historickej hodnote chátrala, teraz sa nám doslova mení pred očami. Práce na obnove strechy barokovej kaplnky sv. Jána Nepomuckého pri Malej stanici pokračujú v týchto dňoch naplno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Michal Hrčka z firmy Obnova.eu, ktorá práce na záchrane kaplnky realizuje, predpokladá ukončenie prác na obnove krovov v jesenných mesiacoch.

„V predchádzajúcej fáze obnovy sa nám podarilo dokončiť projektovú dokumentáciu, reštaurátorský výskum a teraz naplno pracujeme na obnove strechy,“ dodal s tým, že keď bude stavba pod strechou, interiér so vzácnymi maľbami bude dobre chránený pred zatekaním a deštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky zachované časti krovu ponechali

Počas tesárskych prác na krove museli odstrániť aj viac ako metrový nános listov a ďalších nečistôt, ktoré sa sem dlhé roky dostávali cez poškodenú strechu z blízkeho Urpína. Podľa Michala Hrčku takto príroda síce zaujímavým spôsobom ochránila maľby kaplnky, keďže nánosy listov vytvorili akýsi izolant, zároveň však zadržiavali vlhkosť, čo takmer spôsobilo zánik barokového krovu.

„Krov sme demontovali, originálne a zachované časti sme ponechali, tie poškodené sme doplnili a vložili späť,“ hovorí o prvej fáze záchrany kaplnky, ktorá je zameraná na tesársku pamiatkovú obnovu. V súčasnosti už majú konštrukciu zastabilizovanú a po doplnení šindľov sa práce na streche dostanú do finále.

Pracujú v špeciálnom režime

Michal Hrčka hovorí, že priebeh prác im časovo oddialila nielen skutočnosť, že ide o pôvodný barokový krov, kde sú zásady ochrany veľmi prísne a preto museli robiť kvôli novým nálezom aj zmeny v projektovej dokumentácii. Navyše pracujú v tesnej blízkosti železničnej trate, čo si vyžaduje špeciálny režim. „Naši pracovníci museli prejsť bezpečnostným školením, Železnice nám však v tomto smere vychádzali maximálne v ústrety,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Kaplnka mala neľahký osud

Kaplnku postavili v roku 1766 a bola v minulosti aj známym pútnickým miestom. Stavbu v neskoršom období niekoľkokrát laicky opravili

Najvýraznejší zásahom bolo zakopanie do výšky dvoch metrov, čo nielen zmenilo jej proporciu a estetické kvality, ale vážne zhoršilo technický stav. Dodnes si napriek poškodeniu zachovala vysokú mieru autenticity.

Centrálny pôdorys kaplnky je zaklenutý kupolou na vrchu s barokovou vežičkou, v kaplnke je umiestnený oltár sv. Jána Nepomuckého. Klenba a steny interiéru sú bohato zdobené iluzívnou barokovou výmaľbou od Antona Schmidta, ktorého maľby sú tiež vyobrazené na klenbe interiéru farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v Banskej Bystrici.
Vlastníkom pamiatky je farnosť Katedrála sv. Františka Xaverského, ktorej sa na záchranu pamiatky podarilo v posledných rokoch urobiť výrazný krok aj vďaka verejnej zbierke, ktorú dokonca predlžovali. Súčasne chcú na komplexnú záchranu pamiatky, ktorá bude zahrňovať aj reštaurovanie interiéru, využiť aj ďalšie zdroje financovania, napríklad grantový systém Obnov si svoj dom.

SkryťVypnúť reklamu

V rokoch socializmu bola pamiatka na okraji záujmu, na jej stave sa podpísali zlé technické riešenia z minulosti. Kaplnka sa nachádza takmer dva metre pod úrovňou nástupišťa, čo sa podpísalo na zatekaní a vlhnutí múrov. Tento stav spôsobilo ešte v 50. rokoch 20. storočia presúvanie koryta Hrona, ale aj úprava trate a železničnej stanice.

Od roku 1989 je národnou kultúrnou pamiatkou.




SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 445
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 051
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 033
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 786
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 764
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 408
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 317
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 498
  1. Tomáš Kuvik: Najväčší Slovák v nás
  2. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  3. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  4. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  5. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  6. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou
  7. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  8. Jaroslav Liptak: Fico a politika na štyri svetové strany…
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 863
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 8 568
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 388
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 961
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 501
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 749
  7. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 3 889
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília? 3 694
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Joao Miranda (vľavo).

Predstavili novú tvár.


TASR

Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


V sedle Chlipavica pristál záchranársky vrtuľník.

Zasahovali posádky z viacerých stredísk.


Na mieste dopravnej nehody dvoch motorkárov vo Vydrove.

Skončili mimo cesty.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu