BANSKÁ BYSTRICA. Najväčšie a z hľadiska parkovania najskúšanejšie banskobystrické sídlisko Sásová ma oddnes k dispozícii nové parkovisko, vojde sa naň 116 áut. Za sedem týždňov ho postavili na exponovanej Rudohorskej ulici.
Primátor mesta Ján Nosko hovorí, že bude verejné, bezplatné a bez možnosti rezervácií. „Určite zmierni neúnosnú situáciu, ktorá je na sídlisku Sásová,“ dodáva.
Investícia po verejnom obstarávaní predstavuje sumu 300-tisíc eur s DPH, z toho 100-tisíc eur je vládna dotácia, ktorú Banská Bystrica získala ešte v roku 2015.
Ďalšie projekty
Na mieste dnešného parkoviska bolo trávnaté miesto, ustúpilo mu aj niekoľko stromov. „Vyrúbať sme museli 11 stromov, zasadili sme však 34 nových a tiež 240 kríkov. Je tu dažďová kanalizácia aj osvetlenie. Splnili sme všetky požiadavky, ktoré sa na takéto parkovisko kladú,“ podotýka Nosko.
Parkovisko je podľa neho akýmsi začiatkom parkovacej politiky v meste. „Máme ďalšie zámery. V Sásovej pripravujeme projekt na Tatranskej ulici, kde sme odkúpili kotolňu a chceme tam vybudovať hromadnú garáž. Ďalších 156 miest pripravujeme na Tulskej ulici, 46 na Povstaleckej a odkupujeme kotolňu na parkovací dom aj na Kalinčiakovej ulici,“ vyratúva.
Akú kapacitu budú mať parkovacie domy, dnes povedať nevie. „Projektová dokumentácia ukáže, koľko áut v nich umiestnime.“

Parkovacie deficity a kompromisy
V celej Banskej Bystrici chýba približne 10-tisíc parkovacích miest, z toho viac ako 3-tisíc iba v Sásovej.
„Musíme hľadať plochy, ktoré sú vhodné na ich premenu na parkovisko,“ hovorí Nosko.
„Mali sme stretnutia s obyvateľmi každej mestskej časti. Ak boli názory ľudí relevantné a zapadali do konceptu územného plánu, ich požiadavkám sme vyhoveli. Návrhy zo strany mesta, ktoré neboli pre obyvateľov prijateľné, sme z nášho plánu budovania parkovísk v meste vylúčili,“ vysvetľuje.
Parkovali, kde sa dalo
„Určite budem nové parkovisko využívať, keď sme prídem do obchodu,“ hovorí Bohuš Weissabel. Zároveň dodáva, že by také parkovisko uvítali aj na Tatranskej ulici, kde býva. „Vzdušnou čiarou je to možno 200 metrov, autom skoro kilometer,“ ozrejmuje.
„Je tam veľmi málo miest na parkovanie, autá stoja na trávnikoch, už by tam mohlo mesto niečo urobiť. Vedľa obchodu je veľký priestor, argumentujú, že je to trávnik, no tráva tam nerastie už päť rokov,“ komentuje.
„Je to super, takto by to malo vyzerať,“ hovorí Miroslav Toman z Beskydskej ulice, ktorý tiež často parkuje na Rudohorskej, kde je sieť obchodov. „Naše dolné sídlisko má trochu iné parametre, tu na Rudohorskej býva predsa len viac ľudí. Sídlisko sa stavalo ešte za socializmu a peniaze, ktoré mali ísť na garáže, sa presúvali na niečo iné, takže je tu deficit parkovacích miest a navyše nastal výrazný rozmach dopravy. Kvitujem to,“ dopĺňa.
„Som maximálne spokojný,“ komentuje Jozef Blaško z Javorníckej ulice. Parkovisko má pod oknami bytu. „Bol som v petičnom výbore, žiadali sme, aby posunuli hranicu parkoviska ďalej od našej bytovky a aby nám tu nechali aj nejakú zeleň. Vyhoveli nám vo všetkom a urobili to vynikajúco,“ hovorí.
Predtým tu podľa neho neboli žiadne parkovacie miesta. „Posledných 30 rokov sme parkovali, kde sa dalo. Keď som prišiel po štvrtej popoludní, pri bytovke už nebolo kde, a tak sme parkovali popri ceste, hocijako,“ priznáva.