BANSKÁ BYSTRICA. V poradí už ôsmy festivalový koncert aktuálneho ročníka medzinárodného organového festivalu VIVAT VOX ORGANI 2017 v meste pod Urpínom bude patriť francúzskemu organistovi Geraudovi Guillemotovi, ktorý je titulárnym organistom kostola sv. Jána Krstiteľa v Chaource (región Champagne), kde pôsobí za významným barokovým organom z roku 1698. Geraud Guillemot sa po prvý krát na našom festivale predstavil minulý rok ako znamenitý interpret francúzskej renesancie a baroka. Spolu s Geraudom sa v stredu 13. septembra o 19.30 v katedrále sv. Františka Xaverského predstaví aj sopránistka Anna Ciganocová, ktorá je domácou sólistkou a speváčkou pôsobiacou v katedrále sólovo, ale aj v rámci viacerých speváckych a umeleckých telies.
Geraud sa popri pôsobeniu v oblasti ekonomiky a financií venoval štúdiu hry na organe u renomovaných organistov a profesorov (Jean Wallet, Pierre Perdigon, Paul Coueffé). Vyučoval a viedol kurzy chrámových organistov v Annecy. Pôsobil na viacerých pozíciách organistov v Lyone, Isère, Cantal, Saint-Florentin, kde hrával na významných historických aj súčasných nástrojoch. V súčasnosti, od roku 2009 je titulárnym organistom v Kostole sv. Jána Krstiteľa v Chaource, kde sa nachádza jeden z najvýznamnejších francúzskych barokových organov z roku 1698. V tomto chráme organizuje medzinárodný organový festival. Geraud Guillemot je spoluorganizátor a pedagógom na medzinárodných interpretačných kurzoch na historických organoch v regiónoch Champagne a Burgundsko. Pôsobí aj v oblasti odborného poradenstva pri rekonštrukciách a stavbách organov. Ako koncertný organista sa predstavil vo väčšine krajín Európy.
Anna Ciganocová je absolventkou Konzervatória J. L. Bellu v Banskej Bystrici, v speváckej triede Boženy Fresserovej. V súčasnosti je poslucháčkou Akadémie umení v Banskej Bystrici na Fakulte múzických umení, v triede Klaudie Račič Derner. V roku 2014 absolvovala vokálne kurzy u Maurizia Scarfea z Hudobného konzervatória Lorenza Perosiho v Campobasso (Taliansko). V roku 2015 absolvovala vokálne interpretačné kurzy u Suni Ellisa z JAMK University of Applied Sciensis, Jyväskylä, Fínsko. V roku 2011 získala v Žiline, a v roku 2013 v Bratislave čestné uznanie na Celoslovenskej súťaži konzervatórií v sólovom speve, a v roku 2014 získala na Medzinárodnej súťaži Rudolfa Petráka v Žiline čestné uznanie a špeciálnu Cenu dekanky Žilinskej univerzity. V máji 2017 spolupracovala ako sólistka so Štátnym Komorným Orchestrom na mimoriadnom koncerte v rámci festivalu Žilina Voce Magna. Je stálou speváčkou a interpretkou liturgickej hudby v katedrále sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici, kde pôsobí počas liturgických slávení, ale aj koncertne.
Krása renesancie a baroka
Geraud a Anna spolu predstavia program pozostávajúci prevažne z diel francúzskej renesancie a z diel francúzskeho a nemeckého baroka. Vypočujeme si viacero chorálových predohier starých majstrov i samotnú interpretáciu chorálov spevom. Program koncertu bude rozdelený podľa jednotlivých období liturgického roka. Koncert začneme dielami obdobia Adventu. Zaznie „Liebster Jesus wir sind hier“ Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750), „Nun Komm der Heiden Heiland“ Diderika Buxtehudeho (1637-1707), Johanna Pachelbela (1653-1706) a Johanna Gottfrieda Walthera (1684-1748).
Pokračovať budeme dielami typickými pre obdobie Veľkej noci: Samuel Scheidt (1587-1654) „Christ lad in Todesbanden“, Diderik Buxtehude (1637-1707) „Lobt Gott,ihr Christen allzugleich“, Johann Fischer (1650-1746) Christ est ressuscité, Francisco Peraza (1564-1598) Medio registro alto de primer tono, Francisco de Arauxo (1584-1654) Tiento de medio registro de bajo de 6 tono, Antonio de Cabezon (1520-1556) Tiento del primer tono. Nasledovať budú skladby s tematikou zoslania Ducha Svätého: Johann Pachelbel (1653-1706) „Komm Gott schöpfer, heiliger Geist“, Diderik Buxtehude (1637-1707) „Komm Gott heiliger Geist, Herre Gott“, „Nun bitten wir del heilgen Gest“. Na záver programu zaznie aj Correttova (1671-1732) Messe du 8ème ton, s časťami: Grand plein jeu, Fugue grave, Cromhorne en taille, Concert pour les flutes, Recit tendre, Dialogue de voix humaine, Tierce en taille, Dialogue à deux choeurs.