Pôsobíte ako advokátka a mediátorka. Zatiaľ čo pojem advokácia je slovenskej verejnosti pomerne dobre známy, o poslaní mediátora stále nevedia dosť. Mohli by ste nám priblížiť, čo je mediácia a čím všetkým sa zaoberá mediátor ?
- Mediácia je mimosúdna činnosť, v rámci ktorej je možné vyriešiť spor a to za pomoci tretej nestrannej a neutrálnej osoby mediátora. Mediátorom nemôže byť akákoľvek osoba, ale len osoba, ktorá je zapísaná v registri mediátorov a na ktorej sa účastníci mediácie dohodnú. Mediátor nie je sudca, on nerozhoduje spor ale je akýmsi pomocníkom v hľadaní spoločného riešenia sporu. Musí mať teda nielen odborné vedomosti, ale aj osobnostné predpoklady na výkon mediácie.
Mediátor sa snaží pochopiť, ako sa dve sporiace sa strany na svoj problém pozerajú, ako ho prežívajú, pomáha stranám pochopiť čo tieto strany potrebujú. Najväčším problémom dnešnej doby je, že ľudia sa nevedia navzájom počúvať a nevedia spolu komunikovať. Práve mediátor učí ľudí počúvať sa bez toho aby ich súdil, alebo hľadal vinníka.
Mediácia je mojou srdcovou záležitosťou lebo dáva šancu dvoch sporiacim sa stranám pochopiť problém a nájsť riešenie, ktoré bude pre tieto strany výhrou, alebo aspoň kompromisom, nikdy však nie prehrou pre jednu stranu ako v prípade súdneho konania. Strany sporu sa sami rozhodnú ako vyriešia svoj spor. Výsledkom mediácie je mediačná dohoda ktorá je akceptovateľná súdom, ale aj inými orgánmi verejnej moci. Veľmi dôležité je tiež poznamenať, že počas mediácie premlčacie a prekluzívne lehoty neplynú.
V akých životných situáciách sa ľudia obracajú na mediátorov?
- Najčastejšie sú to problémy v rodine a to nielen medzi rodičmi a deťmi, ale aj medzi rodičmi a starými rodičmi navzájom. Taktiež konflikty medzi manželmi, partnermi, ktoré často vyústia až do rozvodového konania a s tým sú spojené otázky ohľadne zverenia detí do starostlivosti, tiež otázky výživného, úpravy styku ale aj finančné a majetkové vyporiadanie po rozvode manželstva.
Veľmi časté sú aj konflikty v podnikateľskej sfére a to najmä pre neuhradené pohľadávky, nedodržiavanie zmluvných záväzkov, spory s odberateľmi, dodávateľmi a pod.
Ale aj občianskoprávne spory (susedské spory, spory o vlastnícke právo, prípadne spory pri vyporiadaní podielového spoluvlastníctva) a pracovnoprávne spory nielen medzi zamestnancami navzájom, ale aj medzi zamestnávateľom a zamestnancami.
Ako vyzerajú jednotlivé stretnutia?
- Mediátora osloví jedna strana, ktorá má určitý problém a na prvom stretnutí sa snaží tento problém mediátorovi objasniť. Mediátor posúdi, či je tento spor vhodný na mediáciu a pokiaľ áno osloví druhú stranu sporu a pozve ju na mediačné stretnutie. Mediačné stretnutia môžu byť spoločné, v prípade veľkých konfliktov je možné viesť aj oddelenú mediáciu. Pokiaľ obe strany prídu a obe strany súhlasia s takýmto riešením ich sporu mediátor a strany si dohodnú pravidlá mediácie a spíšu Dohodu o začatí mediácie, čím mediácia začne. Celý mediačný proces je založený na počúvaní a komunikácii nielen s mediátorom, ale aj medzi sebou. Mediačný proces má presne určené fázy, ktorými mediátor so stranami prechádza.
Výhodou mediácie je na rozdiel od súdneho konania aj jej neformálnosť. Môžete nám túto výhodu priblížiť?
- Áno neformálnosť je veľkou výhodou. Osoba, ktorá iniciuje riešenie sporu nemá žiadne povinností ako napríklad v prípade súdneho konania, kde musí podať návrh, s formálnymi a obsahovými náležitosťami a zaplatiť súdny poplatok, prípadne splniť aj ďalšie povinnosti. Pri mediácii táto osoba len požiada mediátora o stanovenie termínu mediácie a pozvanie druhej strany sporu na mediačné stretnutie. Mediačné stretnutia prebiehajú v príjemnom prostredí mediačnej kancelárie v uvoľnenej atmosfére. Mediačné konanie nie je zaťažené poplatkom, ako v prípade súdneho konania.
Ďalšou výhodou je dobrovoľnosť. Kým v prípade súdneho konania sa tá druhá strana chtiac nechtiac ocitne na súde, v prípade mediácie sa môže sama rozhodnúť, či si tento spôsob riešenia svojho problému zvolí alebo nie.
A najväčšou výhodou je to, že mediácia je lacnejšia a rýchlejšia ako súdne konanie. Účastníci mediačného konania sa dohodnú priamo s mediátorom na odmene pričom sa zväčša platí za hodinu mediačného stretnutia. Veľkou výhodou je, že zaplatiť odmenu mediátora môžu aj spoločne. Rýchlosť mediačného konania závisí od konkrétneho prípadu. Často sa však stáva, že sa strany dohodnú už v priebehu jedného až dvoch mediačných stretnutí a tým ušetria množstvo času a aj finančných prostriedkov. Riešenie sporov je možné nielen pred súdnym konaním, ale aj v jeho priebehu, čo môže byť dôvodom na vrátenie súdnych poplatkov.
Akým spôsobom sa môžu ľudia na vás nakontaktovať?
- Ako mediátor som registrovaná v zozname mediátorov na stránke MSSR. Mediačné stretnutia prebiehajú v Mediačnej kancelárii na ul. Horná 16 v Banskej Bystrici, alebo na ul. ČSA 198/31 v Kremnici po telefonickej dohode. Termíny mediácie je možné dohodnúť na tel. čísle 0902 175 375 alebo mailom na lucia.luptakova@aklk.sk. Informácie je možné nájsť aj na stránke www.aklk.sk