Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Maňka: Ani euro prebytku nevytvoril Kotleba vlastnou zásluhou

Bývalý banskobystrický župan reaguje na tvrdenia súčasného šéfa kraja.

Vladimír Maňka hovorí o "pravde o Kotlebových nepravdách". (Zdroj: Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA. Ešte tri volebné obdobia pod vedením Mariana Kotlebu a z majetku kraja zostanú len ruiny. Myslí si to bývalý predseda Banskobystrického kraja Vladimír Maňka.

Argumentuje pritom, že za posledné tri roky hodnota kraja klesla o 33 miliónov eur a do konca tohto roka sa strata prehĺbi na 44 miliónov.

Cestný efekt bez kvality

Svoje tvrdenie ilustruje aj na opravách ciest, Kotleba ich podľa neho opravuje nekvalitne napriek vlastnému vyhláseniu, že „bez kvalitných ciest sa chudoba na Slovensku nikdy neodstráni“.

„V médiách deklaruje veľký rozsah opráv za málo peňazí. Dodržiavanie štandardných technologických postupov je však výnimkou. Jediným cieľom je urobiť čo najväčší rozsah opráv za čo najnižšiu cenu. Životnosť opravy ho nezaujíma, veď do volieb to určite vydrží,“ hovorí Maňka.

„Príkladom je cesta III/2418 v úseku Priechod – Baláže, ktorú kraj opravoval v auguste. Oprava sa robila na nestabilný podklad v jednej vrstve, jej hrúbka má široký rozptyl.“ Opravený úsek na niektorých miestach po prvej zime podľa neho určite nevydrží.

Hovorí aj o „lacnej“ oprave cesty medzi Muráňom a Červenou Skalou, ktorú opravovali v novembri 2014. „Bez frézovania, bez vyrovnávacej vrstvy. Dávali rovno obrusnú vrstvu. Jej hrúbka sa pohybovala od 2 do 10 centimetrov. V tenkej vrstve sa v krátkom čase vytvorili trhliny, následne výtlky. Hrubá vrstva sa nedá dostatočne zhutniť. To spôsobilo vytvorenie nerovností, škár, trhlín. Stredová pracovná škára sa otvára v celej dĺžke opravy,“ opisuje Maňka.

Zhotoviteľ podľa neho na takto opravený povrch negarantoval ani žiadnu záruku, hoci župan v médiách deklaroval vysokú kvalitu s dlhou životnosťou.

Maňka pripomína, že za jeho éry kraj robil aj ťažké úseky, kde sa cesta zosypala a boli potrebné oporné múry. Ukážkou poctivej rekonštrukcie ciest, kde náročné opravy vydržali viac ako 5 rokov, je podľa neho napríklad úsek medzi Hriňovou a obcou Látky.

„Takýmto opravám sa však súčasný župan vyhýba. Vynecháva úseky, ktoré vyžadujú väčšie zásahy. Napríklad na ceste Línia – Kokava nad Rimavicou, kde je v posledných rokoch možný prechod len v jednom pruhu,“ podotýka Maňka. „Je to efekt na úkor kvality. V konečnom dôsledku tak opravuje cesty omnoho drahšie, ako deklaruje,“ dodáva.

Záhada hospodárskeho prebytku

Prečítajte si tiež:Kotleba bol zlý rečník s nudným programom, prispôsobil sa voličovi

Maňka pripomína ďalší Kotlebov sľub, že dá rekordné milióny do ciest. Podľa europoslanca sa žiadne rekordy nedejú, pretože súčasný župan cesty jednoducho nerobí a milióny, z ktorých mal financovať ich opravy, mu zostanú na účte.

„A potom sa stane niečo neuveriteľné: Jeho propaganda začne vytvárať dojem, že tie peniaze vlastne ušetrili. V rokoch 2014 - 2016 takouto kamuflážou vytvoril prebytok 17,5 milióna eur. Nikdy, ani euro prebytku, nevytvoril vlastnou zásluhou,“ konštatuje.

Upozorňuje, že na zlé hospodárenie kraja sa budeme skladať všetci.

„Predstavte si, že vám doma zateká strecha a nevyhnutne potrebuje zásadnú opravu. S dodávateľom sa dohodnete, že vám strechu za dva mesiace opraví. Bude to stáť 10-tisíc eur. Lacnejšie ako u konkurencie. Zmluvu podpíšete. Márne však dodávateľa tri mesiace naháňate. Keď sa s ním konečne stretnete, s úsmevom vám povie: Mám pre vás dobrú správu. Ušetrím vám tento rok 10-tisíc eur. Strechu urobíme budúci rok.“

Takýmto spôsobom podľa Maňku vytvára Kotleba deklarovaný prebytok. Ľudia by si však mali uvedomiť, že pre zničenú strechu sa začínajú na dome rozpadávať aj múry a budúci rok už preto zaplatia za opravu o polovicu viac.

„Žiaľ, mnohí si neuvedomujú, že Kotlebovo zlé hospodárenie má negatívne dopady aj na nich. My a naše deti sa na opravu zdevastovaných ciest a majetku budeme musieť skladať. A o poriadne viac, ako to stálo včera či stojí dnes.“

Maňka tiež pripomína, že Banskobystrický kraj dostal z daňových príjmov o 86 miliónov eur viac, ako dostal v čase, keď šéfoval kraju on. „Napriek tomu urobil Kotleba o polovicu menej investícií do ciest a majetku kraja,“ hodnotí.

Prečítajte si tiež:Reportér Vražda: Na začiatku ich bolo len zopár a Kotleba bol smiešny

Nie splátky, ale odpisy

Vyvracia aj Kotlebov argument, keď tvrdil, že Banskobystrická správa ciest za Maňku nakúpila nové stroje a v strate bola pre vysoké splátky za ne.

„Splátky za stroje nejdú do nákladov a preto nemôžu spôsobiť stratu. Mal by to vedieť každý, kto má ekonomické vzdelanie. Do nákladov idú odpisy, ktoré sú nižšie ako splátky,“ komentuje Maňka.

Za jeho čias Banskobystrická správa ciest vraj platila vyššie splátky za staré stroje, ako platí dnes za nové stroje. „Pritom sme vlastne my ušetrili Kotlebovi ročne náklady v stovkách tisíc eur na opravy starých strojov. My sme staré opravovať museli. Boli také staré, že už na ne neexistovali ani náhradné dielce.“

Stratu pripisuje neaktívnemu prístupu kraja. Kým predtým sa uchádzali o zákazky aj inde a robili napríklad zimnú údržbu Zvolena, ktorá dokázala splácať časť nových strojov, Kotlebova správa ciest sa o takúto zákazku neuchádzala, hoci je primátorka nezávislá.

„Nemohli sa vyhovárať, že nedostali zákazku kvôli politike. Kotleba vyhlásil, že nepotrebuje robiť cudzie cesty, že má svoje, no nerobí ani tie. Nepochváli sa, koľko opravil mostov a priepustov, ktorých má v správe asi 1100. Ani koľko urobil oporných múrov, keď sa mu cesta zosúva zo svahu. To sú nákladné investície a jeho málo zviditeľnia.“

Krompáče a lopaty v praxi

Marian Kotleba v novembri 2013 predstavil svoju víziu lopát a krompáčov na cestách druhej a tretej triedy namiesto bagrov. „Zamestnať x ľudí, ktorí by inú prácu nemali šancu dostať a nebude to stáť ani korunu. Lopaty a krompáče sa dajú vyrobiť, nemusíme byť odkázaní na spotrebu a nákup,“ povedal vtedy.

Maňka hovorí, že v praxi 20 robotníkov upraví denne asi 100 metrov rigolov. „Stálo ich to okolo 6 eur na meter dĺžky. Použil pritom naše prekopové frézy, ktoré sme kúpili my. S jednou urobí 4- až 5-tisíc metrov denne za cenu asi 30 centov na meter dĺžky.“

Zvláštna personálna politika

Bývalý banskobystrický župan reaguje aj na vyhlásenie Mariana Kotlebu, že na chode úradu ušetril 600-tisíc eur oproti Maňkovi.

„Ak si prečíta svoj vlastný záverečný účet, zistí, že nič neušetril. Stratil. Zrušil odbor SORO a s ním prepustil 10 špičkových ľudí, ktorých nám preplácala Európska únia, vrátane priestorov, energií a iných nákladov. Mali na starosti eurofondy, ktoré získal nielen samosprávny kraj, ale aj starostovia, primátori, podnikateľské a iné subjekty v kraji. Títo pracovníci prispeli k tomu, aby sa mohli v našom kraji investovať desiatky miliónov eur,“ hovorí Maňka.

„Ďalší, ktorí už na úrade nepracujú, prispeli k z mene zákona o motorových vozidlách, vďaka ktorým dostáva Kotleba o milióny eur na cesty viac ako sme dostávali my.“

Maňka tiež upozorňuje, že on znížil počet zamestnancov z 205 na 165 a ušetril milióny eur nielen na mzdách, ale aj na priestoroch a energiách. „Väčšinu z tých ľudí, čo zostali, súčasný župan povymieňal za svojich rodinných a straníckych príslušníkov. Na jednej z tlačových konferencií hovoril, že znížil počet zamestnancov o 15. Medzitým už prijal 14 nových.“

Pravdu o Kotlebových nepravdách, zdôrazňuje, napokon dokazuje samotný záverečný účet, ktorý hovorí, že „výsledok hospodárenia Úradu BBSK sa v roku 2014 zhoršil oproti roku 2013 o 11,5 milióna eur. Aj to je podľa Maňku dôvod, prečo Kotleba nikdy neprijal jeho výzvu do otvorenej diskusie.

Ďalšie články z témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Spravodajstvo

 


  1. Na strednom Slovensku sú na cestách problémy 3 901
  2. V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň Foto 2 063
  3. Turisti uviazli v krajne nepriaznivom počasí na Kráľovej holi 759
  4. Na Donovaloch silno sneží, horský priechod uzavreli pre nákladné vozidlá nad 10 metrov 269
  5. Krajskí poslanci súhlasili s výmenou predstavenstva a dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest Foto 211
  6. Sezóna sa ani poriadne nezačala a bežecké trate už ničia skútre Foto 210
  7. Mladý džudista zbiera úspechy medzi elitou. Šport ho učí drine a sebazapreniu 151
  8. Pozor: Pre okres Brezno platí najvyšší stupeň výstrahy pred vetrom 146
  9. Ľudia začuli na Chopku volanie o pomoc, volali horských záchranárov 145
  10. V depozite odkryjú život Banskej Bystrice cez objektív Foto 143

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Na strednom Slovensku sú na cestách problémy

Horské priechody Čertovica a Šturec ráno uzavreli pre nákladné autá, smerom na Brezno od Banskej Bystrice odkláňali dopravu na Brusno.

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Turisti uviazli v krajne nepriaznivom počasí na Kráľovej holi

Počas cesty nahor vypovedal ratrak, v ohrození sa ocitli aj záchranári.

Na Donovaloch silno sneží, horský priechod uzavreli pre nákladné vozidlá nad 10 metrov

Situáciu komplikuje aj silný vietor, robia sa snehové jazyky.

Blízke regióny

Stredisko v Jasnej pre silný vietor uzavreli

Lyžiarske stredisko je dnes zatvorené, horskí záchranári ratovali z Kráľovej Hole dvoch turistov.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Neďaleko Mŕtveho ramena našli žiarski rybári stopy medveďa (+FOTO)

So stopami po medveďovi sme sa tu stretli prvýkrát, hovorí žiarsky rybár.

Všetky správy

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, len zranil štyroch ľudí.

Ramsay: Či Slovensko nevypadne do béčka? To nemôžem sľúbiť

Tréner Craig Ramsay chce naučiť slovenských hokejistov hrať s rozumom.

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

Obuvnícka firma Gabor nútila ľudí pracovať nadčas. Dostala pokutu

Spoločnosť zamestnávala v minulom roku takmer 1500 ľudí.

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Premiér vyhlásil, že nech vláda urobí čokoľvek, všetko je zlé.