Jana, verejnosť vás pozná predovšetkým ako multižánrovú speváčku, sólistku Diabolských huslí Jána Berkyho Mrenicu ml. a ďalších významných telies. Pôsobíte však aj ako kultúrny manažér a stratég.
Áno, ľudia ma vnímajú predovšetkým ako slovenskú umelkyňu, sólistku významných orchestrov. To je povolanie, ktoré vidieť a počuť v médiách a na pódiách. A práve preto je jedno z najťažších. Spievam svoje koncerty naživo, live, teda všetko je počuť a vidieť. Svoj honorár dostávam za reálnu, počuteľnú kvalitu a prejav na reálnom mieste.
Povolanie manažér kultúry a stratég nie je tak mediálne citeľné. Výsledky práce sú za organizáciou festivalov, koncertov, dramaturgií, scenárov, či za tvorbou Stratégií alebo vstupov do Programových vyhlásení. Jedným z hmatateľných výsledkov pre Banskú Bystricu a kraj je sedem ročníkov Hradných Hukov na Hrade Ľupča, 4. ročníky festivalu Chaviva v Areáli Múzea SNP, či 10 ročníkov Akadémie európskeho seniora, ktorú som, vytvorila spolu s vedúcou odboru sociálnych vecí na MsÚ v Banskej Bystrici, pani Máriou Filipovou.
Ale sú to aj desiatky reprezentačných koncertov v spolupráci so zahraničnými kultúrnymi inštitútmi, ambasádami a diplomatickým zastúpením na Slovensku, či v spolupráci so Slovenským národným múzeom, Slovenským národným divadlom a ďalšími inštitúciami a organizáciami. Sú to pripomienkované a pripravované koncepčné materiály v oblasti kultúry a kreatívnych odvetví, kandidatúra mesta Banská Bystrica na titul Európske hlavné mesto kultúry, Analýzy Kreatívnych miest UNESCO, spolupráca na SMART stratégiách, či návrhy bodov do Programového vyhlásenia Vlády SR. Je to množstvo presnej a prísnej odbornej a kreatívnej práce.
Počas aktuálnej regionálnej volebnej kampane ste viedla volebný tím Stanislava Mičeva ako hlavná manažérka. Aká je to skúsenosť?
Je to ostrá, dvadsaťštyrihodinová práca, prevažne medzi mužmi a s mužmi. Strategická a marketingová časť si vyžaduje rýchle vyhodnocovanie situácie, zaujatie rozhodnutia, maximálne zapojenie profesionality a skúsenosti.
Mojou hlavnou úlohou však bolo držať supervíziu a nadhľad nad celou kampaňou a tímového ducha. Znamenalo to udržať výkyvy nálad podľa vývoja na politickom trhu, reakcie na kroky súperov bez politickej kultúry, reakcie na nedodržanie dohôd, postoj k hazardovaniu s dôverou voliča, či k zneužívaniu hodnôt nášho kraja na predvolebný zápas. Môžem dnes s pokojným svedomím uzavrieť, že volebný tím pod mojim vedením postupoval absolútne korektne, systematicky a s maximálnym odkazom pre voliča.
Prešli sme Banskobystrický kraj s kontaktnou kampaňou niekoľko desiatok krát. Pripravili sme absolútne najprofesionálnejší program pre rozvoj kraja spolu s 18 odborníkmi v jednotlivých oblastiach. Celá kampaň Stanislava Mičeva upozorňovala na stratu hodnôt v našom kraji, na historické súvislosti, na stagnáciu a izoláciu kraja a na reálne riešenia z rúk a hláv múdrych ľudí.
Prečo ste sa rozhodla kandidovať ako nezávislá kandidátka na poslankyňu BBSK?
Celý profesionálny život som postupovala bez závislosti na politických stranách. Priznám sa, nebol to jednoduchý boj. Straníckosť otvára dvere, prináša ponuky, funkcie. Ja som musela za seba bojovať bez podpory. Našťastie sú typy povolaní, či medzinárodné platformy, kde vám straníckosť nepomôže. Medzi 85 účastníkmi zo 45 krajín sveta, v medzinárodnom programe Ministerstva kultúry a komunikácie Francúzskej republiky v Paríži, som bola dvakrát.
Najprv som musela prejsť výberovými konaniami na Ministerstve zahraničných vecí Francúzskej republiky a potom som sa musela obracať medzi odborníkmi z celého sveta svojimi znalosťami, obhájením názoru. A na pódiu počas koncertu ma žiadna straníckosť nezachráni. Rovnako ako mi stranícky aparát nepomôže pri budovaní dôvery návštevníka v kvalitu medzinárodného festivalu.
A ešte jedna vec. Celú letnú sezónu som strávila v okresoch Banskobystrického kraja. Zažila som hodiny a hodiny v diskusii s ľuďmi na námestiach a tiež so zástupcami prvoplánových vyhlásení o vystúpení Slovenska z EÚ, o nezávislosti Slovenska od spoločenstiev a obranných štruktúr, o odvahe proti stranícky usporiadanému vládnemu systému. Paradoxne to hovoria členovia parlamentnej strany a stranícky podriadení a závislí ľudia, ktorí kultivujú svoje stranícke štruktúry z verejných zdrojov, teda z našich daní. O nezávislosti sa dozvedám od stranícky závislých, paradoxne tých, ktorí vyzývajú k odvahe proti súčasnému systému a pritom sú jeho súčasťou.
V čom podľa Vás samosprávny kraj zlyháva a čo by bolo potrebné na chode nášho kraja zmeniť po najbližších voľbách?
Predovšetkým sa musí kraj vymaniť z izolácie a začať komunikovať na všetkých úrovniach, vrátane medzinárodnej. Máme 21. storočie a Úrad, ktorý nemá odborníkov a tiež nemá zahraničných partnerov a možnosť využiť najlepšie zahraničné skúseností. Jedným z príkladov je zlyhanie Úradu pri príprave dokumentov v rámci možnosti čerpať zdroje zo štrukturálnych a investičných fondov Prioritnej osi č. 3 Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch, centralizovaná podpora pre rekonštrukciu a vybavenie Kreatívneho centra.
Partnerským krajom z predchádzajúcich čias je totiž francúzsky department La Loire, s mestom Saint-Étienne a budúcou metropolou Lyon, ktoré nesú titul Kreatívne mesto UNESCO. Stačilo nám sa učiť od našich partnerov a špičkových svetových odborníkov týchto miest. A samozrejme mať v Úrade uvedomelých a moderných politikov so skutočnými odborníkmi za sebou.
Čo je však najzávažnejšou témou nášho kraja je absencia celistvého systému a stratégie regionálneho rozvoja, vrátane plánovaných investičných zámerov do majetku BBSK a tiež absencia programového rozpočtu kraja pre jednotlivé okresy. Úrad BBSK má fungovať ako koordinátor a supervízor mnohých programov rozvoja v spolupráci s mestami a obcami a zároveň ako neúnavný lobista na národnej úrovni.
Skutočná autorita vo vedení Úradu BBSK by dnes rokovala na všetkých úrovniach o priorite dobudovania R2 ako celku, R3 obchvatu Krupiny, či R1 smer Ružomberok. Pred občanmi neexistuje argument: „To oni nechcú so mnou rokovať,“ pred občanmi existuje len naplnenie litery Zákona. V tomto prípade Zákona č. 302/2001 o samospráve vyšších územných celkov,§4 odsek 1 : „Samosprávny kraj pri výkone samosprávy sa stará o všestranný rozvoj svojho územia a o potreby svojich obyvateľov.“ Dnes obyvatelia tohto kraja prosia o rozvoj. Bez odozvy „odvážnych“.
