BANSKÁ BYSTRICA. Podmienky pre rozvoj nemotorovej dopravy sú dlhodobo jedným z cieľov mesta pod Urpínom. Už na budúcu jar by sa mala začať stavať jedna zo šiestich plánovaných cyklotrás – Podlavická. Šanca sa otvorila vďaka tomu, že mesto uspelo v získavaní eurofondov.
Hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková informovala, že z Integrovaného regionálneho operačného programu sa im podarilo získať podporu vo výške 857 870 eur. Päťpercentná finančná spoluúčasť samosprávy predstavuje sumu 45 151 eur.
Dodala tiež, že už minulý rok mesto vyčlenilo v rozpočte rekordnú sumu peňazí v objeme 360 tisíc eur na projektovú prípravu a výkup pozemkov pod budúcimi cyklotrasami.
Veci sa pohli dopredu
„Napriek tomu, že pred tromi rokmi nebola na mestskom úrade k dispozícii žiadna vypracovaná projektová dokumentácia k výstavbe cyklotrás, podarilo sa nám veci výrazne pohnúť dopredu. Vďaka dobre spracovanej žiadosti sme boli opäť úspešní a môžeme sa pochváliť ďalšími získanými eurofondami,“ hovorí primátor Ján Nosko s tým, že Podlavická cyklotrasa má od mája tohto roka vydané stavebné povolenie a podarilo sa majetkovo-právne vysporiadať všetky problémy: „Získali sme do majetku mesta pozemky, ktoré sa pod ňou nachádzajú. V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na zhotoviteľa cyklotrasy. Verím, že s nástupom jari sa budeme môcť pustiť do stavebných prác,“ doplnil.
Ako je plánovaná trasa
Umiestnenie cyklistického chodníka je v zmysle územného generelu nemotorovej dopravy. Plánovaná cyklotrasa smerujúca z Huštáku do Podlavíc sa napojí na existujúci 150-metrový úsek cyklistického chodníka, ktorý vedie od nákupného centra Europa Shopping Center po Štadión SNP.
„Cyklista bude pokračovať popri Krytej plavárni na Štiavničkách, plážovom kúpalisku, ulici THK až po Pestovateľskú ulicu v Podlaviciach. Podľa projektu sa stavebné práce zamerajú na vybudovanie samotnej cyklotrasy, verejného osvetlenia, ochranu podzemných inžinierskych sietí, realizáciu dopravného značenia a finálne sadové úpravy,“ objasňuje Vladimír Brieda, vedúci oddelenia investičnej výstavby a riadenia projektov.
Plán mobility
Vedenie mesta intenzívne rieši aj nárast individuálnej dopravy viacerými spôsobmi. Jedným z nich je získané prvenstvo spomedzi všetkých samospráv vďaka vypracovaniu Inštitucionálneho plánu mobility pre zamestnancov banskobystrického mestského úradu v rámci projektu MOVECIT, financovaného z programu - Interreg Stredná Európa 2014 - 2020. Ďalšou aktivitou v tejto oblasti je spracovanie špecifického dokumentu Plán udržateľnej mobility funkčného územia Banskej Bystrice .
„Pozitívnou správou je, že na vytvorenie tohto strategického dokumentu sme tiež získali nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu vo výške približne 800 tisíc eur. Riešiť bude presun obyvateľov za prácou, kultúrou, športom, a to s návrhom zníženia individuálnej automobilovej dopravy, s dôrazom na maximálne využitie udržateľných ekologických foriem prepravy,“ dopĺňa Nosko.
Súčasťou plánu mobility budú aj dopravné moduly, riešenia križovatiek a pod. Cieľom je do procesu spracovania dokumentu zapojiť aj verejnosť.