SLOVENSKÁ ĽUPČA. Zavádzanie elektronického zdravotníctva eHealth je v posledných týždňoch témou mnohých diskusií. Okrem podnetov lekárov na nezvládnutý proces a komplikácie pri zavádzaní systému, sa objavujú aj prvé informácie o úniku citlivých informácií o zdravotnom stave pacientov. Upozorňuje na to aj všeobecný lekár zo Slovenskej Ľupče Dušan Pallay, podľa ktorého vie za krátky čas od spustenia systému už o dvoch prípadoch, keď sa takéto informácie dostali aj k zdravotníckym pracovníkom, ku ktorým sa vôbec dostať nemali.„Upozornili ma na to dve moje pacientky, obe so závažnými diagnózami. O podrobnostiach z ich zdravotnej dokumentácie sa rozprávali sestričky v jednom zo zdravotníckych zariadení, ktoré k nim vôbec nemali mať prístup,“ hovorí s tým, že v takýchto prípadoch už ide nielen o vážne porušenie Hippokratovej prísahy, ale aj o zlyhanie celého systému zdravotníctva.„Zdravotný stav pacienta – to je niečo, s čím treba narábať maximálne citlivo a diskrétne, no systém eHealth to podľa mňa vôbec nezaručuje a v budúcnosti môže priniesť ešte mnoho problémov,“ hovorí lekár. Aj preto podporuje petíciu za záchranu zdravotníctva pre občanov, ktorá si ako jeden z hlavných cieľov kladie za úlohu zastaviť „neefektívnu a predraženú elektronizáciu.“
Signatári petície avizujú riziká
Signatári petície žiadajú zavádzanie elektronizácie na báze dobrovoľnosti a postupnosti. „Máme obavy z rizika zneužitia osobných dát, ktoré sú spojené s posielaním informácií o pacientoch prostredníctvom počítačových sietí a vytváraním databáz zdravotných údajov na vzdialených centrálnych počítačoch,“ konštatuje sa v petícii.
Centrum: Únik nemohol spôsobiť nový systém
Diana Dúhová z odboru marketingu Národného centra zdravotníckych informácií tvrdí, že k úniku informácií tohto typu nemohlo dôjsť v dôsledku spustenia systému eHealth. Ten je podľa nej v tomto smere dobre zabezpečený: „Všeobecný lekár pristupuje k celej zdravotnej dokumentácii pacienta, okrem psychiatrických záznamov, prostredníctvom rodného čísla. K psychiatrickým záznamom pristupuje na základe súhlasu pacienta po vložení kódu do čítačky takzvaného inteligentného terminálu a po poskytnutí súhlasu,“ dodala. Lekár – špecialista sa zas podľa nej k záznamom dostáva prostredníctvom dvoj-úrovňovej autentifikácie. K sumáru o pacientovi, v ktorom sa nachádzajú život zachraňujúce údaje, sa dostane dvoma spôsobmi. Ak pacient nemá občiansky s elektronickým čipom, tak na základe rodného čísla po podpise rozšíreného informovaného súhlasu. Ak má pacient občiansky preukaz s elektronickým čipom, tak vložením do čítačky inteligentného terminálu.
Zabezpečené na viacerých úrovniach
Záznamy lekára sú podpisované a šifrované na kľúč , ktorý je umiestnený na elektronickej karte, pričom v Národnom centre zdravotníckych informácií sa ukladajú do šifrovaných a oddelených klinických dát .„Spojenie týchto údajov je možné prostredníctvom ďalšieho kľúča, ktorý je rovnako umiestnený na elektronickej karte lekára, kde k týmto kľúčom je možný prístup len prostredníctvom zadania PIN, ktorý pozná len lekár,“ doplnila Diana Dúhová s tým, že okrem tohto bezpečnostného konceptu má centrum implementovanú celý súbor bezpečnostných mechanizmov na ochranu osobných údajov a ich bezpečnosť.